אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הכנסה שנתית של 570 מיליון שקל: מטרופולין זכתה בהפעלת אשכול השרון אוטובוס של מטרופולין | צילום: בן ניקסון

הכנסה שנתית של 570 מיליון שקל: מטרופולין זכתה בהפעלת אשכול השרון

ג'נריישן קפיטל דיווחה לבורסה כי מטרופולין שבבעלותה זכתה במכרז להפעלת אשכול השרון. החברה תפעיל 7 קווים חדשים, 28 קווים מתוגברים ו-3 קווים שמסלולם ישודרג באמצעות כ-500 אוטובוסים חדשים, מהם לפחות 191 חשמליים. השירות באשכול צפוי לגדול בכ-40% ביחס למצב היום

27.12.2022, 09:24 | יובל שדה

קרן ג'נריישן קפיטל דיווחה הבוקר לבורסה כי חברת מטרופולין שבבעלותה זכתה בהליך תחרותי להפעלת אשכול השרון. הודעה זו הצטרפה להודעת משרד התחבורה בנושא שפורסמה אתמול (ב'), אך זו שדווחה לבורסה מציגה גם את הנתונים הכספיים שמאחורי המכרז. להערכת מטרופולין, עלות הקמת האשכול צפויה לעמוד על כ-900 מיליון שקל, והכנסות מטרופולין מההפעלה צפויות לעמוד על למעלה מ- 570 מיליון שקל בממוצע לשנה.

בדיווח החברה מופיע כי "ההצעה הזוכה במכרז משקפת תשואה צפויה העולה על תשואת היעד שנקבעה במדיניות ההשקעה של הקרן". כאשר פנינו מכלכליסט לג'נריישן קפיטל לגבי משמעות שורה זו, ענו לנו כי מדובר ב"תשואה דו ספרתית גבוהה". כנשאלו האם תשואה דו ספרתית גבוהה משמעה אפשרות של מתן תשלום גבוה יותר לנהגים, תיקנו בחברה כי מדובר בתשואה דו ספרתית "לא גבוהה" ושהם לא יוכלו להתייחס לשאלת שכר הנהגים, אך במטרופולין הדגישו כי "החברה מקפידה להעניק לנהגיה תנאים העולים על המקובל בענף ולמיטב ידיעתה, התגמול המשולם לנהגיה הינו מהגבוהים בו". ככלל, חברות התחבורה הציבורית בישראל לא משקפות את רמת הרווחיות שלהן ממתן שירותי התחבורה הציבורית, וכאשר יש קריאה להעלות את שכר הנהגים בענף הן מפנות את האחריות למשרד התחבורה.

חברת מטרופולין שזכתה במכרז, התמודדה מול 7 חברות אחרות. חברת אגד, שהציעה הצעה גבוהה מזו של דן, דורגה במקום השני במכרז. חברת דן הגישה הצעה שלא הייתה לה היתכנות מצד משרד התחבורה, וזו נפסלה עקב חוסר התאמה. מטרופולין נמצאת בבעלותה המלאה של חברת בון תור, וג'נריישן קפיטל מחזיקה ב-73% ממניות בון תור. במטרופולין מעריכים כי הזכייה במכרז ממצבת אותם כמפעילת התחבורה הציבורית השנייה בגודלה.

בהודעת משרד התחבורה נכתב כי החברה תמשיך להפעיל את קווי השירות בכפר סבא, הרצליה, רעננה, הוד השרון, רמת השרון וכוכב יאיר, בתוספת של יותר מ-144 אלף קילומטר נסועה בכל שבוע, בשירות העירוני בערי השרון, והבין-עירוני ביניהן לבין ערי גוש דן וליעדים נוספים. החברה תפעיל 7 קווים חדשים, 28 קווים מתוגברים ו-3 קווים שמסלולם ישודרג באמצעות כ-500 אוטובוסים חדשים, מהם לפחות 191 אוטובוסים חשמליים, שיאפשרו נסיעה מהירה ושקטה יותר.

כמו כן, צויין כי השירות באשכול צפוי לגדול בכ-40% ביחס למצב הקיים. לא ברור איך במשרד התחבורה מתכוונים להגדיל את השירות באופן משמעותי כאשר הם מתקשים לעמוד במתן השירות הקיים, בעיקר עקב מחסור חמור של כ-6,000 נהגים. במשרד התחבורה ענו על כך כי "ההפעלה עוד כשנה והחברות פועלות ויפעלו לגיוס והכשרת נהגים".

במסגרת המכרז התחייבה מטרופולין להעמיד לטובת האשכול מצבה מינימלית של כ-500 אוטובוסים (עירוניים ובין- עירוניים), מתוכם כ-190 אוטובוסים עירוניים שיונעו באמצעות חשמל ובכפוף לתנאים המפורטים במכרז. הקווים יופעלו בשתי פעימות. בעוד כשנה, תפעיל חברת מטרופולין את הקווים הבין-עירוניים באשכול ומספר קווים עירוניים, וכחצי שנה לאחר מכן, בתוך כשנה וחצי, תפעיל החברה את שאר הקווים שבמכרז.

תגיות