אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התייקרות החלב נשפכת למסעדות ולבתי הקפה ארומה. סניף של בית קפה גדול צורך 100 קרטוני חלב ביום | צילום: יריב כץ

בלעדי

התייקרות החלב נשפכת למסעדות ולבתי הקפה

תנובה מעלה למסעדנים את המוצרים שאינם בפיקוח ב־4.6%, וחברת משק החלב ב־10%. ולא רק חלב: גם יצרנית הטחינה הר ברכה ייקרה את מוצריה לשוק המוסדי

08.05.2023, 06:02 | אורנה יפת

התייקרות מוצרי החלב לא עוצרת אצל הקמעונאים ומתרחבת גם לתחום המסעדנות. ל"כלכליסט" נודע כי החל מהיום תנובה מייקרת למסעדנים את מוצרי החלב שאינם מפוקחים בשיעור ממוצע של 4.6%. תנובה היא מהמשווקות הגדולות של חלב ניגר וגבינות רכות וקשות למסעדות ולבתי קפה, והיא פעילה בשוק המוסדי באמצעות חטיבת תנובה שף.

החברה מסרה למסעדנים כי עליית המחירים ננקטת בעקבות העלייה במחיר החלב הגולמי ו"מדדים נוספים" שהובילו לעליות מחירים של מוצרי החלב המפוקחים. "בעקבות צו הפיקוח החדש שנחתם ב־30 באפריל, עדכון מחיר מוצרי החלב המפוקחים יהיה בשיעור של 8.28% בלבד", כתבה החברה. את עליית המחיר של מוצרי החלב שאינם מפוקחים תירצה החברה בכך שמחיר החלב הגולמי תופס כ־50% מעלות הייצור שלה, ועמד ברבעון השני על 2.43 שקלים לליטר. "בשלוש השנים האחרונות עלה מחיר החלב הגולמי ב־50 אגורות לליטר, שמשמעותן תוספת של כ־450 מיליון שקל לעלויות הישירות של תנובה, זאת בנוסף לעלייה במחיר של תשומות רבות נוספות בארץ ובעולם: חשמל, דלק, מים, ארנונה, חומרי אריזה ועוד", הודיעה תנובה למסעדנים.

"בתחילת השנה תנובה כבר ייקרה את מוצרי החלב הלא מפוקחים ב־5%, ועכשיו שלחה הודעה על התייקרות נוספת", מסר אחד המסעדנים.

מהיום תגבה תנובה מהלקוחות שלה בשוק המוסדי, שכולל מסעדות, בתי קפה, בתי מלון וחברות הסעדה, מחירים הגבוהים בכ־5% על מוצרים שאינם מפוקחים. עבור שקית שוקו 9 ליטר 72.5 שקל ללא מע"מ, חמאה בד"צ בגביע של 2 ק"ג תעלה 156 שקל, שמנת מתוקה 42% בכד של 4 ליטר תעלה 86 שקל, גבינה לבנה 5% בשקית של 2 ק"ג תעלה 30.3 שקל, קילו גבינת נפולאון יתייקר ל־31 שקל, קוטג' 5% בשקית של 2 קילו יעלה 35 שקל.

בתחום המוצרים שבפיקוח העלתה תנובה למסעדנים את מחירו של חלב 3% במשקל 9 ליטר ל־44.36 שקל, וחלב 3% מהדרין מילקיט במשקל 15 ליטר עולה החל משבוע שעבר 74 שקל.

תנובה אינה הספקית היחידה שמעלה את מחירי החלב למסעדות. עם ההודעה של המדינה על עליית מחיר מוצרי החלב המפוקחים מיהרה חברת משק החלב, ספקית חלב גדולה לענף המסעדנות, להעלות מחירים באופן מידי ב־10%, וייקרה את מחירי החלב בקרטון, שמנת מתוקה, חמאה, גבינת מסקרפונה, גבינת שמנת וגבינה צהובה. בעוד כשבוע, ב־15 במאי, תייקר החברה את יתר המוצרים שהיא משווקת למסעדות בשיעור דומה.

עליית המחירים של חברת משק החלב היא השנייה בתוך שנה. בדיוק לפני שנה, במאי 2022, ביצעה החברה התייקרות בשיעור דומה של 10% עבור כלל המוצרים שהיא משווקת למסעדות ובתי הקפה, ומחיר קרטון חלב מתוצרתה התייקר ל־4.37 שקל לפני שנה.

עבור בתי הקפה חלב בקרטון הוא אחד המוצרים המרכזיים בתפריט. סניף ממוצע של רשת בתי קפה משתמש בכ־60 קרטוני חלב ביום. סניפים גדולים של בתי קפה משתמשים אף ב־100 קרטוני חלב ביום.

בשבוע שעבר זינק מחיר מוצרי החלב המפוקחים – חלב בשקית וקרטון, גבינה לבנה, שמנת מתוקה, גבינה צהובה במעדניה, שמנת חמוצה, גיל ואשל - בשיעור של כ־9%, והתייקרות נוספת צפויה בעוד שנה. המחלבות היו אמורות להעלות את המחירים ב־16% בעקבות העלייה במחיר החלב הגולמי, אך משרד האוצר גרר את הטיפול בעליות המחירים לצרכן שהיו ידועות מראש, ולבסוף הפר את ההסכם שנחתם עם המחלבות באוגוסט אשתקד, שכלל מעבר למגנון עדכון מחירים אוטומטי, וכפה עליהן התייקרות של מחצית מהסכום בשלב זה.

מיד לאחר שהאוצר הגיע להסכמות עם המחלבות בדבר פריסת עליות המחירים, מיהרה תנובה להעלות גם את מחיר מוצרי החלב שאינם בפיקוח ב־4.65% בממוצע. התייקרות המוצרים הלא מפוקחים של תנובה נכנסה לתוקף אתמול. עליית המחירים מצד תנובה גררה מיד התייקרות גם אצל המתחרות. מחלבת טרה העלתה את מחירי המוצרים הלא מפוקחים בעד 9.3%, לצד התייקרות המוצרים המפוקחים שלה, ושטראוס, שאיננה משחקת בתחום המוצרים המפוקחים, העלתה את מוצרי החלב שלה ב־2.33%.

למוצרי החלב במסעדות מתווספת התייקרות נוספת. ל"כלכליסט" נודע כי יצרנית הטחינה הר ברכה העלתה בתחילת החודש את מחירי הטחינה שהיא משווקת למסעדות ובתי קפה בשיעור של 10%. החברה מסרה למסעדנים כי היא "נאלצת" להעלות להם מחירים "עקב עליית מחירי השומשום והמט"ח בעולם".

גם חברת קפוא זן, ספקית של ענף המסעדות ורשתות השיווק, העלתה מחירים למסעדות בכ־5%. החברה משווקת צ'יפס קפוא, ירקות קפואים, מוצרי עוף והודו, שניצלונים קפואים, דגים, מאפים קפואים ועוד. בנוסף לכך חברת ארגל, ספקית ציוד וכלי מטבח לשוק המוסדי, העלתה בתחילת החודש את כלל המוצרים שהיא מייבאת עבור מסעדות בשיעור של כ־6%.

היבואנית טוענת כי העליות בשערי המטבעות בשנה האחרונה בכלל ובשלושת החודשים האחרונים בפרט "לא הותירו כל ברירה, אלא להחיל עליית מחירים גורפת על כלל מוצרי היבוא שאנו משווקים". עוד ציינה בפני המסעדנים כי שערו של הדולר אל מול השקל גבוה ב־13% ממחירו לפני שנה, ושער היורו גבוה ב־15% בהשוואה למחירו לפני שנה.

תגיות