אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עלבד במו"מ עם לאומי פרטנרס לשותפות בפעילות הטמפונים מפעל עלבד במשואות יצחק | צילום: אבי רוקח

בלעדי

עלבד במו"מ עם לאומי פרטנרס לשותפות בפעילות הטמפונים

החברה, שעיקר פעילותה בתחום המגבונים הלחים, מתמודדת עם התחייבויות שוטפות בהיקף של 570 מיליון שקל. לאומי פרטנרס אמורה להזרים 40 מיליון שקל תמורת 20% מפעילות ההיגיינה הנשית. החברה ניהלה גם מגעים למיזוג ההיגיינה עם חברה בינלאומית

20.09.2023, 06:00 |  גולן חזני

על רקע החובות הכבדים שלה, חברת על בד, המוכרת מתחום המגבונים, מנסה להציף ערך כדי להתמודד עם המשבר. ל"כלכליסט" נודע כי עלבד, שבשליטת המושב השיתופי משואות יצחק, מנהלת מגעים להכנסת שותף לפעילות ההיגיינה הנשית (טמפונים) לפי שווי של 200 מיליון שקל. כמה שעות לאחר הפרסום אישרה עלבד את הדברים בדיווח לבורסה. המניה זינקה מאז פתיחת המסחר.



המגעים נערכים בעיקר מול לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של בנק לאומי, שאמורה לרכוש 20% ממניות החברה תמורת כ־40 מיליון שקל וייתכן שגם תמורת הלוואה שיעניק הבנק לעלבד. במהלך השנה האחרונה נערכו מגעים למיזוג של הפעילות עם חברה אמריקאית אולם הסטטוס שלהם אינו ברור.

ב־2010 רכשה עלבד את מפעל רוזתם שמייצר טמפונים מסוגים שונים בתמורה ל־217 מיליון שקל, כלומר מעט יותר מהשווי שבו היא מכניסה את לאומי פרטנרס. הרכישה נעשתה מידי היזמים אהוד פוזיס ורמי קלוגר. בנקאי ההשקעות בעסקה היה שאול קוברינסקי שמכהן היום כיו"ר דיסקונט.

עבור עלבד זו עסקה גרועה. כבר אחרי ארבע שנים היא נאלצה למחוק 27 מיליון שקל שקל מההשקעה לאחר ירידה משמעותית בתוצאות של רוזתם. הפעילות של רוזתם, שהפכה לחטיבה בעלבד, היתה הפסדית לאורך השנים. החברה, שהעסיקה 400 עובדים בקיסריה, שיווקה את המוצרים בעיקר בארה"ב כמותג פרטי לרשתות, בהן וול מארט וטארגט.

עלבד מנוהלת מאז ספטמבר 2022 בידי יעקב חן שהיה סמנכ"ל הכספים של תנובה. יו"ר החברה הוא מיקי לזר, חבר משואות יצחק. חן הוביל בסוף 2022 את עלבד לשורה של צעדים להתמודדות עם החוב שלה. היא גייסה הון של 48 מיליון שקל בהנפקת זכויות, והחליטה להשקיע בפעילות ההיגיינה הנשית.

בסוף 2022 עמד החוב של תחום ההיגיינה הנשית על 82 מיליון שקל. התחום הפסיד תפעולית 13 מיליון שקל ב־2022, 15.5 מיליון שקל ב־2021 ו־34 מיליון שקל ב־2020. כלומר, הפסד תפעולי של 65 מיליון שקל בשלוש שנים.

עלבד החליטה להשקיע 13 מיליון שקל בהרחבת המפעל בקיסריה ובמקביל החלה להפעיל אתר אריזה ידנית במעבר הגבול נהר הירדן,. רוב הסחורה (85%) משווקת בארה"ב באמצעות עלבד ארה"ב. החברה מעריכה כי בתחום המותג הפרטי של היגיינה נשית היא השחקן הגדול בארה"ב.

לעלבד ארבע מתחרות עיקריות בתחום המותג הפרטי בארה"ב ואירופה: Ontex שמייצרת בגרמניה, ברזיל ומקסיקו, Tosama מסלובניה שמשווקת באירופה וכן Rauscher ו־Hysalma הגרמניות. התנופה הגדולה של עלבד בתחום הטמפונים באה אחרי שב־2021 חברת Quality First, יצרנית טמפונים ומוצרי היגיינה אחרים המהווה מתחרה בשוק המותג הפרטי בארה"ב, הודיעה על הפסקת פעילותה בתחום. בעקבות זאת חתמה עלבד על הסכמי מכירות ב־20 מיליון דולר נוספים לאספקה מדי שנה.

ההתאוששות ניכרת כבר במחצית הראשונה של 2023. הכנסות המגזר עמדו במחצית הראשונה של 2023 על 132 מיליון שקל, המחצית הטובה ביותר של החברה מאז נרכשה. זאת לעומת 97.5 מיליון שקל במחצית המקבילה ב־2022 ו־207 מיליון שקל ב־2022 כולה.

הגידול של 35% בין התקופות נובע מגידול במכירות, אבל בעיקר מעליית שער הדולר מול השקל, שכן 83% ממכירות הטמפונים הן בדולרים. השפעת שער החליפין היא בהיקף של 12 מיליון שקל במכירות בין התקופות.

פעילות הטמפונים עברה לרווח תפעולי של 20 מיליון שקל במחצית הראשונה לעומת הפסד של 6 מיליון שקל במחצית המקבילה ב־2022. הגידול נובע מגידול בתפוקות ובהיקפי הייצור והמכירות, עליית מחירי המכירה וירידה בעלויות ההובלה הימית והלוגיסטיקה.

את המצב הזה מנסה המנכ"ל יעקב חן לנצל באמצעות ניסיון למיזוג עם מתחרה גדולה בארה"ב או הכנסת שותף. המגעים העיקריים הם מול לאומי פרטנרס המנוהלת בידי רון בן חיים, לשעבר מנהל שותף בקרן פימי. גם עסקה זו לבדה לא צפויה להוציא את עלבד מהתקופה המאתגרת, אף שגם בתחומי פעילות אחרים הצליחה עלבד להציג שיפור בתוצאות.

לעלבד שתי פעילויות גדולות יותר מהטמפונים: ייצור מגבונים וייצור בד לא ארוג לתעשיית החיתולים, בשני מפעלים במשואות יצחק. במפעל בדימונה היא מייצרת נייר הידרופיין, שיחד עם הבד הלא ארוג משמש למגבונים. את המגבונים מייצרת עלבד במפעליה במשואות יצחק, גרמניה, פולין וספרד. בארה"ב סגרה עלבד את פעילות המגבונים ההפסדית. המותג של החברה בתחום המגבונים בארץ הוא Fresh Ones אך היא מוכרת מגבונים גם לרשתות קמעונאיות, למותגים בינלאומיים ולמוסדות.

עלבד נהנתה מעלייה בתוצאות מגזר הפעילות העיקרי שלה, המגבונים הלחים, שבו ההכנסות הגיעו ל־־718 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2023 לעומת 630 מיליון שקל במחצית המקבילה. השינויים בשער היורו מול השקל תרמו 53 מיליון שקל לגידול בהכנסות. עם זאת, ברווח התפעולי חלה ירידה מ־34 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2022 ל־19 מיליון שקל במחצית הראשונה השנה כתוצאה מעליית מחירי חומרי הגלם ומחירי הלוגיסטיקה. במגזר הבד הלא ארוג צמח הרווח התפעולי ל־20 מיליון שקל לעומת 4.7 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2022.

ה־EBITDA (רווח תפעולי תזרימי) במחצית הראשונה השנה היה 78 מיליון שקל לעומת 37 מיליון במחצית המקבילה. עלבד עברה לרווח נקי של 8 מיליון שקל במחצית לעומת הפסד של 16 מיליון שקל במחצית המקבילה. רוב הרווח, 6.6 מיליון שקל, הושג ברבעון השני.

בדצמבר 2022 גייסה החברה הון של 48 מיליון שקל בהנפקת זכויות. משואות יצחק רכש 5.8 מיליון מניות מתוך 8.1 מיליון מניות חדשות ושמר את חלקו בשליטה. מניית עלבד עלתה אתמול ב־3.9% במסחר בבורסה, ככל הנראה על רקע העלייה במתחרה אבגול.

המצב הפיננסי של עלבד רחוק עדיין מלהיות מזהיר והיא עצמה נסחרת בפחות משווי החברה־הבת. בסוף יוני היו בקופתה מזומנים בסכום של 31 מיליון שקל, והתחייבויות שוטפות בסכום של 570 מיליון שקל. סך ההתחייבויות השוטפות מהווה 57% מסך המאזן. ברבעון השני קיבלה עלבד הקלות מהבנקים ונקבע שההון העצמי המוחשי שלה לא יפחת מ־20% מסך המאזן בעוד שבסוף הרבעון הוא עמד על 23.3%. החברה דיווחה כי ייתכן שלא תעמוד בהתניית ההון העצמי המוחשי ברבעון הרביעי ובדעתה לבקש הקלות נוספות.



תגיות