אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות החשמל: שיכון ובינוי ואדלטק לא יוכלו להשתתף במכרז להפרטת התחנה באשכול תחנת הכוח אשכול באשדוד. רשות החשמל: "ההחלטה התקבלה כדי למנוע מונופולים בתחום החשמל" | צילום: גדי קבלו

רשות החשמל: שיכון ובינוי ואדלטק לא יוכלו להשתתף במכרז להפרטת התחנה באשכול

לאחר המלצה של ועדת הריכוזיות באוגוסט, קבעה רשות החשמל: "ההחלטה התקבלה כדי למנוע מונופולים בשוק החשמל". שיכון ובינוי: טרם החלטנו אם להגיש עתירה בנושא

26.12.2022, 10:39 | עדיאל איתן מוסטקי

לאחר שבחודש אוגוסט האחרון המליצה ועדת הריכוזיות לא לאפשר לקבוצה שבשליטת שיכון ובינוי ואדלטק להשתתף במכרז להפרטת אשכול, גם רשות החשמל מצטרפת לעמדה זו ואוסרת על השתתפות הקבוצה במכרז. בהודעה לבורסה של שיכון ובינוי טענה החברה שטרם החליטה אם להשתתף במכרז על ידי הגשת עתירה נגד ההחלטה.

לפי ההחלטה של רשות החשמל, אם הקבוצה תזכה במכרז להפרטת התחנה באשכול, תחזיק קבוצת אדלטק ב-27.5% מסך ייצור החשמל באמצעות גז טבעי בישראל. שיכון ובינוי תחזיק ב-22.3% מסך ההספק המתוכנן לתחנות הפועלות בייצור גז טבעי, מה שיפר את התקנות ליצירת תחרות בייצור החשמל.

התחרות במקטע הייצור היא חלק מהרפורמה בחברת החשמל משנת 2018, בה הוחלט על הקטנת כוחה בתחום ייצור החשמל, ושחלק מתחנות הכוח שבבעלותה יופרטו. עד היום הופרטו שלוש תחנות, אלון-תבור בעלות של 1.9 מיליארד שקל, רמת חובב (4.2 מיליארד שקל) וחגית מזרח (1.6 מיליארד שקל), כאשר הקבוצה שבשליטת שיכון ובינוי ואדלטק זכתה במכרז של שתי האחרונות (רמת חובב וחגית מזרח).

לפי עמדת ועדת הריכוזיות, במכרז נותרו ארבע קבוצות אחרות שעברו את שלב המיון המקדים (OPC אנרגיה, שבשליטת עידן עופר; תעבורה אחזקות ודליה אנרגיות; אשטרום, מבטח שמיר אחזקות ורפק אנרגיה; שפיר הנדסה אזרחית וימית וקרן נוי), כך שהמכרז יישאר תחרותי. למחיר בו תימכר התחנה השפעה ישירה על תעריף החשמל, שצפוי לעלות בינואר הקרוב ב-8.2%. הסיבה לכך היא שהסכום בו נמכרות התחנות מוכר ישירות בהוצאות של חברת החשמל, לפיו נקבע התעריף.

תחנת אשכול היא התחנה הגדולה ביותר שתופרט במסגרת הרפורמה, ומייצרת חשמל באמצעות גז טבעי בהספק של כ-1,600 מגה-ואט. בנוסף להספק ייצור החשמל הגדול של התחנה, המכרז להפרטת התחנה כולל שטחים ריקים גדולים שייתכן ויוכלו לשמש בעתיד כמתקן לוגיסטי. עם זאת, כיום המכרז מתעכב בשל החלטת המשרד להגנת הסביבה להפסיק את הייצור ביחידות 6-9 בתחנה עקב הזיהום הרב שהן יוצרות.

בעוד החלטת רשות החשמל ממוקדת בהשפעות זכיית הקבוצה על משק החשמל, המלצת ועדת הריכוזיות מאוגוסט האחרון, שבראשות הממונה על התחרות מיכל כהן, התייחסה לאחזקות הרבות של קבוצת שיכון ובינוי בתחומי תשתיות נוספים, למשל אחזקתה (באמצעות חברת H2ID) במתקן ההתפלה שבחדרה והשליטה בחברת כרמלטון, המחזיקה ברישיון להפעלת מנהרות הכרמל עד שנת 2040. החלטת רשות החשמל ממוקדת במשק החשמל.

לדברי כהן: "פעילויותיה המגוונות של הקבוצה בתחומי הכבישים ותשתיות התחבורה מקנות לה נקודות ממשק רבות עם רשויות התכנון, משרד התחבורה ואף עם גורמים במשרד האוצר שמעורבים בנושא המכרז. פעילויותיה בתחומי אספקת המים והחשמל מקנות לה ממשקים מול משרד האנרגיה, לרבות רשות המים ורשות החשמל".

מרשות החשמל נמסר: "לאחר עיון מעמיק בחוות דעתה של ועדת הריכוזיות הכלל-משקית, החליטה המליאה לקבל את המלצותיה של הוועדה והוציאה לשימוע ציבורי את ההמלצה בדבר אי השתתפות חברת שיכון ובינוי במכרז זה. לאחר איסוף ההערות והטענות שהוגשו ובחינתן הוחלט במליאת הרשות לאשר את ההחלטה. זאת כדי למנוע שליטה של אחוזים גבוהים מסך ההספק המתוכנן לתחנות ייצור בגז, ולמנוע מונופולים בשוק החשמל והמשק בכלל".

תגיות