אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מתמחור הכרטיסים ועד לבחירת האמן שיופיע במחצית: כל מה שרציתם לדעת על סופרבול 2023 ריהאנה | צילום: AP

מתמחור הכרטיסים ועד לבחירת האמן שיופיע במחצית: כל מה שרציתם לדעת על סופרבול 2023

הלילה ייערך אירוע הספורט הגדול בלוח השנה של הספורט האמריקאי. אלון קרמר, מנהל בכיר במנהלת ליגת הפוטבול האמריקאי NFL , מספק תשובות לשאלות הבוערות לפני המשחק הגדול בין קנזס סיטי צ'יפס לפילדלפיה איגלז שייערך בפיניקס, אריזונה

12.02.2023, 10:29 | אלון קרמר, אריזונה

עונת הפוטבול האמריקאי מגיעה לסיומה וההכנות בעיצומן לקראת משחק הסופרבול הגדול שבו תוכרע אלופת הליגה. באופן מסורתי, במשחק הגמר כל דקה מלווה בחגיגות ענק, פרסומות יקרות ושואו מושקע שבמרכזו מופע המחצית המפורסם.

איך בוחרים את העיר המארחת של הסופרבול?

בוחרים את העיר המארחת כ-4-5 שנים מראש. פונים מראש לכל בעלי הקבוצות והנשיאים ובודקים מי מעוניין לארח. הערים מגישות הצעה לליגה שצריכה לכלול פירוט על מיקום המלונות וכמות החדרים, ותוכנית הכוללת את סך ההשקעה והמחוייבות להפקת האירוע. מקימים ועדה שבוחנת את ההצעות מהערים השונות ולבסוף מתמקדים בעיר אחת או שתיים ועובדים איתן על תכנון האופרציה שתאפשר את קיום המשחק.

הליגה לרוב בוחרת ערים עם מזג אוויר נוח באופן יחסי לחודש פברואר ואכן ערים כמו מיאמי, פיניקס, לוס אנג'לס הן המארחות באופן כמעט קבוע. למרות זאת, אם עיר מסוימת כמו מינסוטה בנתה איצטדיון חדש ומקורה, תינתן לה עדיפות והזדמנות לארח באיצטדיון החדש. בערים בשווקים קטנים יותר נוטים לארח אירועים אחרים של הליגה כמו הדראפט, ולאפשר לאוהדים באותה עיר לחוות אירוע רישמי וגדול של הליגה.

מה מיוחד בסופרבול של השנה?

בניגוד לכל משחק אחר, הסופרבול הוא אירוע בטחוני ברמה הגבוהה ביותר. ה-FBI עורך בדיקת רקע על כל מי שמגיע לעיר המארחת כולל עובדים ואוהדים. מתקיימות חסימות כבישים וניתן לראות מאבטחים עם כלבי גישוש בכל נקודה מרכזית בעיר. בכל כניסה למלון, איצטדיון או מיקום מרכזי נדרש להציג אישור כניסה שנבחנים בקפידה.

תכנון הסופרבול ואפילו תמחור הכרטיסים מתחיל כמעט שלוש שנים מראש וההכנות הסופיות נערכות כחצי שנה לפני המשחק. תמחור הכרטיסים נקבע גם בהתאם למיקום האיצטדיון, אם הוא בפאתי העיר כמו פיניקס או ממש במרכז העיר כמו באטלנטה או מינסוטה.

אירוע הסופרבול הוא הרבה יותר מרק משחק. חוץ מהמשחק המרכזי ישנם עוד עשרות אירועים סביב המשחק. הופעות, פסטיבלים ומסיבות. בכל שנה מתקיים טקס סיכום השנה NFL honors שבדומה לאירוע האוסקר בהוליווד, מציגים בו את שחקני השנה, המאמנים ונבחרי השנה, אלו שבלטו על המגרש ומחוצה לו. העיר כולה לובשת חג, ובנוסף ל-70 אלף אוהדים שיזכו לצפות במשחק עצמו, עשרות אלפי אוהדים נוספים מגיעים להנות מהאווירה החגיגית והאנרגיות בכל האירועים העוטפים את המשחק.

איך הייתה ההיענות לעומת שנים עברו?

שוק הכרטיסים תלוי במיקום המשחק ובאיכות הקבוצות שמגיעות לגמר. גובה הביקוש תלוי במרחק שאוהדים צריכים לטוס ובאירועים שהעיר המארחת מציעה לקהל הרחב. אירוע הסופרבול שייך לליגה והיא זו שמפיצה כרטיסים לנותני החסות, גופי תקשורת, ולכל 32 קבוצות הליגה. את חלק הארי של הכרטיסים מעבירים לשתי הקבוצות שמשחקות ולקבוצה של העיר המארחת. הקבוצות מחוייבות למכור את הכרטיסים בשוק הראשי במחיר שנקבע ע"י הליגה ומתחיל מכ-900 דולר למושב. אך כרטיסים אלו אוזלים במהירות ולאחר מכן ניתן לרכוש אותם במחירים של פי 4 עד פי 20 אצל הספסרים. נכון לכתיבת שורות אלו המחיר הנמוך ביותר מתקרב לכ-4,000 דולר. באופן נפרד נמכרות גם הסוויטות ותאי הצפיה באיצטדיון המתומחרים החל מ-750 אלף דולר ועד כמיליון וחצי דולר. כל אחד מבעלי 30 הקבוצות שלא משתתפות במשחק זכאי לרכוש תא אחד.

מה עושים כדי לשמור על מעמד הליגה והסופרבול?

למרות הפופולריות הרבה והכנסות של כ-18 מיליארד דולר, הליגה לא נחה על זרי הדפנה וחשוב להמשיך לדחוף ולפתח את המשחק. באופן קבוע מחפשים להרחיב את מאגר האוהדים ולאפשר להם לצרוך תוכן בדרכים חדשות ונוספות. קיים דגש על פיתוח דור האוהדים הבא ולמשוך נוער ובעיקר נערות דרך משחק ה"פלאג פוטבול" שהוא פחות אגרסיבי. דגש נוסף הוא פיתוח בינלאומי כדי לפתוח את הליגה לשווקים חדשים בעולם. קיימת עלייה במחוייבות לקיים משחקים בינלאומיים בארצות ויבשות נוספות (לונדון, מינכן, מקסיקו סיטי) ולשיווק בינלאומי בסין, אפריקה ודרום אמריקה בתקווה למשוך שחקנים זרים חדשים שיגיעו לשחק בליגה. לאחרונה הליגה הוסיפה מחזור משחקים נוסף במהלך הליגה הסדירה (17 במקום 16). המשחק הנוסף מחליף משחק קדם עונה ולכן לא הפחית את ערך המשחק או העמיס על השחקנים. המשחק הוסיף משחקי ראש בראש מעניינים מאחר ומשחקים אותו מול קבוצה שסיימה בעונה הקודמת במיקום דומה בליגה וכתוצאה מכך איכות המשחקים עלתה וערך כרטיס המנוי העונתי עלה.

מי יופיע במופע המחצית?

האירוע מושך אליו בכל שנה את האמנים והמוסיקאים המוכשרים ביותר בעולם, ובשנה שעברה שורת ראפרים ובראשם ד"ר דרה וסנופ דוג הלהיבו את הקהל בלוס אנג'לס. הפתעה גדולה נרשמה כאשר הוכרז שמי שתופיע השנה היא לא אחרת מזוכת הגראמי ריהאנה אשר חוזרת לבמה לראשונה מזה שש שנים, והציפיות בשמיים!

ריאהנה הצהירה בעבר כאות מחאה שלא תופיע בסופרבול והביעה תמיכה בשחקני הפוטבול האפרו-אמריקאים אשר טענו ליחס בלתי הוגן מהמשטרה וחוסר תמיכה מצד מנהלת הליגה. מחאה זו הגיעה לשיאה בעת שהשחקנים כרעו ברך בזמן השמעת ההמנון האמריקאי. אך צעדים שהליגה נקטה לאחרונה לתיקון וחיזוק הצדק החברתי הובילו להתעניינות מחודשת מצידם של ריהאנה והראפר ג'יי-זי, אשר עומד בראש סוכנות "רוק-ניישן" שבה הזמרת חתומה.

הופעה בסופרבול היא חלומו הרטוב של כל זמר בטופ העולמי שעניקה לו חותמת רשמית כאמן מהשורה הראשונה. לאחר מופע המחצית של ג'ניפר לופז ושאקירה לפני כשנתיים, כמאה מליון עוקבים נוספו לחשבון האינסטגרם של ג'יי-לו ושיריה של שאקירה זינקו למקומות הראשונים ברשימת ההשמעות באפל-מיוזיק. ההופעה כל כך חשובה לאמנים אשר מוכנים לוותר על שכרם, ומבקשים מהליגה להשקיע את הכסף שיועד עבורם במופע במטרה להפוך אותו לבלתי נשכח. בהתחשב בכך שכל פרסומת של 30 שניות בסופרבול מוערכת בשווי של כ-7 מליון דולר, שווי החשיפה שהאמנים מקבלים בזמן 14 דקות ההופעה עולה על כל דמיון. ההופעה השנה שתהיה בחסות אפל-מיוזיק ששילמה כ-30 מיליון דולר, צפויה להחזיר את ריהאנה ושיריה למרכז העניינים ולראש מצעדי הלהיטים.

אלון קרמר מנהל בכיר במנהלת ליגת הפוטבול האמריקאי NFL,  אלון קרמר מנהל בכיר במנהלת ליגת הפוטבול האמריקאי NFL אלון קרמר מנהל בכיר במנהלת ליגת הפוטבול האמריקאי NFL,

את מופע המחצית הגרנדיוזי, שיתקיים ב-12.2 באיצטדיון בפיניקס אריזונה, מפיקה זרוע המדיה של ליגת הפוטבול והתכנון שלו נמשך כחצי שנה. המופע המפואר זכה לראשונה בפרס הגראמי עבור הופעתם של ד"ר דרה, סנופ דוג ואמינם בשנה שעברה. תהליך בחירת הזמרים כולל שיקולים רבים סביב הפופולריות והחיבור לקהל ולעיר המארחת. משא ומתן מול האמנים מתחיל בחודשי הקיץ והחוזה הסופי נחתם לכל המאוחר בספטמבר כאשר כל פרט נלקח בחשבון. תאריכי חזרות, יחסי ציבור, ביטוח למקרה תאונה או ביטול, זכויות שידור ואפילו איסור להופיע בטלוויזיה כ-3 חודשים החל מת'נקס-גיבינג בסוף נובמבר ועד הסופרבול.

מלבד ריהאנה והצוות שלה ישנם בעלי מקצוע רבים שמתכוננים ביחד לאירוע: מפיק, במאי, כריאוגרף, רקדנים, מלבישים, מנהלי במה, תאורנים, אחראי מוסיקה וטכנולוגיה, אבטחה ועוד. פרוטוקול הקורונה עדיין בתוקף וכל אנשי הצוות נדרשים לעבור בדיקות ולעבוד עם מסיכות. בתחילת ההכנות למופע נקבע סדר ואורך השירים ובנוסף נדרש אישור זכויות יוצרים במידה ומשולבים קטעים של אמנים אחרים. בעבר ד"ר דרה השאיל קטע של טופאק, שאקירה השתמשה בלד זפלין, וג'יי-לו הוסיפה קטע של ברוס ספרינגסטין. החזרות עצמן מתחילות כחודש לפני הההופעה וכל מקטעי השירה והמוסיקה מוקלטים למקרה ומישהו לא יכול להגיע לחזרה.

העבודה על המופע דורשת תיאום מדויק בין גורמים רבים. תאורת המופע תלויה בתנאי מזג האוויר, זמן שקיעת השמש ואורך מחצית המשחק הראשונה אשר עלול להתארך. חלקי הבמה מוכנסים דרך מנהרות השחקנים אל כר הדשא והגודל והמשקל של כל חלק נבדק מראש, אפילו סוג הנעליים של הרקדנים. צוות הבמה מתאמן על מהירות מלאכת ההרכבה ומצליח לצמצם את הזמן הנדרש לכך משעה וחצי בפעם הראשונה לכ-6 דקות בלבד. בשנה שעברה העלו מספר מכוניות למגרש והיה צריך לבדוק את הגלגלים כדי לוודא שאין דליפות שמן או מים על מנת להבטיח את שלמות ותקינות הדשא.

כמה צופים יהיו למשחק?

ההערכות הן שבמשחק הסופרבול ובמופע המחצית ייצפו השנה מספר שיא של 120 מיליון צופים בטלויזיה בארצות הברית, אחד מכל שלושה אנשים. בין אם אתם אוהדי ספורט או לא, שווה יהיה לצפות במופע הזה.

כמה יהמרו על המשחק?

כ-120 מיליון אמריקאים יצפו במשחק הסופרבול, אך ה-NFL אינה רק פופולרית מבחינת נתוני צפייה, אלא היא זו שגם מושכת הכי הרבה מהמרי ספורט ושחקני "פנטזי-ליג". בשנה שעברה סך ההימורים על משחק הסופרבול בשוק ההימורים החוקיים בארה"ב הוערך בכ-7 מיליארד דולר. השנה צפוי להשבר שיא מבחינת נפח ההימורים ומספר האנשים הצפויים להמר על הסופרבול יתקרב לכ-40 מליון איש. הסיבה לכך בין היתר היא שבכל שנה הימורי ספורט הופכים לחוקיים ביותר מדינות בארה"ב ומספר המדינות בהן ניתן להמר באופן חוקי עומד כיום על כ-36 מתוך 50.

בנוסף להימורים על תוצאות המשחק, זהות המנצחת, וכמות הנקודות שיובקעו, מוקד המשיכה העיקרי למהמרים הוא ה-"Prop Bets" שהם הימורים על כל מה שאינו קשור באופן ישיר לתוצאת המשחק. קרוב ל-2,000 הימורים שונים ומגוונים פתוחים לקהל והם מתמקדים בין היתר במופעים המלווים את המשחק. מה יהיה אורך שירת ההמנון בתחילת המשחק, מה יהיה השיר הראשון בהופעת המחצית ומי יהיה האמן האורח ביחד עם ריהאנה.

הימורים אלו צצו לראשונה בשנת 1995 לאחר מספר משחקי סופרבול רצופים שהיו חד צדדיים וחסרי עניין. דבר זה הוביל לאדישות מצד מהמרי ספורט וירידה בהכנסות בתי הקזינו אשר חיפשו דרך להפוך את חוויית ההימורים למהנה ולמשוך אנשים נוספים לחוויית המתח במשחק. לראשונה השנה יתמודדו שני אחים זה מול זה בסופרבול ובתי הקזינו מציעים הימורי "ראש בראש" מיוחדים המתמקדים בצמד האחים קלסי. הימור מעניין נוסף הוא כמה פעמים במהלך שידור המשחק יוזכר השם טום בריידי אשר הודיע על פרישה סופית ממשחק פעיל לאחרונה.

אלון קרמר הוא מנהל בכיר במנהלת ליגת הפוטבול האמריקאי NFL ב-3 שנים האחרונות


תגיות