אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מקורקעים: מצור אווירי על הישראלים מטוס אל על 787 ממריא מנתב"ג | צילום: יאיר שגיא

פרשנות

מקורקעים: מצור אווירי על הישראלים

קווי היסוד של הממשלה קבעו שהיא "מתחייבת לתמוך בהקמת שדה נוסף בארץ". מיכאלי, גנץ ולפיד נכשלו בהוצאת ישראל מהבוץ התעופתי תוך כניעה לתושבי עמק יזרעאל

20.09.2022, 10:23 | יובל שדה

מדינת ישראל ניצבת מול משבר תעופתי. מדובר בקונצנזוס מקצועי מקיר לקיר שזכה לקבל גם גושפנקה ממשלתית רשמית: כבר לפני 12 שנה הוחלט כי הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג היא "צורך לאומי דחוף".

יש מקרים שבהם קשה להבין למה משהו מהווה צורך לאומי דחוף, וייתכן שגם הנחיצות של שדה תעופה נוסף במדינה קטנה כמו ישראל יכולה להרגיש תיאורטית או אמורפית לרוב אזרחי המדינה. אך העובדה היא שאוכלוסיית ישראל גדלה בקצב מהיר והביקוש לטיסות עולה, והביקוש המאמיר ייתקל בקרוב בהיצע טיסות קשיח לחלוטין שנובע מכך שפשוט אי אפשר לדחוף יותר מטוסים לנתב"ג. כשנגיע למצב הבלתי נמנע שבו הביקוש יגבר על ההיצע, נגלה שטיסות יהפכו למוצר נדיר לעשירים בלבד, ושחופש התנועה של כל אזרחי ישראל ייפגע באופן משמעותי.

בממשלת ישראל מודעים לעניין, ולכן ב־2014 התקבלה החלטה להקים שדה תעופה בינלאומי נוסף ברמת דוד שבעמק יזרעאל. ביצוע ההחלטה עוכב ומוסמס בממשלות נתניהו השונות, אך הממשלה שקברה אותה סופית היא ממשלת בנט־לפיד הנוכחית שכללה כבר בהסכמים הקואליציוניים שלה את ביטול הקמת שדה התעופה ברמת דוד. הסיבה לביטול לא נבעה מכך שהצורך בשדה תעופה בינלאומי נעלם פתאום, אלא בעקבות לחצים פוליטיים עצומים שהפעילו תושבי עמק יזרעאל על מפלגות יש עתיד, העבודה וכחול לבן נגד הקמת שדה תעופה בסמוך לבתיהם.

ביטול חלופת רמת דוד הגיע יחד עם הבטחה מצד שרת התחבורה מרב מיכאלי על כך שתוקם ועדה אשר תמליץ בתוך תשעה חודשים על חלופות להקמת שדה תעופה נוסף או הרחבה של שדות קיימים כמו נתב"ג וחיפה. החשש המקורי היה שהקמת הוועדה מהווה תחליף לאי־החלטה ותוביל לכך שאף שדה נוסף לא יוקם כאן בשנים הקרובות. בסופו של דבר, החשש הזה התגלה כמדויק, והוועדה שנוהלה על ידי המשנה למנכ"לית משרד התחבורה עילם שגיא התגלתה כוועדה שנדמה כי המסקנות שלה הוכתבו מראש על ידי הדרג הפוליטי וזאת בניגוד לכל ההמלצות של הדרגים המקצועיים.

מי שתקע את המסמר האחרון בארון הקבורה של התעופה הישראלית הוא שר הביטחון בני גנץ, שקבע ללא שום נימוקים כי לא ניתן להקים שדה תעופה ברמת דוד או בשום מקום אחר, וזאת מ"שיקולים ביטחוניים".

המלצות הוועדה, יחד עם הווטו של גנץ, יובילו לכך שישראל צפויה להגיע למצב של מצור אווירי בתוך שנים מעטות. ודבר אחרון – כדאי להזכיר שבקווי היסוד של הממשלה היה סעיף נוסף שמשום מה נשכח, הקובע בפירוש ש"סיעות הקואליציה מתחייבות לתמוך בהקמת שדה תעופה נוסף בישראל". מיכאלי, גנץ וראש הממשלה יאיר לפיד מיהרו לקיים את הסעיף שמבטל את השדה המתוכנן, אבל נכשלו בסעיף שאמור להוציא את ישראל מהבוץ התעופתי. את מחיר הכניעה לתושבי עמק יזרעאל ישלמו כל אזרחי ישראל.



תגיות