אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקו האדום: נת"ע ביקשה ממשרד התחבורה להודיע על דחייה, המנכ"לית סירבה לכך הרכבת הקלה, שדרות ירושלים, תל אביב יפו |

הקו האדום: נת"ע ביקשה ממשרד התחבורה להודיע על דחייה, המנכ"לית סירבה לכך

פתיחת הקו האדום שנדחתה לשנה הבאה תוכננה במקור ל-30 בנובמבר. ל"כלכליסט" נודע כי מנכ"לית המשרד, מיכל פרנק, נימקה את סירובה בכך שהיא דורשת מנת"ע לנקוב בתאריך חלופי לפתיחת הקו, אך בנת"ע סירבו בשל החשש מתקלות נוספות

19.10.2022, 17:17 | יובל שדה

חברת נת"ע ביקשה ממשרד התחבורה להודיע על דחייה בפתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן שתוכנן במקור ל-30 בנובמבר, אך במשרד סירבו לפרסם הודעה כזו. הבקשה של נת"ע הובאה בפני מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק, שעומדת בראש צוות ההיגוי שמפקח על פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה.

ל"כלכליסט" נודע כי פרנק נימקה את סירובה בכך שהיא דורשת מנת"ע לנקוב בתאריך אלטרנטיבי לפתיחת הקו, אך בנת"ע סירבו לנקוב בתאריך כזה מפני ששם חוששים מתקלות נוספות שעלולות להפתיע אותם ברגע האחרון. נכון להיום, ההערכות בשוק מדברות על כך שפתיחת הקו תתרחש בחודשים הראשונים של שנת 2023 במקום בחודש הבא.

במהלך כנס המטרו של "כלכליסט" שנערך היום (רביעי) התייחסה שרת התחבורה מרב מיכאלי לעיכובי הקו האדום. במענה לשאלת "כלכליסט" אם משרד התחבורה מעכב את פרסום הדחייה בגלל הבחירות המתקרבות, ענתה השרה כי חברת נת"ע הוציאה הודעה רשמית על דחייה, אך יו"ר חברת נת"ע מיה ליקוורניק סימנה לה כי זה לא נכון, והשרה חזרה בה מדבריה ואמרה כי היא היתה תחת רושם שגוי שהודעה כזו כבר יצאה. בהמשך טענה מיכאלי כי היא אינה בורחת מאחריות, אך יש תקלה בטיחותית ונת"ע והחברות הבינלאומיות השותפות בפרויקט עובדות לתקן את זה.

גורם בכיר מאוד במשרד התחבורה מסר ל"כלכליסט" כי "יש תקלה במערכת האיתות שהביאה לעיכוב בהפעלה. תפקיד ועדת ההיגוי לוודא כי לוחות הזמנים העדכניים להפעלת הקו ישימים, וטרם התקבלה תמונת מצב ודאית יותר מנת"ע".

הסיבה לדחייה, כפי שנחשף ב"כלכליסט", היא תקלות שהתגלו בנסיעות ההרצה של הרכבת הקלה, כאשר המרכזית שבהן היא תקלה במערכות האיתות ובמערכת בלימת החירום. במהלך הנסיעות התרחשו תקלות של סנכרון מול מרכז השליטה המרכזי, שהובילו לבלימות פתאומיות של הרכבת במהלך הנסיעה, שעלולות לסכן את הנוסעים. הבלימות הפתאומיות הן אמצעי חירום שמותקן ברכבת ומשמשות כאמצעי בטיחות, שנועד למנוע תאונות - אך נכון לעכשיו הן מופעלות באופן לא סדיר עקב ניתוקים ובעיות סנכרון של מערכות התקשורת המרכזיות מהרכבת.

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, החברה שאחראית על מערכות האיתות בקו האדום, אמר בכנס המטרו בהקשר של הדחייה הצפויה: "אנחנו חלק מהרבה תתי-מערכות, ויש מאמץ גדול לייצר מערכת יציבה. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם כל הגורמים, יש הרבה מורכבויות בגלל המודל של הרבה חבילות עבודה שהועברו לקבלנים שונים, בלי מתכנן אחד שמושקע בתוך הפרויקט".

הקו האדום של הרכבת הקלה מחבר בין פתח תקווה בצפון לבת ים בדרום, ועובר דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב. אורך הקו 24 ק"מ, ועלות הקמתו היא כ־18.7 מיליארד שקל.

תגובת משרד התחבורה: "חברת נת"ע מנהלת את הקו האדום ואחראית על הקמתו ועל הפעלתו. נציגי המדינה בוועדת ההיגוי, משרדי התחבורה והאוצר מלווים את החברה ומסייעים בכל דרך להשלמת הפרויקט, ללא פשרות בעניין בטיחות ותפעול השירות".


תגיות