אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אם לא נתעורר נישאר בלי הנדסאים וטכנאים אייל קרמר, יו"ר ומייסד ארגון המכללות הטכנולוגיות הישראלי | צילום: לירון אלוני

דעה

אם לא נתעורר נישאר בלי הנדסאים וטכנאים

שוק העבודה סובל ממחסור חמור בהנדסאים וטכנאים. כדי להדביק את הפער, המדינה חייבת לתקצב בהתאם את המכללות הטכנולוגיות

04.11.2022, 08:28 | אייל קרמר

מדינת ישראל עלולה להיכנס תוך שנים לא רבות לקטסטרופה אמתית. אני יודע, את המשפט הזה כבר קראתם לא פעם, הוא שחוק עד כדי כאב ונדמה שכבר יש לו אפקט של "זאב-זאב". אך לצערי זו האמת והיא פשוטה מאוד: המדינה מתמודדת עם מחסור עצום בטכנאים, הנדסאים ואנשי מקצוע טכנולוגיים יישומיים רבים שיצטרכו להחזיק בשנים הקרובות את הביטחון התזונתי והכלכלי של כולנו ולתמוך ביכולת המשק הישראלי לצמוח.

תמיד היינו במצוקה, תמיד הנתונים היו בלתי מספקים, אבל בשנות ה-90 זכינו בעלייה מברית המועצות שהביאה אלינו עשרות אלפי הנדסאים מיומנים שהחזיקו את המשרות החשובות האלה. ימי החסד האלה נגמרו, ונדמה שהמדינה מתעוררת מאוחר מדי. וגם כשהיא כבר מתעוררת, היא מתקשה לקיים בפועל את ההחלטות של עצמה.

בשנת 2018 קיבלה המדינה את החלטה 3419 שנועדה להגדיל את כמות ההנדסאים שמוכשרים מדי שנה, מתוך הבנה מעמיקה שללא הכשרה טכנולוגית שוק העבודה בישראל יקרוס. ההייטק חשוב, זה נכון, אבל הוא מהווה רק 10% משוק העבודה ואת כל ענפי התעשייה, הבנייה והמזון שמשפיעים על היום-יום שלנו מחזיקים אותם הנדסאים וטכנאים ובשוק יש מחסור באלפי ידיים עובדות שלהם. מחסור שהסיום שלו כלל לא נראה באופק.

במסגרת אותה החלטה קבעה המדינה בעצמה שצריך מרצים טובים יותר, סדנאות וכיתות לימוד טובות יותר, טכנולוגיות מותאמות לשוק העבודה המשתנה והמרצה של הסטודנטים הפוטנציאליים. כל זה עולה מאות מיליוני שקלים. אז המדינה הבטיחה תקציב – רק שהיא לא הבטיחה לקיים. המכללות רכשו ציוד, הביאו את המרצים הטובים בתחומם ונותרו עם בור של כ-200 מיליון שקל.

שימו לב לאבסורד: כל סטודנט לתואר ראשון במדעי החברה מתוקצב על ידי המדינה בכ-30 אלף שקל. ובכמה מתוקצב הסטודנט שרוצה להיות הנדסאי או טכנאי? עד הרפורמה בפחות מ-10,000 שקל. בשנת תשפ"ג זה כבר עלה לכ-14 אלף שקל, אבל גם כאן הפער זועק לשמיים כאשר מסתכלים על נתוני החשב הכללי שבדק עד כמה גדולה יותר תרומתו של ההנדסאי למשק. אפילו בפעוטון כל תינוק מתוקצב הרבה יותר על ידי המדינה מהכסף שהיא מוכנה לתת להכשרת הנדסאים וטכנאים.

לא פלא שמיעד של 15 אלף סטודנטים עם דיפלומה - היעד שקבעה הממשלה בעצמה - נותרנו עם 10,000 מדופלמים בסך הכול בשנה. מספר שרחוק שנות אור בניסיון להדביק את החוסרים במשק.

והכסף הוא לא הכול – נכון להיום המדינה מסכימה לתקצב מכללה רק עד לסטודנט ה-800 שלה, במה שמכונה "חסם גדילה". אין בו צורך אמתי, בטח לא במוסדות משוכללים וגדולים שיכולים לקלוט אליהם סטודנטים נוספים ולתת להם את האפשרות ללמוד בתנאים הטובים ביותר.

הגבלה מגוחכת נוספת היא זו שקובעת שאותם סטודנטים חייבים ללמוד אך ורק בתוך תחומי הקמפוס, ולא יכולים ללמוד במפעלים שבהם הם עובדים או במתקנים משוכללים של צה"ל שמבקש גם הוא לתת כתף בהכשרת הנדסאים חדשים למשק. אם לא נדע להנגיש את ההשכלה הטכנולוגית לסטודנטים, לא נצליח להדביק את צרכי שוק העבודה המשתנה.

אנחנו נמצאים בחלון זמנים קריטי – והאמת היא שכל העוסקים בתחום פסימיים, לצערי. בתקופה הקרובה צפויים משרדי הממשלה הרלוונטיים לשבת ולבנות רפורמה חדשה, שתמשיך את זו הקודמת. כולנו תקווה שהם ישכילו להתייעץ עם המכללות המרכזיות שמכשירות את אותם הנדסאים וטכנאים ואחראיות להביא אותם למקצועיות המקסימלית שתהפוך אותם לעובדים יעילים, מיומנים וכאלה שיוכלו להזניק את החיים של כל אזרחי ישראל קדימה.

הפעם אנחנו מקווים שהם לא רק יבטיחו כסף ומילים גדולות, אלא גם יבטיחו לקיים.

אייל קרמר הוא מנכ"ל קבוצת עתיד, מייסד ויו"ר ארגון המכללות הטכנולוגיות הישראלי

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
ירושלים
תוך כמה שבועות אי אפשר להכשיר אפילו חשמלאי מוסמך , ובטח לא הנדסאי חשמל . אותו דבר באלקטרוניקה . הלימודים האלה אמורים לתת לאנשים מקצוע לאיזה 30 או 40 שנה קדימה . ולא רק לעבודה ספציפית במפעל כזה או אחר . לכן לומדים שם גם מקצועות יסוד כמו פיזיקה ומתמטיקה . למרות שלאחרונה הבנתי שהתחילו ממש לזלזל בזה ורק מכינים את הסטודנטים למבחני מהט . למה לדעתך אנשים הולכים ללמוד הנדסאי ואחר כך מהנדס ? כי אחרי שלמדו הנדסאי יהיה להם יותר קל . אם תוריד את הרמה של הנדסאים תפגע בסיכוים של האנשים האלה .
יוסף  |  23.02.23
1.
אלו דברים מאוד לא נכונים, וגם המסקנה היוצאת מהם לא נכונה
השאלה כמה הנדסאים אתה מכשיר היא שאלה שולית. השאלה החשובה היא כמה אנשים, שביכולתם למלא את המשרות הללו, נמצאים בישראל. ואילו היית מבין שזו השאלה החשובה, היית מגלה שתמונת המצב מורכבת הרבה יותר ממה שחשבת. >>> הרבה מבוגרי מדעי החברה מגלים שאין מה לעשות עם התואר, ומוצאים עצמם במשרות הנדסאיות בהמשך. למשל, כל תחום הנדסאי התוכנה (בעיקר QA) בנוי כך. חברות פרטיות מבינות שאין משמעות אמיתית לתעודת הנדסאי שאף אחד כבר לא זוכר מה כתוב בה. >>> זה נכון עוד יותר לצד השני: אחוזים עצומים מההנדסאים שאתה מכשיר ימשיכו בעתיד להשלמה למהנדס בתחום, מה שיגרע אותם ממצבת ההנדסאים, ובעצם ייתר את כל ההכשרה שהשקעת בהם. לפעמים אפילו יעשו תואר ראשון בתחום אחר. כמעט כל סטודנט צעיר שלומד אצלך בכוונתו להשלים בעתיד לתואר מהנדס. שאל ותראה בעצמך. >>> מה שהמדינה צריכה לעשות זה לבטל את הבירוקרטיה של "מי מוסמך לאשר בניין עם קומה אחת". זה מגוחך ואין בזה שום צורך. יש לצמצם דרסטית את הכשרת ההנדסאים והטכנאים לתעודה שניתן לעשות אותה בשבועות בודדים. זו תהיה הכשרה ספציפית לבעלי תואר ראשון או לאנשים שמעוניינים להתמקצע בתחום מסויים. מצד שני, יש להרחיב את סמכויות המהנדס בתחום עיסוקו. הנדסאי הוא משהו מיושן - אין לזה מקום אמיתי במאה ה-22. כיום סטודנט שמתעניין בתחום יעדיף להשקיע כמה שנים וללמוד הנדסה. ההוכחה לכך היא העובדה שאכן - אנשים לא רוצים ללמוד את זה.
ימני מתון  |  04.11.22