אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"נתבע את כולם": רוכשי הדירות בבני ברק מפסיקים לחכות מימין: שרת התחבורה מירי רגב, רה"ע בני ברק אברהם רובינשטיין, מנהל רמ"י ינקי קוינט, מנכ"לית נתיבי איילון אורלי שטרן | צילום: רומן ינושבסקי, לע"מ, דוברות עיריית בני ברק, רועי טפר, גבע טלמור

"נתבע את כולם": רוכשי הדירות בבני ברק מפסיקים לחכות

יותר מחודש אחרי שהכריז שר השיכון על "פריצת דרך" בנוגע לבניית גשר הרלינג, בשטח דבר לא קרה, ומאות רוכשי הדירות צפויים להגיש תביעה בקרוב. משרד השיכון: "ההסכם ייחתם בקרוב והעבודות יחלו ב-1.3". עיריית ב"ב: "מאחר שלא נבנה הגשר, לא הייתה בהילות בבניית המוסדות"

08.01.2024, 11:02 | רוני ליפשיץ, מרכז הנדל"ן

למעלה מחודש לאחר ששר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, הודיע על פריצת דרך בנוגע לבניית גשר "הרלינג" בשכונת "איילת השחר" בצפון בני ברק, בשטח עדיין לא נעשה דבר. בינתיים, מאות הרוכשים במתחם - שמחכים לגשר כתנאי חיוני לאכלוס 839 הדירות שבנייתן הושלמה - מאבדים את הסבלנות, ונערכים להגשת תביעת ענק נגד כלל הגורמים המעורבים בפיאסקו. "נתבע את כולם. את העירייה, הקבלן, משרד השיכון ומשרד התחבורה. כל מי שמעורב בפרויקט הזה", אומר אחד מהם.

כזכור, הדירות הראשונות המוכנות לאכלוס בשכונה החדשה נבנו בפרויקט "מתחם הסופרים", שבנתה חברת ארזי הנגב שבבעלות היזם עודד שריקי. הדירות הן היו אמורות להימסר לרוכשים כבר ב-30.11, אך מאחר והתנאי העיקרי למתן טופס 4 על ידי העירייה, בנוגע להקמת גשר המאפשר יציאה וכניסה בטוחה ונוחה אל השכונה - לא התקיים, לא ניתן האישור לאכלס את הדירות.

לפני כחודש התקיימה פגישה בהשתתפות השר גולדקנופף, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), ינקי קוינט, יו"ר רכבת ישראל, משה שמעוני, מנכ"ל רכבת ישראל, שיקו זאנה, סגן הממונה על התקציבים באוצר, מתן יגל וסגן ראש עיריית בני ברק, חנוך זייברט. בפגישה הוחלט, כי אחרי חודשים של סירובים, תעביר רכבת ישראל לעיריית בני ברק הסכם המאשר את בניית הגשר בחלק השטח השייך לה עד ל-11.12.23, אך הסכם שכזה לא הועבר.

לפי ההסכם שחתמו הרוכשים עם "ארזי הנגב", לחברה מותר לחרוג בעד 60 יום ממועד האכלוס הרשמי של הדירות, ללא צורך במתן פיצוי. "ב-30.1 נוכל לתבוע את 'ארזי הנגב', ואם הוא יחרוג באכלוס מעבר ל-30.1, אפשר יהיה לדרוש פיצוי רטרואקטיבי מהיום הראשון שהם חרגו", מסביר אחד הרוכשים בפרויקט. "העירייה נתנה לשריקי היתר בנייה לבנות שכונה, למרות שבתב"ע כתוב שאסור לה לתת היתר בנייה לפני שיש גשר. העירייה טוענת גם שהיא החתימה את שריקי על איזשהו נייר שהוא מתחייב לא לאכלס את השכונה (עד שיקום הגשר, ר"ל), אבל היא לא מוכנה להראות את הנייר הזה לאף אחד, והם לא נותנים טופס 4".

לדבריו, בימים אלה מתחילים רוכשי הדירות בפרויקט להתאגד, במטרה להגיש תביעה במידה והדירות לא יימסרו לידיהם בהקדם. "תובעים את כולם. את העירייה, הקבלן, משרד השיכון, משרד התחבורה. כל מי שמעורב בפרויקט הזה ולא בנה את הגשר ולא אכלס".

במענה לפניית "מרכז הנדל"ן", מסרו מטעמו של שר הבינוי והשיכון, כי טקס חתימה על ההסכם להקמת הגשר יתקיים בשבוע-שבועיים הקרובים, וכי העבודות על הגשר יחלו בעוד כחודשיים. עם זאת, בחברה הכלכלית בני ברק, שהיא זו שאמורה לנהל את הקמת הגשר מול רכבת ישראל, טוענים כי אין עדיין תאריך להתחלת עבודה, וגם כי אין הרשאה לתקציב הפרויקט ממשרד האוצר.

גם מוסדות הציבור לא נבנו

טענה נוספת שמעלים הרוכשים נגד העירייה, היא שלאורך כל זמן בניית דירות השכונה, לא רק בניית הגשר לא קודמה, אלא גם בניית מוסדות הציבור החיוניים למגורים בה, שאותם העירייה מחויבת להקים במקום. "כשהולכים בשכונה רואים בניינים מוכנים, ומסביב חולות. אין בתי כנסת, אין מקוואות, אין גני ילדים, אין בתי ספר, אין גינה. העירייה הייתה אמורה לבנות מלא תשתיות והיא לא בנתה. יש שם רק בריכה פעילה, שאנשים עוברים דרך אתר בנייה כדי להגיע אליה". בעיריית בני בני ברק אישרו שמבני הציבור עוד לא נבנו, וכי מאחר שלא נבנה הגשר "לא הייתה בהילות בבניית המוסדות".

מדוברות שר הבינוי והשיכון נמסר כי "בתאריך ה-1.3.24 יחלו העבודות על הקמת הגשר, כאשר בשבוע-שבועיים הקרובים יתקיים טקס חתימה במעמד כל הצדדים. לצורך כך העביר משרד האוצר 100 מיליון שקל ראשונים, כאשר עלות הבנייה כולה עומדת על כמה מאות מיליוני שקלים".

סגן ראש עיריית בני ברק, ומחזיק תיק ההנדסה בעיר, חנוך זייברט, אישר כי "הרכבת קיבלה החלטה על תאריך המאפשר תחילת עבודות ב-1 למרץ. כעת מחכים לאישור עבודה וחתימת הסכם בין הרכבת לחברה הכלכלית בני ברק. כמו כן אושר תקציב, אך אנחנו מחכים להרשאה להתחייב (ממשרד האוצר) בכדי שנוכל לחתום הסכם. כשזה יושלם, נוכל לאכלס רק את השורה העליונה בלבד של הבניינים (זו הרחוקה ביותר ממסילת הרכבת, ר"ל). שאר המתחמים מחכים לקירוי המסילות בשל העברת חומרים מסוכנים בהן. יש הסכמות, נקווה שיסתדרו עד סוף ינואר ונוכל להתקדם גם עם שאר המתחמים".

יחד עם זאת, מנכ"ל החברה הכלכלית בני ברק, שלומי פולק, שהיא זו שאמורה לקדם את הפרויקט בפועל מול הרכבת, אומר כי אין עדיין תאריך לתחילת העבודות על הגשר, וכי הסכם עם הרכבת טרם נחתם. גם הרשאה להתחייב להעברת התקציב המלא עוד לא התקבלה.

תגיות