אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל צים: "ב־2021 אמרו לנו שזה מקרי, השנה שברנו כל שיא אפשרי" מימין: עידן עופר בעל השליטה בצים והמנכ"ל אלי גליקמן | צילומים: סיון פרג'

ראיון

מנכ"ל צים: "ב־2021 אמרו לנו שזה מקרי, השנה שברנו כל שיא אפשרי"

2022 הייתה שנת שיא נוספת עבור צים, אותה מנהל אלי גליקמן, אבל ברבעון הרביעי, בשל הירידה במחירי התובלה, הרווח הנקי נחתך ב־75% והחברה צופה שהשנה תהיה חלשה משמעותית מקודמתה. כעת צים בונה על שווקים חדשים ולקוחות שמשלמים יותר על ערכים סביבתיים

14.03.2023, 06:10 | ירדן רוז'נסקי

מדפסת הכסף של עידן עופר ממשיכה לשוט ולהותיר מאחור כל חברה ישראלית שקדמה לה, אך באופק נראים כבר עננים. גם אם לא מדובר בענני סופה הרסניים, אלו לכל הפחות עננים שמביאים איתם גשם של אתגרים.

חברת הספנות והתובלה צים, שמנוהלת על ידי אלי גליקמן ושעופר הוא בעל המניות הגדול בה (20.7%) באמצעות חברת קנון שבשליטתו, פרסמה אתמול את התוצאות הכספיות שלה לרבעון הרביעי של 2022 ולשנה כולה, תוך שהיא ממשיכה להיות החברה הישראלית הרווחית ביותר ומכה את תחזיות האנליסטים, אך גם מתמודדת עם רבעון רביעי חלש וצפי ש־2023 לא תצליח לשחזר את השנתיים שקדמו לה.

ההכנסות של צים ברבעון הרביעי עמדו על 2.2 מיליארד דולר. מדובר על ירידה של 36.4% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הסיבה לכך נעוצה הן בירידה כמותית במספר המכולות (TEU) שהובילה החברה ברבעון זה והן בירידה במחיר הממוצע של כל מכולה. ברבעון הרביעי צים הובילה 823 אלף מכולות, ירידה של 4.1% בהשוואה ל־858 אלף מכולות שהובילה ברבעון הרביעי של 2021. המחיר הממוצע למכולה ברבעון זה עמד על 2,122 דולר — צניחה של 41.5% בהשוואה לתקופה המקבילה. הדבר הוביל לנפילה של 75.3% ברווח הנקי, שהסתכם ב־420 מיליון דולר, ולחיתוך חד של 58.9% ב־EBITDA (רווח תזרימי־תפעולי) שהסתכם ב־970 מיליון דולר. מכל הבחינות האלו, הרבעון הרביעי של 2022 היה החלש ביותר בשנה הזו.

עם זאת, תוצאות הרבעון הכו את התחזיות של האנליסטים, שצפו ירידה דרמטית יותר, על רקע הירידה המשמעותית במחירי ההובלה, שצנחו בכ־30% במהלך הרבעון. האנליסטים ציפו להכנסות של 2.1 מיליארד דולר ולרווח נקי למניה של 3.05 דולרים, בעוד צים הציגה רווח נקי למניה של 3.44 דולרים.


צים ממשיכה להדפיס כסף,  צים ממשיכה להדפיס כסף צים ממשיכה להדפיס כסף,


דיבידנד ענק: את 2022 סיכמה צים כשנת שיא. ההכנסות של החברה עמדו בשנה זו על 12.56 מיליארד דולר — עלייה של 17% בהשוואה ל־2021, שהייתה שנת שיא בעצמה, ומעל לתחזיות האנליסטים שצפו הכנסות של 12.4 מיליארד דולר. הרווח הנקי נשאר כמעט ללא שינוי, ועמד על 4.63 מיליארד דולר, זאת לעומת רווח נקי של 4.65 מיליארד דולר בשנה הקודמת. ב־2021 הנתון הזה הפך את צים לחברה שהציגה את הרווח הנקי השנתי הגבוה ביותר בתולדות חברה ישראלית, וסביר שהנתון של 2022 ישאיר אצלה את הטייטל הזה. לשם השוואה, בנק הפועלים, שהוא אחד הגופים הרווחיים במשק הישראלי, סיים את 2022 עם רווח נקי של 6.3 מיליארד שקל. כלומר, צים הרוויחה כמעט פי 2.5 מאחד משני הבנקים הגדולים בישראל. ה־EBITDA המתואם של צים ב־2022 הסתכם ב־7.54 מיליארד דולר, עלייה של 14.2% בהשוואה ל־2021, ובתוך טווח התחזיות שסיפקה צים עצמה. זאת בזכות עלייה 16.3% במחיר הממוצע למכולה שעמד ב־2022 על 3,240 דולר. בשנה זו צים הובילה 3.38 מיליון מכולות, ירידה קלה של 2.9% בהשוואה לשנה הקודמת.

על רקע התוצאות האלו צים הודיעה על חלוקת דיבידנד בהיקף של 769 מיליון דולר, מה שיביא את היקף הדיבידנד הכולל עבור שנת 2022 ל־2 מיליארד דולר. בסך הכל, מאז הנפקתה בינואר 2021, חילקה צים דיבידנדים בסכום של כ־4.7 מיליארד דולר — פי 21.6 מהסכום שגייסה בעת שהונפקה בבורסת ניו יורק לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר, ותוך שהיא מגייסת 217 מיליון דולר.

צים נסקה בשנים 2021—2022, בין היתר בזכות הזינוק במחירי התובלה על רקע הקשיים של שרשראות האספקה והפקקים בנמלים שנגרמו בידי השלכות שונות של הקורונה ושהקפיצו את המחירים, והיא לא צופה שהעתיד ייראה כך. צים מעריכה שב־2023 ה־EBITDA המתואם שלה יירד בחדות ויעמוד על 1.8—2.2 מיליארד דולר. ולכן היא נערכת לשינויים בשוק. בהתאם, גם המשקיעים החלו להסתכל אחרת על צים. במרץ לפני שנה החברה הגיעה לשווי שיא של 10.6 מיליארד דולר, ואילו כיום היא נסחרת בשווי שוק של 2.7 מיליארד דולר, שהוא עדיין גבוה מזה שלפיו הונפקה. אולם על רקע התוצאות הטובות, זינקה מניית צים בפתיחת המסחר בבורסת ניו יורק (NYSE) בכ־18%.

"מודאגים כמו כולם": בשיחה עם "כלכליסט" אמר המנכ"ל גליקמן כי "צים מרכזת מאמצים בשווקים חדשים — דרום אמריקה ומרכז אמריקה. אנחנו גם נערכים עם צי אוניות חדיש ומתקדם, שהוא הצי הכי פחות מזהם. אנחנו מעריכים שהחברות הגדולות בעולם יסכימו לשלם פרמיה כדי לעבוד איתנו בזכות זה".

גליקמן מעריך עוד ש"במחצית הראשונה של 2023 תהיה ירידה בביקושים. זו מגמה שהחלה לפני תשעה חודשים. בהתאם, אנחנו רואים ירידה במחירי התובלה מרבעון לרבעון, כשהרבעון הראשון של 2022 היה רבעון שיא. היום המחיר הממוצע למכולה עומד כבר על 1,500 דולר. עם זאת, במחצית השנייה אנחנו צופים עלייה בביקושים. זה הולך יד ביד עם הלחצים האינפלציוניים שירדו ושוק העבודה החזק, בעיקר בארה"ב. ולכן נערכנו עם רכישת מכולות בהשקעה של מיליארד דולר, ועם חכירה של 46 אוניות שייכנסו לשירות עד סוף 2024". כיום יש לצים 150 אוניות חכורות, אבל האוניות החדשות יחליפו חלק מהצי. גליקמן סבור שלצים יש היכולת להמשיך להציג תוצאות חזוקת: "ב־2021 אמרו לנו שזה מקרה. והנה, ב־2022 שברנו כל שיא אפשרי. בחלומות הכי ורודים שלנו לא ציפינו לשנתיים כל כך מוצלחות".

בנוגע לטלטלות בכלכלה העולמית וביחס למהפכה המשפטית בישראל אמר גליקמן כי "אנחנו מודאגים כמו כולם. גם בהיבט הפיננסי העולמי. אנחנו הרי רואים מה קורה עם הבנקים בארה"ב. ואנחנו מודאגים ממה שקורה במדינה, כמו כל האזרחים בישראל".

תגיות