אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
במקום תחנת אחיטוב? המדינה מקדמת תחנת רכבת בבת חפר רכבת ישראל. תחנת בנימינה | צילום: אלעד גרשגורן

בלעדי

במקום תחנת אחיטוב? המדינה מקדמת תחנת רכבת בבת חפר

נכון לעכשיו, התחנה מקודמת במקביל להמשך תכנון תחנת אחיטוב – אך עקב הסמיכות הגיאוגרפית של שתי התחנות הסיכוי ששתיהן יקודמו נמוך

23.01.2023, 17:45 | יובל שדה

משרד התחבורה החליט לקדם תכנון של תחנת רכבת סמוך ליישוב בת חפר, תחנה שעלולה לסתום את הגולל על תחנת אחיטוב שמתוכננת בסמוך. ההחלטה התקבלה בשיתוף פעולה והסכמה של המשרד עם חברת רכבת ישראל ועם חברת נתיבי ישראל (נת"י) שאחראית על הקמת המסילה המזרחית ומסילת מנשה. במועצה האזורית עמק חפר לא ידעו על החלטת משרד התחבורה, אך ידעו כי מתבצעות בדיקות היתכנות.

על אף שהפרטים עוד עלולים להשתנות, נכון לעכשיו תחנת הרכבת החדשה בבת חפר צפויה לקום בצמוד לדופן המערבית של היישוב, וצפונית ליישוב יד חנה. התחנה אמורה לקום בנוסף לתחנת באקה אל ג'רבייה-ג'ת, ולא במקומה.

נכון לעכשיו, התחנה מקודמת במקביל להמשך תכנון תחנת אחיטוב – אך עקב הסמיכות הגיאוגרפית של שתי התחנות הסיכוי ששתיהן יקודמו נמוך והסברה היא שבת חפר תשמש כאלטרנטיבה לתחנת אחיטוב שסביר שלא תקום. בניגוד לתחנת אחיטוב שאמורה להיבנות במסגרת פרויקט המסילה המזרחית, תחנת בת חפר צפויה להיבנות כחלק מפרויקט מסילת מנשה. המשמעות של זה היא שהתחנה תוקם כבר אחרי שקו המסילה המזרחית שעובר בסמוך לבת חפר כבר יפעל, וזאת מפני שמסילת מנשה עדיין מקודמת במוסדות התכנון ורחוקה עוד משלבי התקצוב והביצוע.

גורמי התכנון מתלבטים בשלב זה אם תחנת בת חפר תהפוך לנקודת החיבור בין המסילה המזרחית לבין מסילת מנשה, באופן שיאפשר לנוסעים בתחנה לנסוע גם על קווים שימשיכו צפונה על מסילת מנשה עד לחיבור עם מסילת העמק, וגם לנסוע בתוואי של המסילה המזרחית שתחבר בין חדרה בצפון-מערב לבין קריית שדה התעופה ולוד בדרום. החלטה זו צפויה להשפיע גם על התוואי הדרומי של מסילת מנשה, שנכון לעכשיו אין עליו הסכמות עקב התנגדויות של יישובים באיזור ומפני שיש עוד ניסיון שקו מסילת מנשה יעבור גם בצמוד או דרך העיר חריש.

באוגוסט האחרון הודיעה שרת התחבורה לשעבר מרב מיכאלי שהיא "הנחתה" לקדם את תחנת הרכבת באחיטוב וכתוצאה מכך הליכי התכנון המפורט של התחנה הופשרו. עם זאת, לאחר סיום התכנון, יש צורך בתוספת תקציב שמוערכת בכ-200 מיליון שקל לטובת הקמת התחנה, וזה כבר תלוי בהחלטת משרד האוצר ושרת התחבורה החדשה רגב שביטלה בשלהי הקדנציה הקודמת שלה את הקמת התחנה באחיטוב.

החלטת רגב לבטל את תחנת אחיטוב נומקה על ידי משרד התחבורה משיקולי תקציב ומכך שתוכננה תחנת רכבת סמוכה בבאקה-ג'ת במסגרת פרויקט מסילת מנשה. כמו כן, במשרדי התחבורה והאוצר סברו כי התחנה שתוקם במרחב כפרי לא תשרת אוכלוסיה מספקת וכי ריבוי תחנות יוצר עיכובים לכלל משתמשי הרכבת.

מנגד, תושבי האזור טענו כי התחנה תשרת את עשרות אלפי התושבים שגרים במרחב הכפרי בסביבה וכי המצב התחבורתי באיזור נהיה בלתי אפשרי. מאבק התושבים והמועצה שתמכו ברכבת זכה לאוזן קשבת אצל חברי הכנסת, ודיונים בנושא תחנת הרכבת באחיטוב הגיעו לדיוני ועדת הכלכלה של הכנסת הקודמת.

תגובת נתיבי ישראל: "כרגע מקדמים תכנון של תחנת אחיטוב. בת חפר בתכנון ראשוני ובשלבים סטטוטורים. רכבת ישראל היא זו שביקשה לבחון את תחנת בת חפר כחלק ממסילת מנשה. כך ששום דבר לא סגור".

מהמועצה האזורית עמק חפר נמסר: "לאורך כל הדרך מועצת עמק חפר והתושבים נאבקו על הקמת תחנת רכבת במזרח העמק. נמשיך לפעול מול משרד התחבורה וכלל הגופים הרלוונטיים על מנת שתחנה כזו תקום בהקדם האפשרי"


תגיות