אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אלקטרה צריכה הפכה לבעלים יחיד בשקם דיוטי שקם דיוטי. מחזור של 350 מיליון שקל בשנה | צילום: אבי כץ, שקם אלקטריק דיוטי פרי

בלעדי

אלקטרה צריכה הפכה לבעלים יחיד בשקם דיוטי

החברה רכשה את חלקו של רני צים בחנות בנתב"ג ב־20 מיליון שקל, וכעת היא במו"מ עם רשות שדות התעופה על התמלוגים בטרמינל 1: הרשות מבקשת לחזור לסכום שנקבע במכרז, ואלקטרה דורשת להמשיך את "הסכם ההתאוששות" מהקורונה

06.09.2023, 06:02 | אורנה יפת

אלקטרה מוצרי צריכה הפכה לבעלים היחיד של שקם דיוטי, חנות החשמל והאלקטרוניקה בדיוטי פרי בנתב"ג. החברה־הבת אלקטרה קמעונאות החזיקה ב־50.1% מהפעילות של החנות בנתב"ג לצד רני צים אחזקות, ובחודש יוני היא חתמה על רכישת חלקה ב־20 מיליון שקל. באוגוסט הושלמה העסקה, ומאז אלקטרה מחזיקה ב־100% מהפעילות.

כניסתה של אלקטרה צריכה לדיוטי פרי נעשתה למעשה בדלת האחורית, לאחר שלפני חמש שנים הפסידה במכרז של רשות השדות התעופה (רש"ת). מי שזכתה במכרז ב־2018 היתה אופיס דיפו, שהיתה בבעלות רני צים אחזקות באותה עת, שהציעה לרש"ת תמלוגים מופרזים בגובה 54 מיליון שקל בשנה. זאת בזמן שדמי ההרשאה המינימליים שדרשה רש"ת עמדו על 38 מיליון שקל ועוד 6 מיליון שקל לשטחים ציבוריים. אלקטרה צריכה הפסידה במכרז לאחר שהציעה 25 מיליון שקל תמלוגים (בשש השנים הקודמות הפעילה את החנות בדיוטי פרי רשת אל"מ תמורת תמלוגים שהיו כמחצית מהסכום שהציעה אופיס דיפו).

לאחר שאופיס דיפו לא הצליחה להפוך את הפעילות שלה בדיוטי פרי לכלכלית בשל התמלוגים הגבוהים ומשבר הקורונה, שבעטיו נסגר שדה התעופה לתקופה ממושכת, היא החלה לחפש שותף, וניהלה מו"מ עם מספר קמעונאים בענף החשמל. לבסוף, בפברואר 2021, היא מכרה 50.1% לאלקטרה צריכה תמורת 5 מיליון שקל בלבד. אלקטרה ניצלה את משבר הקורונה שבו ירד מספר הנוסעים לחצי מיליון בשנה, ונכנסה כשותפה בסכום נמוך, ששימש לצורך החזר הלוואות, שיפוץ החנות, הכנסת מוצרים חדשים והכשרת עובדים.

באותה עת מסר צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה, ל"כלכליסט": "הצפי שלנו הוא שהעולם יחזור לקדמותו ותהיה עלייה בכמות הנוסעים בהדרגה. אנחנו לא מחליפים את אופיס דיפו. הקורונה היא אירוע חריג. נמשיך את העבודה ביחד עם אופיס דיפו כשותפים שעשו בשנתיים האחרונות עבודה יפה". אלא ששנתיים וחצי עברו, וכעת מתברר שאלקטרה אכן החליפה את אופיס דיפו בנתב"ג.

החנות של מוצרי החשמל והאלקטרוניקה בנתב"ג מגלגלת כ־350 מיליון שקל, שמשפיע לחיוב על שורת ההכנסות של פעילות הקמעונאות של אלקטרה. אלא שכעת, בחלוף משבר הקורונה, רש"ת מבקשת כי השוכרים יחזרו לשלם את התמלוגים עליהם חתמו בהסכם המקורי של הזכייה במכרז.

אלקטרה, כמו יתר השוכרים בדיוטי פרי, מתנגדת לתשלום סכום התמלוגים המקורי מפני שבתקופת המשבר, שבה שדה התעופה היה סגור, חתמה רש"ת עם השוכרים על "הסכם התאוששות", שהוא תיקון להסכם שנחתם לאחר הזכייה במכרז המקורי, ולפיו הם ישלמו תמלוגים בגובה של 3%־10% בלבד מההכנסות. בהינתן המחזור שעושה החנות בנתב"ג, גם אם אלקטרה צריכה תשלם לרש"ת 10% מהמחזור, היא לא תגיע לגובה התמלוגים המקורי שאליו התחייבה צים.

הסכם ההתאוששות שחתמה רש"ת מול אלקטרה צריכה נחתם באוקטובר 2021, והוא בתוקף עד סוף 2026 עם אופציה להארכה עד סוף 2027. על פי ההסכם, לרש"ת אופציה להאריך את ההסכם בשלוש שנים נוספות תוך העלאת גובה התמלוגים ושינוי מנגנוני התשלום, ולאלקטרה קיימת האפשרות לסרב להארכת החוזה אם התנאים של הרשות מרעים בהשוואה לאלה של ההסכם המקורי.

בחודשים האחרונים קיימה רש"ת פגישות עם שוכרי הדיוטי פרי בניסיון להגיע איתם להבנות על גובה התמלוגים, אך נתקלה בסירוב לשנות את תנאי החוזה לפני סוף 2027. בין רש"ת לאלקטרה צריכה יש אי הסכמות בנוגע לתמלוגים על החנות בטרמינל 1, ומתקיים על כך משא ומתן מתמשך. רש"ת דורשת מהחברה לשלם תמלוגים בהתאם להסכם המקורי, וטוענת כי הסכם ההתאוששות נוגע רק לטרמינל 3. מנגד, אלקטרה טוענת שהוא חל על שתי חנויות הדיוטי פרי, בטרמינל 1 ובטרמינל 3.

בינואר 2022 שלחה רש"ת מכתב דרישה ראשון לשקם דיוטי בנוגע להעלאת גובה התמלוגים בטרמינל 1 למה שצוין בהסכם המקורי. לאחריו היו התכתבויות ארוכות וממושכות בין הצדדים שנמשכו עד השבועות האחרונים הנוגעות לשאלה אם לרש"ת יש זכות חוקית לגבות תמלוגים שלא תואמים את מה שנחתם בהסכם ההתאוששות. באלקטרה חושבים שהורדת התמלוגים עליה חתמה רש"ת תקפה גם לטרמינל 1, וברש"ת טוענים כי התיקון להסכם נוגע לטרמינל 3 בלבד. עורכי דינה של החברה סבורים כי אם ביהמ"ש יידרש לסוגיה, הוא יקבל את עמדת החברה ולא את זו של רש"ת.

שוכרים שעמם שוחח "כלכליסט" אמרו שהם מוכנים לסגור את החנות בטרמינל 1 ולהחזיר אותה לרש"ת בהקדם. "אני מוכן לצאת מהחנות בטרמינל 1 עכשיו. אני מוותר עליו בדקה. זו מעמסה ואין שם תנועה גבוהה של נוסעים", אמר אחד השוכרים.

מרש"ת נמסר: "אין כל שינוי בתקופת ההתקשרות של חוזה אלקטרה בנתב"ג, וזו עתידה להסתיים בסוף 2026 לפני מימוש האופציות בחוזה. לאור שיאי תנועת הנוסעים והמטוסים ב־2023, העולים אף על נתוני השיא של 2019, הרשות סבורה כי אין עוד צורך בהמשך הקלות הקורונה".


תגיות