אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מילואימניקים שנסעו בכבישי אגרה נקנסו על אי-תשלום, המדינה לא מצליחה לבטל זאת רכבים בכביש 6 | צילום: יריב כץ

מילואימניקים שנסעו בכבישי אגרה נקנסו על אי-תשלום, המדינה לא מצליחה לבטל זאת

חיילי מילואים דיווחו על קנסות של מאות שקלים אותם קיבלו לאחר שלא שילמו על נסיעה בכביש אגרה בימים הראשונים למלחמה, אך ועדת הכלכלה לא מצליחה למצוא לכך פתרון כבר שבועות; היו"ר ביטן איים: "אם לא יימצא פתרון, נדאג שיצא צו שמאפשר לחיילים נסיעה חופשית בכבישי האגרה"; החברות מנגד לא מוכנות לוותר על הקנסות ללא שיפוי של האוצר

24.01.2024, 10:34 | דותן לוי

בשבועות האחרונים מנסה ועדת הכלכלה למצוא מענה לבעיה פשוטה לכאורה: חיילי מילואים רבים שקיבלו צו 8 בתחילת המלחמה נסעו בכבישי אגרה, ולאחר שלא שילמו חטפו קנסות. לפי דיווחים של חיילים, הקנסות מגיעים למאות שקלים, והסכום רק תופח ככל שחולף הזמן והחוב לא משולם.

בפתח הדיון בוועדה הבוקר (ד'), הודיע היו"ר ח"כ דוד ביטן כי קיבל הבוקר הודעה מאבי דור, מנכ"ל חברת דרך ארץ מזכייניות כביש 6, ולפיה הקנסות שניתנו לחיילים בתחילת המלחמה יבוטלו באופן גורף. אולם, בהמשך נציג דרך ארץ שנכח בדיון אמר כי מהלך כזה דורש תיאום עם החשב הכללי, ומאמירה זו הבין ביטן כי הנושא רחוק מלהיפתר, והחברות לא מוכנות לוותר על הקנסות ללא שיפוי של האוצר.

בדיון שהתנהל בשבוע שעבר אמרו בחברת דרך ארץ, שהיא רק אחת מהזכייניות עמן חתמה המדינה על הקמה והפעלה של כבישי אגרה, כי בכל מקרה שפונים אליה בבקשה לביטול חוב של קנסות והיא רואה כי מדובר בחייל מילואים ששירת בתחילת המלחמה ואכן רכבו נסע בכביש - הדוח מבוטל. אלא שחברי הוועדה שנכחו בדיון התרעמו על כך שהבדיקה היא פרטנית ודרשו מהלך של ביטול גורף של הקנסות.

אחת הבעיות שעלתה בדיון בהקשר של זיכוי החיילים היא שטרם גובש מסד נתונים שמעיד על מספר חיילי המילואים שנסעו בכביש 6 מאז תחילת המלחמה, על היקף הקנסות ועל הסכום הכולל שהחברות יידרשו "לוותר עליו", משימה שרק משרד הביטחון יכול לבצע. אולם, גם מהלך כזה טרם בוצע, כך שכיום אין מידע כמה חיילים אכן נסעו בכביש, מה יהיה "ההפסד" בגין ביטול הקנסות וכן לא הוחלט מי יישא בו.

ביטן הביע מורת רוח מהתנהלות חברות כבישי האגרה וצעק בדיון "אתם לא מתביישים? הכל בהתחשבנויות עם המדינה? אתם לבד במדינה הזו? חיילי מילואים לא צריכים לשלם, בן אדם נמצא בעזה ויוצא אז הוא צריך לשלם? אתם מתווכחים על ביטול הקנסות?". בהמשך אמר ביטן כי האמין שהוויתור על הקנסות יגיע מהחברות כאות לסולידריות עם חיילי המילואים ועם החברה הישראלית, אך נוכח כי לא זה המצב, ואף איים כי יטפל בחברות הללו בהקשרים אחרים, כמו תשלום על כביש האגרה כאשר הוא פקוק.

לגבי משרד הביטחון, אמר ביטן כי הם רשאים להורות בצו כי לא ישלמו על נסיעה בכבישי אגרה לשבוע ימים. אחת ההצעות שעלתה על ידי נציג החשב הכללי היא שמשרד הביטחון יעשה שימוש במנגנון הקיים של החזר הנסיעות לחיילים על מנת להשיב להם את התשלומים על כבישי האגרה. "לייצר מנגנונים חדשים זה תהליך שיסבך הכל", הוא הסביר. כאמור, בסיום הדיון נקבע כי על החברות לפתור את הנושא יחד עם משרד הביטחון והאוצר עד לישיבה הנוספת שתתקיים בשבוע הבא.

בסיום הדיון אמר יו"ר הועדה ח"כ ביטן כי קיבל הודעת ווטסאפ נוספת ממנכ"ל דרך ארץ אשר הבהיר כי החברה תוותר על הקנסות, אך כעת יש לוודא כי הדבר אכן מתבצע בשטח. במידה וכן, הנושא שיוותר לדיון בהמשך הוא כיצד ניתן לפתור את חיילי המילואים מתשלום על נסיעות בכביש כאשר הם בדרכם לבסיסים.

מארגון "לובי 99" נמסר בתגובה: "אנו מברכים את חברי ועדת הכלכלה שתומכים בהצעתנו לדרוש משר הביטחון, מתוקף סמכותו, לחתום על צו הפוטר מתשלום אגרה כלי רכב מסוימים מטעמים של בטחון, בתמיכה ואישור של שר האוצר ושרת התחבורה. החזר הוצאות רטרואקטיבי הוא מבורך אך עלול להיות מיושם תוך פרק זמן ארוך וחיילי וחיילות המילואים זקוקים לפתרון מיידי, לנוכח העלויות שחלקם נאלצים לשלם בכל חודש על הנסיעה. לצד קידום החזר ההוצאות הרטרואקטיבי אנו מקווים שהצו ייחתם תוך שבוע ימים".

תגיות