אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גם בישראל? חומרים מסרטנים התגלו באוטובוסים מתוצרת BYD אוטובוסים חשמליים של BYD. החברה הודתה בשימוש בכימיקלים המסרטנים |

גם בישראל? חומרים מסרטנים התגלו באוטובוסים מתוצרת BYD

החברה הסינית הודתה כי השתמשה בחומרים אלו בתהליך הייצור של אוטובוסים שיועדו לשיווק ביפן. היבואנית שלמה מוטורס: "האוטובוסים המיועדים לשוק הישראלי עומדים בכל הוראות הדין". דן: "לא נשתמש בהם עד להשלמת הבדיקה". אגד: "נבקש מידע נוסף מהחברה"

23.03.2023, 06:00 | תומר הדר ויובל שדה

יצרנית הרכב סינית BYD, שאוטובוסים חשמליים מתוצרתה נוסעים גם בכבישי ישראל, הודתה לאחרונה כי השתמשה בכימיקלים מסרטנים בתהליך היצור של אוטובוסים חשמליים אשר יועדו לשיווק ביפן למרות שהשימוש בכימיקלים אלה נאסר כבר מ־2008. בעקבות כך, הודיעה יצרנית הרכב היפנית הינו (Hino), חטיבת הרכב הכבד של טויוטה, כי תבטל עסקה אשר נחתמה מול BYD עוד ב־2020 במסגרתה היתה אמורה הינו לשווק את האוטובוסים של BYD ביפן. יתרה מזאת, BYD הודיעה כי תבדוק האם הכימיקל הרעיל שימש את היצרנית גם בתהליכי היצור של מכוניות הנוסעים שלה אשר משווקות ביפן.

לפי דיווחים באמצעי התקשורת ביפן, BYD השתמשה בכרומיום הקסוולנט במהלך ביצוע מיגון החלודה של חלקים מסוימים של האוטובוסים אשר סופקו לשוק היפני. כרומיום הקסוולנט הוא תרכובת כימית אשר נחשבת רעילה בריכוזים גבוהים. בעבר השתמשו יצרני רכב בחומר זה כדי למגן רכבים מפני חלודה - אך לפני כ 15 שנים השימוש בו נאסר.

לפי האיחוד האירופי, כרומיום הקסוולנט אסור לשימוש במכוניות נוסעים - וגם לפי חוקי ארגון יצרני הרכב היפני, השימוש בכרומיום הקסוולנט אסור מאז 2008. למרות האיסור המפורש, אוטובוסים חשמליים מתוצרת BYD סופקו ליפן לאחר שעברו טיפול בחומר האסור.

לפי פרסומים ביפן, BYD אישרה כי היא אכן השתמשה בחומר זה, למרות האיסור, אך הדגישה כי השימוש בכרומיום הקסוולנט אינו מסוכן לבריאות. אף על פי כן, BYD יפן ציינה כי תחדל משימוש בכימיקל.

כך, לפי הצהרת BYD יפן: "פעולות רגילות שבוצעו לאחר יצור הרכבים אינן משפיעות על הנוסעים, הנהגים או צוותי התחזוקה" ציינה BYD אבל הדגישה כי: "הרכבים שסופקו יעברו תהליך של ניקוי רעלים ולאחר מכן יגרטו תוך הימנעות מפגיעה באיכות הסביבה".

האוטובוסים החשמליים של BYD נמצאים בשימוש בשתי חברות התחבורה הציבורית הגדולות בישראל, אגד ודן. בחברת אגד יש 124 אוטובוסים חשמליים של BYD שכבר פועלים, והיא מחכה לעוד 50 שצפויים להגיע בקרוב. חברת דן רכשה לאחרונה 20 אוטובוסים חשמליים של BYD, אך אלו עדיין לא נכנסו לשירות פעיל בתחבורה הציבורית ומהחברה נמסר כי "ייעשו כל הבירורים והבדיקות בטרם יעלו על הכביש".

שלמה מוטורס, יבואנית BYD מסרו בתגובה: "אנו לא מכירים ולא קשורים לנושא היפני המוזכר. האוטובוסים מתוצרת BYD המיועדים לשוק הישראלי עומדים בכל הוראות הדין ותואמים לסטנדרטים ולתקינה האירופיים".

מחברת דן נמסר בתגובה: "נכון לעכשיו אין אוטובוסים מסוג זה בתפעול החברה. בהמשך יעשו כל הבדיקות בטרם יעלו על הכביש. למען הסר ספק, האוטובוסים לא יכנסו לשירות עד שלא נשלים את הבירור ונוודא שאין כל חשש בריאותי".

אגד מסרה: "האוטובוסים שנרכשו מחברת BYD עומדים בתקינה האירופית, בטוחים לנסיעה בישראל ואין חשש לפגיעה בנוסעים. למרות זאת, אנו עומדים בקשר עם היצרן באמצעות היבואן בארץ כדי לקבל מידע נוסף".

תגיות