אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דן תחבורה ויבואניות וולוו וסובארו יסייעו בהקמת מפעל למחזור סוללות רכב חשמלי בשדרות אוטובוס חשמלי של חברת דן |

בלעדי

דן תחבורה ויבואניות וולוו וסובארו יסייעו בהקמת מפעל למחזור סוללות רכב חשמלי בשדרות

ל"כלכליסט" נודע כי הקמת המפעל תהיה בהשקעה של 50 מיליון שקלים, בהובלת מספר יזמים, בהם רון וקסלר לשעבר מנכ"ל ישראכרט שיכהן כיו"ר; היזמים יחזיקו בשלב הראשון ב-70% מהמפעל, אליהם יצטרפו קבוצת מאיר, קבוצת סמלת ודן תחבורה שיחזיקו ב-30%

26.09.2024, 16:18 | תומר הדר

מפעל שלישי למחזור סוללות לרכב חשמלי עתיד לקום בישראל בעוד כשנתיים, כך נודע ל"כלכליסט". כזכור, מפעלים למחזור סוללות לרכב חשמלי אשר נמצאים בהליכי הקמה על ידי שותפויות הכוללות יבואני רכב כבר נמצאים בימים אלה בשלבי הקמה בישראל.

כך, ל"כלכליסט" נודע כי BRI BATTERY RECYCLING ISRAEL שבשליטת מספר יזמים וביניהם רון וקסלר, לשעבר מנכ"ל ישראכרט שיכהן כיו"ר החברה, אמיר הדס, לשעבר מנכ"ל תעשיות מחזור צמיגים שיכהן כמנכ"ל החברה וגיל ברנע, תחל ב-2025 בהקמת מפעל למחזור סוללות רכב חשמלי בשדרות. היקף ההשקעה במפעל נאמד בכ-50 מיליון שקלים.

ליזמים, שיחזיקו בשלב הראשון ב-70% מהמפעל, יצטרפו מספר גופים מענף הרכב והתחבורה שיחזיקו ב-30% מהמפעל: דן תחבורה, קבוצת מאיר יבואנית וולוו, הונדה ומותגים נוספים, קבוצת סמלת יבואנית סובארו, פיאט ומותגים נוספים, מוביליטק קפיטל ומשפחת נוסבאום, מבעלות השליטה באשטרום, אשר כל אחד מהם יחזיק בחלקים שווים של 10% (דן תחבורה וסמלת השקיעו באמצעות הקרן המשותפת שבבעלותם -מוביליטק קפיטל).

המפעל צפוי לתת מענה לאיסוף, מיון, בחינת ההתכנות לשימוש חוזר בסוללות, או במידת הצורך לגריסתן לאבקה שחורה, אשר תימכר לשימוש חוזר, לרבות ליצרניות סוללות ברחבי העולם. יצוין כי כיום, לפחות במקרים המועטים בהם רכבים חשמליים אכן נפגעים במארז הסוללות ואלה נדרשות למחזור (כיום יש בישראל פחות מ 150 אלף מכוניות חשמליות), הסוללה בדרך כלל מיוצאת.

בפועל, כיום יבואני הרכב בישראל נערכים לקראת רגולציה אפשרית (כלומר יתכן שזו תיכנס לתוקף בעתיד) שבמסגרתה אלה ידרשו לספק פתרונות למחזור של סוללות הליתיום איון ברכבים חשמליים. כבר כיום גופים כגון האיחוד האירופי מכירים בעובדה שמכוניות חשמליות אומנם אינן פולטות זיהום, אך הן כן נושאות בסוללות ליתיום איון כבדות שמחזורן דורש תהליכים מיוחדים – ואי מיחזורן (כלומר השלכתן לטבע, הטמנתן וכו) עלול לגרום נזק סביבתי ניכר ולמעשה כיום במדינות מסוימות אינו חוקי.

כיום במדינות מסוימות כבר מקודמת רגולציית "דרכון דיגיטלי" לסוללות רכב, כלומר תיעוד מדויק של מקור הסוללה, יכולת המיחזור וכיו"ב וישראל עשויה לאמץ רגולציה זו בעתיד, מה שידרוש מיבואני הרכב למחזר חלק מסוללות הרכבים החשמליים או לסירוגין לשאת בקנסות.

לדוגמה: דן תחבורה שעד היום מפעילה כ-700 אוטובוסים חשמליים צפויה תוך פחות משנה (עד סוף מחצית 2025) להגדיל משמעותית את מספר האוטובוסים שהיא מפעילה ל-1,200 אוטובוסים חשמליים המהווים כ-70% מצי האוטובוסים שלה. עם הכפלת מספר חניוני הטעינה החשמליים אותם היא מקימה לצורך טעינתם, תזדקק בעתיד ליכולת מיחזור של מספר עצום של סוללות כבדות המותקנות באוטובוסים שלה.


תגיות