אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

מבחן רכב

ג'נסיס GV 70: חשמלית קוריאנית היא לא כמו סינית

עם כפתור "בוסט", תא נוסעים משובח וטעינה של 20 דקות, ג'נסיס מקבלת ציון טוב ברוב המדדים. הבעיה: דגם זהה ללא מערכת חשמלית עולה 114 אלף שקל פחות

20.03.2023, 06:00 | תומר הדר

בעמדת טעינה מהירה ונידחת, אי שם על הגבול בין שפלה למדבר, מתרחש קרב מוחות קדחתני תחת שמש קופחת: בעליה של מכונית סינית נפוצה, רמז אחד, שלוש אותיות, נמצא בעמדה. היצרן שלה הבטיח לו טעינה מהירה בתוך חצי שעה והמשך נסיעה דרומה. בפועל זה לא קורה. בעל מכונית חשמלית סינית נוספת מחכה בעמדה. גם הסיני שלה הבטיח טעינה מהירה אבל לך תאמין לסינים. לצדם ממתינה ג'נסיס GV 70 - גדולה, מכובדת, בצבע ספק ורוד ספק סגול, גנגנאם סטייל.

הקוריאנים של ג'נסיס מבטיחים גם הם טעינה מהירה, אבל הקוריאנים מקיימים. זה עניין של טכנולוגיה, אבל הרבה יותר חשוב מכך, זה עניין של מעמד: ברכב חשמלי, כסף קונה יכולת טעינה מהירה, אבל מה שווה יכולת טעינה מהירה אם שני פשוטי עם במכוניות של סינים שקרנים גוזלים מעל שעה של המתנה? יש גבול כמה קפה אפשר לשתות עם מי שרכשו מכונית בגלל שיש לה מסך גדול.

עוד בעיה: יכולת כלכלית אינה מתבטאת ביכולת בטווח נסיעה - כולם מבטיחים פחות או יותר 300 עד 400 קילומטרים של טווח נסיעה, כולם משתדלים לקיים אבל לא כולם מצליחים. האם מי שנוהג בסינית שדורשת שעה של טעינה יפנה את העמדה לטובת מי שנוהג בקוריאנית שבאמת דורשת 20 דקות טעינה? התשובה היא לא. במלחמת המעמדות של עמדות הטעינה העם מנצח.

גם מערך השיקולים של מי שרוכש מכוניות חשמליות משתנה בהתאם למעמד: מי שקונה סינית חשמלית עושה את זה כדי לחסוך בדלק ובגלל שהחברים והשכנים אמרו שסיני זה טוב כי הם יודעים. מי שקונה חשמליות של מותגי יוקרה עושה את זה מסיבות אחרות, סיבות שבסוכנויות הרכב מעדיפים להגדיר כ"אופנתיות" ובשקט מסבירים שמדובר בפלצנות החדשה, לקוחות שמוכנים לשלם כל מחיר כדי להצטייר כבעליה של מכונית חשמלית, סמל סטטוס מבוסס טכנולוגיה נפוצה שמזכיר שלישראלים אפשר למכור הכל. ליבואני הרכב זה נוח, אבל יש מכוניות שבאמת מצדיקות את התוספת הזאת ויש מכוניות כמו ג'נסיס GV 70 החשמלית שבהחלט מותחות את החבל. הסיבה לכך היא שבדומה ללא מעט דגמים שמשווקים בישראל, באולם התצוגה של ג'נסיס יש GV 70 עם מנוע בנזין — ויש גם GV 70 עם מנוע חשמלי.


תא הנוסעים של ג תא הנוסעים של ג'נסיס GV 70 חשמלית - עוטף ומחמיא | צילום: טל סער תא הנוסעים של ג


ג'נסיס GV 70 כשלעצמה היא מכונית מאוד מרשימה. היא מרשימה מכיוון שהיא מביאה לשולחן משהו חדש, לא שגרתי, משהו שגם אחרי הרבה זמן עדיין משאיר רושם מעולה. בל נטעה: במהלך החודשים האחרונים פרצו לחיי הצרכנים בישראל מכוניות חשמליות סיניות שהיבואנים שלהן מגדירים אותן כיוקרתיות, מכיוון שהן חשמליות, יש להן הרבה מסכים, והן נראות מרשימות. אבל כדי להיות מכונית יוקרתית צריך יותר ממסך, צריך גם יותר ממחיר מנופח: צריך זהות, אופי, איכות שנשארת. לסינים אין את זה, מה שמשאיר את היפנים וכמובן גם את הקוריאנים והגרמנים.

במקרה של ג'נסיס, המוצר פשוט מרשים. זה מתחיל בעיצוב החיצוני: ג'נסיס GV 70 היא מכונית שופעת גימיקים, גימיקים שאולי ברכב אחר היו נתפסים כזולים, אבל בג'נסיס עובדים יופי - סמל קדמי שנראה מועתק מבנטלי, פנסים אחוריים מחולקים, צללית צידית שיודעת לא להיראות כמו שום רכב אחר. ג'נסיס לא באה כדי להעתיק אף אחד ואין לה זהות מותגית של עשרות שנים, היא פשוט שם והיא מחדשת. אבל כאן יש בעיה: GV 70 החשמלית שלנו נראית כמעט כמו כל ג'נסיס GV 70 אחר, כלומר, היא נראית טוב אבל ההבדל היחיד בינהו ובין הדגם ששותה בנזין הוא בכיתוב. ללקוחות, שרוצים שיבחינו שהם קנו מכונית חשמלית, זו בעיה.

אחרי ההמתנה לנהגים האחרים והטעינה, GV 70 חשמלית יצאה מעמדת הטעינה המהירה אחרי שעה וחצי. היא נטענת מהר, כל כך מהר שאפשר לסיים רק שלוש כוסות קפה ולצאת תוך ניצול של כל הכוח שיש לה לחלק לארבעת הגלגלים, ומדובר בהמון כוח. 489 כוחות סוס עושים צחוק מכל מרחק שנמצא לפני הגלגלים של GV 70. יש לה מצב כוח, מצב חיסכון, גם כפתור "בוסט" על גלגל ההגה, במיקום לא ממש נוח - כפתור שבמשך 10 שניות מעניק ל GV 70 כוחות־על, יכולת עקיפה משוגעת, משהו שלא היה מסוגל לעבור מהנדסים גרמנים. ניכר שבג'נסיס מבינים היטב שיש צורך בגימיקים שיבדלו את GV 70 מאחיותיה שאינן מונעות בחשמל. זה עובד וזה עובד היטב. טווח הנסיעה מצוין: אפשר לגמוא עם GV 70‏ 400 קילומטרים בערך בין טעינות. הנסיעה, אגב, אינה שקטה כפי שניתן לצפות מרכב שיוצא מבית הייצור של ג'נסיס. לא הלהקה, המכונית.

ג'נסיס GV 70 יורדת דרומה מהר, עוצרת בעיירה מנומנמת על שפת מכתש, בית קפה, פיצרייה, עוד פיצרייה. ל־GV 70 יש בעיה פיזיקלית: המשקל שלה הוא 2,300 ק”ג והמשקל של GV 70 שאין לה מערכת חשמלית הוא 1,900 ק”ג. הפתרון של ג'נסיס הוא מערכת מתלים אקטיביים, כלומר מתלים שיודעים כיצד להתכווץ ולהיפתח, כיצד לתת ל־GV 70 יכולת קסומה להתמודד עם כל כביש.

היכולת הקסומה הזאת, כך ניכר, לא עובדת כאשר הג'נסיס מוצאת עצמה במצב שבו היא צריכה לנסוע במהירות נמוכה בכבישים משובשים. כלומר, במצב שבו רוב נהגי ישראל מוצאים עצמם מדי יום. אין מה לעשות, GV 70 היא מכונית שהמתלים החכמים שלה מתעוררים כשהיא עוברת מהירות 50 קמ”ש, אז הם טובים אבל מתחת למהירות הזאת ובהינתן כביש גרוע, היקף הרעשים, החבטות והמכות שמגיעים מכיוון תחתית הרכב אינו הגיוני. ב־GV 70 שאינה חשמלית איכות המתלים הרבה יותר טובה. נקודה.

עוד נקודה חשובה: תא הנוסעים של GV 70, כמו העיצוב החיצוני, מצליח להיות גימיקי, אפילו קיטשי, אבל להיות מגניב להפליא. מילת המפתח היא "איכות". בדומה ללא מעט דגמים של ג'נסיס, כפתור בחירת ההילוכים העגול קרוב מדי לכפתור התפריט העגול, כך שקל מאוד לשלב הילוך אחורי בניסיון להעביר תחנה ברדיו, מערכת ההתרעה על עייפות בטוחה שהנהג עייף רוב הזמן, אבל היתר טוב מאוד: תא הנוסעים של ג'נסיס GV 70 מייצר תחושה אינטימית, תחושה של תא נוסעים שעוטף את יושבי הרכב, מחמיא להם. הכל קל מאוד להפעלה, הממשק מעולה - גם ללא מסך ענק.

בג'נסיס לא מוותרים על מערכת להשמעת צלילי מדורה. חוף ים. גם צרצרים. בהתחשב בעובדה שיש יצרנים שבוחרים בצלילי נפיחות, מדובר ברע במיעוטו. כל הטוב הזה אגב מסתיים בחלק האחורי. תא המטען של GV 70 קטן, בגלל הסוללה. גם הפלסטיק שמצפה אותו אינו מיישר קו עם שאר הרכב.

בשורה התחתונה, הבסיס ראוי. כל ג'נסיס GV 70 היא מכונית מרשימה. אך כאן הסוגיה הופכת יותר מורכבת, כי המחיר של ג'נסיס GV 70 שאינה חשמלית והיא מצוינת כשלעצמה, מתחיל ב 355 אלף שקל. והאמת, זה מחיר מעולה לרכב עם כאלה יכולות. אבל המחיר של הגרסה החשמלית מתחיל ב־469 אלף שקל. לרכב שנראה אותו הדבר, מציע רמות אבזור דומות, סובל מאיכות נסיעה פחות טובה בעיר ותא מטען קטן יותר.

אין ספק שכמכונית חשמלית, GV 70 מציעה חבילה טובה, אבל העובדה שהגרסה החשמלית מוסיפה מעל 30% למחיר גרסת הבנזין ולא נותנת בעצם תמורה מעבר לכך שהרכב מונע בחשמל רק ממחישה כמה יבואני הרכב הפנימו שלקוחות שנמנים עם העשירון העליון יפתחו את הארנק וירגמו את יבואני הרכב בכסף אם רק יציגו בפניהם את סמל הסטטוס הנכון עם מדבקה של תקע בצד. האמת? שישלמו, מגיע להם. אבל ללקוחות חכמים שמביעים עניין במכונית, ולא ביכולת להשוויץ שהם "חלק מהטרנד", הגרסה החשמלית רק מדגישה כמה העסקה הטובה ביותר היא ג'נסיס GV 70 עם מנוע בנזין, שלא צריכה לנהל מלחמת מעמדות עם אף אחד בעמדת הטעינה.


ג'נסיס GV 70 חשמלית

מנוע: חשמלי, הספק מרבי 489 כ"ס, מומנט מרבי 71.4 קג"מ.

ביצועים: מהירות מרבית 235 קמ"ש, זינוק ל 100 קמ"ש 4.2 שניות

צריכת אנרגיה: 19.5 קילוואט־שעה ל 100 ק"מ. נתוני מבחן: 24 קילוואט־שעה ל 100 ק"מ

בטיחות: 8 כריות אוויר, טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי. סייען בלימה, היגוי אקטיבי

קבוצת זיהום: 1

מחיר: 469 אלף שקל


אהבנו

ביצועים

אהבנו פחות

מחיר, התנהגות כביש

מתחרות

ב.מ.וו IX3, אאודי Q4 ETRON

לסיכום

לשלם עוד 30% בשביל חשמל? גם לעשירים יש קו אדום

תגיות