אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביידן לא ייתן לסין להציף את ארה"ב ברכבים חשמליים  חשיפת ה־U8 של BYD בז'נווה, בחודש שעבר. סין שולטת בשוק הרכבים החשמליים | צילום: Fabrice COFFRINI / AFP

ביידן לא ייתן לסין להציף את ארה"ב ברכבים חשמליים

למרות שרכבים סיניים אינם נפוצים בארה"ב, גם בגלל מכסי יבוא גבוהים שהשית טראמפ, הנשיא ביידן חושש מאיסוף נתונים ומפגיעה עתידית בביטחון הלאומי. אחרי חקירת הסיכונים, הממשל ינסח תקנות חדשות שיקשו עוד יותר על הפצת המכוניות

04.03.2024, 06:30 | ויקי אוסלנדר

המלחמה על הדומיננטיות בשוק הרכבים החשמליים מקבלת תפנית לא צפויה. בסוף השבוע שעבר הודיע ממשל ביידן על פתיחת חקירה סביב מכוניות חשמליות מתוצרת סין, ש"אוספות כמויות גדולות של נתונים רגישים על הנהגים והנוסעים ומשתמשות במצלמות ובחיישנים כדי להקליט מידע מפורט על תשתית ארצות הברית", כך בהצהרת הבית הלבן.

ההודעה מגיעה אחרי שבינואר, ולראשונה בשוק המכוניות החשמליות, הודיעה היצרנית הסינית BYD, כי ברבעון הרביעי היא מסרה יותר מכוניות חשמליות מהמותג האמריקאי טסלה. החקירה נפתחה גם ברקע שנת בחירות, כאשר תעשיות כבדות, ובעיקר תעשיית הרכב האמריקאית, הן היסטורית נושא ער בקמפיינים עקב חשיבותן התרבותית.

"סין נחושה לשלוט בעתיד שוק הרכב, כולל על ידי שימוש בפרקטיקות לא הוגנות", אמר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והוסיף, "רוב המכוניות בימינו הן כמו טלפונים חכמים על גלגלים. המכוניות האלה מחוברות לטלפונים שלנו, למערכות ניווט, לתשתיות קריטיות ולחברות שיצרו אותן. כלי רכב מקושרים מסין יכולים לאסוף נתונים רגישים על האזרחים שלנו והתשתיות שלנו ולשלוח את הנתונים בחזרה לסין". עוד התריע, כי סין מעוניינת להציף את השוק המקומי בכלי הרכב שלה ובכך לסכן את הביטחון הלאומי. "לא אתן לזה לקרות במשמרת שלי'', פסק. שרת המסחר ג'ינה ריימונדו גיבתה את דבריו והדגישה כי יש לנקוט פעולה "לפני שכלי רכב מתוצרת סין ייהפכו לנפוצים בארצות הברית".

בתגובה מסר משרד החוץ הסיני, כי החקירה נובעת מהרצון האמריקאי לדכא תחרות בשוק החופשי ולקדם את "תאוריית האיום הסיני". "סין דוחקת בארצות הברית לכבד את חוקי כלכלת השוק ואת עקרונות התחרות ההוגנת, להפסיק למתוח יתר על המידה את תפיסת הביטחון הלאומי, להפסיק את הדיכוי המפלה שלה על חברות סיניות ולקיים סביבה עסקית הוגנת ובלתי מפלה", נאמר בהצהרת סין במסיבת עיתונאים.

חקירת הממשל תכלול הערכה של סיכוני הביטחון הלאומי הנשקפים מרכבים אלו ממדינות שנחשבות "עוינות", כאשר לאחר איסוף המידע וגיבוש מהלכים פוטנציאליים, ינוסחו תקנות חדשות לנושא. כבר היום, מעט מאוד מכוניות חשמליות סיניות מצליחות לחדור לשוק האמריקאי בשל מכסי יבוא של 27.5% שהטיל ממשל טראמפ ב־2018, לעומת מס של 2.5% על מכוניות אחרות. ב־2023, הדגמים הנמכרים ביותר בארצות הברית היו של טסלה, ובפער גדול, ג'נרל מוטורס וריביאן. בשנים האחרונות פועלות יצרניות סיניות להתגבר על המכסים באמצעות ייצור והרכבה במפעלים במקסיקו, מהלכים שממשל ביידן פועל לרסן גם כן.


הנשיא ביידן. "לא אתן לזה לקרות במשמרת שלי" , צילום: רויטרס הנשיא ביידן. "לא אתן לזה לקרות במשמרת שלי" | צילום: רויטרס 
הנשיא ביידן. "לא אתן לזה לקרות במשמרת שלי" , צילום: רויטרס

עוד במאי שעבר הוחמרו לראשונה הכללים הנוגעים לנתונים בתעשיית הרכב והוגשה הצעה ראשונה לאסור על כלי רכב סיניים להעביר מידע למרכזי נתונים מחוץ לארצות הברית. בנובמבר, קבוצת מחוקקים דו־מפלגתית ביקשה מהממשל לבחון את שוק המכוניות החשמליות ואת הסכנה האפשרית באיסוף נתוני משתמשים. במקביל, ממשל ביידן פרסם הבהרה, כי סובסידיות לרכבים חשמליים בגובה כ־7,500 דולר לא יחולו על דגמים עם רכיבי סוללה שמיוצרים או מורכבים על ידי סין, רוסיה, איראן וצפון קוריאה (הנחשבות ישויות זרות מעוררות דאגה, או FEOC). לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA), כשני שלישים מייצור הסוללות העולמי מתרחשים בסין לעומת 10% בארצות הברית, זאת בין היתר בשל שליטת סין בהפקה או בעיבוד של המינרלים והמתכות הנדירים החיוניים לתהליך, כמו ניקל, קובלט, גרפיט, מנגן וליתיום. חשיבותם של חומרי הגלם הללו הובנה היטב בסין, והממשל הודיע על איסור יצוא שלהם למדינות זרות מ"סיבות של ביטחון לאומי". רק כ־20 מבין 100 דגמי רכבים חשמליים הנמכרים בארצות הברית עומדים בכללים החדשים של תוכנית הסובסידיות. בטסלה, למשל, הודיעו כי המגבלות יביאו לעליות מחירים של שני דגמים המשתמשים בסוללות של היצרנית הסינית CATL.

על אף הטקטיקות הללו, סין עדיין שולטת בשוק הרכבים החשמליים העולמי. נכון לסוף 2023, מותגים סינים היוו כ־60% מכלל הרכבים החשמליים שנמכרו. המותג שיצר את הבאזז הגדול מכולם היה BYD, הראשון, כאמור, לעקוף את טסלה בחישוב רבעוני. בחישוב שנתי מסר BYD כמות של 1.6 מיליון רכבים לעומת 1.8 לטסלה. הצלחת מותגים סיניים נעוצה במחירם הנגיש — 33 אלף דולר בממוצע לעומת 55 אלף דולר לדגמים אמריקאיים.

המהלכים של ממשל ביידן הם חלק ממגמה מתמשכת של ארצות הברית וסין לחזק את השליטה בניהול נתוני המשתמשים. סין ביצעה רפורמה מקיפה ב־2020 שנועדה להעניק לממשל גישה רחבה יותר לנתונים שאוספות חברות טכנולוגיה סיניות, ללא קשר למיקום המשתמשים. בארצות הברית פועלים באופן דומה, כאשר בשיא המתיחות בין המדינות ניסה הנשיא לשעבר טראמפ לחייב את בייטדאנס הסינית, החברה־האם של טיקטוק, למכור אותה לידיים אמריקאיות. בחודשים האחרונים המשיך ביידן את המגמה עם פרסום תקנות להגבלת יצוא טכנולוגיות כמו בינה מלאכותית ומחשוב קוואנטי, זאת נוסף לשבבים החיוניים בטכנולוגיות הללו.

תגיות