אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אחת ולתמיד: 10 הבעיות הכי נפוצות בחיים הדיגיטליים - ופתרונן  סמארטפון פוגש עצבים. קורה הרבה | צילום: שאטרסטוק

אחת ולתמיד: 10 הבעיות הכי נפוצות בחיים הדיגיטליים - ופתרונן

אי אפשר להיכנס לוויי-פיי בשדה התעופה? הטלפון לא מתחבר לאוזניות בבלוטות'? האפליקציה קורסת? האינטרנט לא זז? שקע הטעינה תקול? אל דאגה, יהיה בסדר. ריכזנו כאן פתרונות לדברים הכי מעצבנים בעידן הטכנולוגיה המואצת. מדריך שמסייע לשמירה על קור הרוח

31.12.2022, 18:38 | רועי בהריר פרל

לכאורה, איכות חייו של אדם ממוצע שחי בימי המהפכה הטכנולוגית (כלומר, עכשיו) טובה לאין שעור מזו של אדם ממוצע שחי בימי המהפכה התעשייתית - שלא לדבר על זו של האנשים שחיו כאן עוד קודם לכן. המכשירים החכמים שמשמשים אותו, אותנו, בחיי היום-יום נבנו ותוכנתו כך שהאינטרקציה שלנו עמם תהיה פשוטה ונוחה ככל האפשר, או, במילים אחרות, תהיה מבוססת על הקפדה יתרה בכל הנוגע ל"חוויית המשתמש", כפי שנהוג לכנות זאת בעגה המקצועית.

הסמארטפונים, לצורך העניין, יצרו עבור האדם גישה ישירה ומהירה לביצוע אלפי פעולות ולצריכה של כמות כמעט בלתי מוגבלת של מידע מכל סוג. אין ספק שהם הפכו את החיים לפשוטים יותר במובנים רבים. פעולות שבעבר היינו צריכים לצאת מהבית כדי לבצע אותן, או, לכל הפחות, לשבת מול מחשב, הפכו לעניין של כמה נגיעות במסך - מה שמפנה לנו לא מעט זמן ומוריד מאיתנו מתח ולחץ.

החיים שלנו במרחב הפיזי פשוטים יותר היום, כביכול, הודות לאינספור פיתוחים טכנולוגיים, בעיקר ברמת התוכנה, שאנחנו מקיימים עמם אינטרקציה במרחב הטכנולוגי והווירטואלי. הסיבה לכך שלא תמיד זה ככה ושבערך פעם בשבוע צצה בנו ערגה לעבר הבאמת פשוט שלנו קשורה לסטטיסטיקה והסתברות: באופן טבעי, כשמקיימים אלפי אינטרקציות עם אלפי פיצ'רים קיים סיכוי גבוה להיתקל בבעיות, בתקלות ובכאבי ראש - בטח בהשוואה לחיים ללא אינטרקציות כאלה בכלל.

הפיצ'רים והתכונות שנועדו לפשט את חיינו אולי עושים את מלאכתם נאמנה, אבל ככל שאנחנו משתמשים ביותר מהם, כך גדל הסיכוי להיתקל בבעיה עם אחד כזה, או יותר. סטטיסטיקה פשוטה: כשעושים משהו (נאמר, שולחים הודעת טקסט או עושים לייק לסטורי), יש לזה תוצאה. כשלא עושים כלום, אין תוצאה. וכשמדובר באינסוף פיצ'רים ואפשרויות, קל מאוד ללכת לאיבוד ביניהם או, כפי שקורה הרבה, לא לדעת בכלל על קיומם.

כדי לפשט באמת את החיים בעידן הטכנולוגיה המואצת ריכזנו כאן את 10 הבעיות/טעויות הכי נפוצות ומעצבנות שנוגעות לטכנולוגיה ולמרחב הדיגיטלי - והצענו להן פתרונות הולמים. כדאי להציץ. יש מצב שזה ישפר לכם את החיים פלאים.

הבעיה: לא ניתן להתחבר לוויי-פיי בשדה התעופה/במלון

הפיתרון: כשמנסים להיכנס לרשת אלחוטית במקומות ציבוריים, פעמים רבות קופץ עמוד רשת שמבקש מספר כרטיס אשראי, מספר חדר או כל דבר אחר. הבעיה היא שלפעמים העמוד הזה "נעלם" ולא ניתן למצוא אותו בשום מקום ברחבי הסמארטפון. למרבה המזל, ניתן לגרום לו לשוב אלינו ממקום מסתורו באמצעות הקלדת פקודה בשורת החיפוש בדפדפן הרלוונטי. באייפון מקלידים שם captive.apple.com - והופ, העמוד ההוא חוזר. באנדרואיד ובכרום OS מקלידים google.com/generate_204, ובווינדוז מקלידים www.msftncsi.com/ncsi.txt.

לא עובד?: מקלידים שלוש נקודות בתפריט ההתחלה, בוחרים בניקוי תוצאות החיפוש, מנקים את התוצאות ומנסים שוב.

עדיין לא עובד?: מנקים גם את המטמון דרך הגדרות הדפדפן ומנסים שוב.

מלון וולדורף אסטוריה, ניו יורק. הלו, איך מתחברים פה לאינטרנט? , צילום: איי פי מלון וולדורף אסטוריה, ניו יורק. הלו, איך מתחברים פה לאינטרנט? | צילום: איי פי מלון וולדורף אסטוריה, ניו יורק. הלו, איך מתחברים פה לאינטרנט? , צילום: איי פי

הבעיה: אפליקציה קורסת/מסך קופא.

הפיתרון: האמת היא שאין יותר מדי מה לעשות חוץ מריסטארט לטלפון ופתיחה מחודשת של האפליקציה. אפשר גם להיכנס ל"מנהל האפליקציות", לבחור בה ולעצור אותה, ו/או למחוק את המטמון שלה.

לא עובד?: מוחקים את האפליקציה מהמכשיר ומורידים אותה מחדש.

אפליקציה תקועה. הלך המשחק, צילום: Play / iTunes אפליקציה תקועה. הלך המשחק | צילום: Play / iTunes אפליקציה תקועה. הלך המשחק, צילום: Play / iTunes

הבעיה: לא ניתן להוריד אפליקציה.

הפיתרון: מוחקים את המטמונים של כמה שיותר אפליקציות, עושים ריסטארט למכשיר ומורידים שוב את האפליקציה.

לא עובד?: מוחקים גם את המטמון של חנות האפליקציות הרלוונטית (אפסטור או גוגל פליי) - ואם גם זה לא עוזר, פשוט מוחקים אפליקציות שאינן בשימוש יום-יומי.

האפליקציה לא יורדת. קודם כל להירגע, צילום: Cydia האפליקציה לא יורדת. קודם כל להירגע | צילום: Cydia האפליקציה לא יורדת. קודם כל להירגע, צילום: Cydia

הבעיה: הבלוטות' של המחשב/סמארטפון/מכונית לא מתחבר לאוזניות/רמקול/מכשיר אחר.

הפיתרון: ראשית, מכבים את הבלוטות' בשני הצדדים - הן בסמארטפון/מחשב/מכונית והן באביזר שאליו רוצים להתחבר. לאחר מכן מדליקים את הסמארטפון/המחשב מחדש, מדליקים את האביזר ומעבירים אותו למצב "צימוד", מאתרים את שם האביזר ברשימת מכשירי הבלוטות' הקרובים, ולוחצים על "הצמד".

לא עובד?: כדאי להסיר את האביזר מהרשימה באמצעות בחירה ב"שכח את המכשיר הזה" ואז להוסיפו שוב.

אוזניות בלוטות אוזניות בלוטות'. צימוד נעים | צילום: AKG אוזניות בלוטות

הבעיה: האינטרנט לא זז.

הפיתרון: למרבה הצער מדובר בבעיה שככל הנראה אינה בתחום ההשפעה שלנו: ייתכן שספקית האינטרנט לא מצליחה לספק את מהירות הגלישה המובטחת ובהחלט יכול להיות שהבעיה טמונה בראוטר. ובכל זאת, לפני שמתחילים להתעסק עם נציגי שירות טכני או רוכשים ראוטר חדש, מומלץ לנסות כמה דברים לבד. כדאי, למשל, להתקרב לראוטר ולבדוק את מהירות הגלישה באפליקציה מתאימה בסמארטפון (נאמר, Speedtest.net) או במחשב. כך ניתן לדעת אם הבעיה היא האינטרט או המכשיר שעמו גולשים - למשל, עקב ריבוי טאבים פתוחים. בנוסף, אם הראוטר ממוקם רחוק מאזור הגלישה מומלץ להעביר אותו למיקום מרכזי יותר ופתוח ככל האפשר, רחוק מרהיטי מתכת ומפריטים גדולים.

לא עובד?: חשוב לזכור: ככל שיותר מכשירים מחוברים לאותה רשת קיים סיכוי גבוה יותר לפגיעה במהירות הגלישה, כך שכדאי מאוד לכבות מכשירים שאינם בשימוש. בכל מקרה, תמיד מומלץ לחבר מחשב ישירות לראוטר בכבל ייעודי.

אינטרנט תקוע. סע, סע, מה קרה? סע!, צילום: גטי אינטרנט תקוע. סע, סע, מה קרה? סע! | צילום: גטי אינטרנט תקוע. סע, סע, מה קרה? סע!, צילום: גטי

הבעיה: הסמארטפון איטי.

הפיתרון: מדובר בבעיה הנפוצה ביותר בקרב בעלי מכשירים ישנים, אבל היא בהחלט יכולה להופיע גם בסמארטפונים מדגמים חדשים יחסית - לרוב, עקב עומס יתר על זיכרון המכשיר, ה-RAM, בשל ריבוי אפליקציות, תמונות, או קבצים. כדי לשפר את מהירות המכשיר כדאי לנקות אותו מהמידע המוטמן ולסגור או למחוק אפליקציות. אם המכשיר החל להאט לאחר התקנה של אפליקציה מסוימת, כנראה שהיא הבעיה ומומלץ למחוק אותה.

לא עובד?: בלית ברירה, מעבירים את כל הדברים החשובים מהטלפון או המחשב לענן כלשהו - למשל, גוגל דרייב או דרופבוקס - ולאחר מכן מבצעים אתחול של המכשיר להגדרות היצרן.

סמארטפון וואן פלוס 10 פרו. החיפזון הוא ממש לא מהשטן, רפאל קאהאן סמארטפון וואן פלוס 10 פרו. החיפזון הוא ממש לא מהשטן | רפאל קאהאן סמארטפון וואן פלוס 10 פרו. החיפזון הוא ממש לא מהשטן, רפאל קאהאן

הבעיה: הסוללה נגמרת במהירות.

הפיתרון: הדבר הראשון שכדאי לעשות הוא עמעום המסך וכיבוי ה-GPS, הבלוטות' והוויי-פיי, במידה שהם לא בשימוש. אפשר, כמובן, גם להפעיל את "מצב חיסכון בסוללה", שבהחלט מסייע לאריכות הטעינה שלה.

לא עובד?: מומלץ לבדוק בהגדרות הטלפון אילו אפליקציות גוזלות הכי הרבה אנרגיה ומרוקנות את הסוללה, ולסגור אותן או להעביר אותן למצב "לא זמין".

סוללה שעומדת להיגמר. נס פך האייפון לא יהיה פה, צילום: שאטרסטוק סוללה שעומדת להיגמר. נס פך האייפון לא יהיה פה | צילום: שאטרסטוק סוללה שעומדת להיגמר. נס פך האייפון לא יהיה פה, צילום: שאטרסטוק

הבעיה: הטלפון נרטב.

הפיתרון: לא מדליקים מחדש את המכשיר. חשוב: זה הדבר הגרוע ביותר שניתן לעשות במצב כזה. מה כן? מניחים את המכשיר בתוך קערת אורז, מה שמסייע לספיחת הנוזלים.

לא עובד?: זה כבר גדול עלינו. לוקחים את המכשיר למעבדה. שהם יתמודדו עם זה.

אורז עם עדשים. להגיש עם אייפון 14, צילום: ROSHIANU AND MOLOKO אורז עם עדשים. להגיש עם אייפון 14 | צילום: ROSHIANU AND MOLOKO אורז עם עדשים. להגיש עם אייפון 14, צילום: ROSHIANU AND MOLOKO

הבעיה: שקע הטעינה תקול.

הפיתרון: לפני שרצים למעבדה אפשר לנסות לנקות את הפתח באמצעות מברשת שיניים קטנה (ויבשה!) או בד כלשהו.

לא עובד?: אין מה לעשות - מעבדה.

שקע טעינה. לא מומלץ להניח על החול בים, צילום: גטי אימג שקע טעינה. לא מומלץ להניח על החול בים | צילום: גטי אימג'ס שקע טעינה. לא מומלץ להניח על החול בים, צילום: גטי אימג

הבעיה: ההתראות משגעות את השכל.

הפיתרון: בג'ימייל זה לא ממש בעיה: פשוט מכבים את ההתראות לחלוטין או בהתאם לפקודה מסוימת - למשל, כיבוי התראות שקשורות לחשבונות העבודה והשארת ההתראות הקשורות לדואר אישי בעדיפות גבוהה. במובייל, אפשר לנקוט בפעולה קיצונית כמו הפעלת הפונקציה "נא לא להפריע", אבל מדובר בפיתרון שיפסיק את כל ההתראות, כולל החשובות שבהן. כדי להשתיק התראות ממקורות ספציפיים ב-IOS, לצורך העניין (באנדרואיד זה פשוט יותר), נכנסים ל"התראות" בהגדרות ושם ניתן לעשות זאת בקלות.

לא עובד?: כנראה שמדובר באפליקציות מצד שלישי, כמו ווטסאפ, ג'ימייל או סלאק, שאוחזות במערכת הגדרות משלהן ורק דרכה ניתן לבצע את ההשתקה. במידה שגם הודעות חשובות, או כאלה שהיינו רוצים לקבל, לא מתקבלות כדאי לבצע בדיקה שמצליבה בין הגדרות המכשיר להגדרות האפליקציה - כלומר, לוודא שבשני המקומות ההתראות אינן כבויות.


תגיות