אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מבצע ורנר: חברת ריגול ישראלית גרמה להתפטרות נשיא קבוצת הרטה ברלין ורנר גגנבאואר | צילום: EPA

מבצע ורנר: חברת ריגול ישראלית גרמה להתפטרות נשיא קבוצת הרטה ברלין

במבצע מורכב שכלל איסוף מידע מעמיק, חדירה שקטה ללב מחנה האוהדים והפעלת סוכנים וידוענים מזויפים, חברה בשם שיבומי, המורכבת מיוצאי קהילת המודיעין הישראלית, פעלה להביא לפיטוריו של ורנר גנגבאואר - והצליחה. כעת הסיפור שמאחורי הקלעים נחשף

29.09.2022, 16:55 | עומר כביר

ב-25 במאי 2022, יום אחרי שקבוצת הבונדסליגה הרטה ברלין ניצלה מירידה לליגה הזוטרה, התפטר מתפקידו נשיא הקבוצה, ורנר גגנבאואר. "יש רגעים להתחלה חדשה", הוא הסביר לפי דיווח של איי-פי. "ואני חושב ומרגיש שרגע שכזה הגיע היום". בעבור גגנבאואר בן ה-71 מדובר היה לכאורה בהחלטה מתבקשת, בחירה אישית ולא יותר. הוא אפילו הדגיש שאין קשר בין התפטרותו לבין המחלוקות הרבות שהיו לו עם בעל המניות העיקרי בקבוצה, לארס וינדהורסט, שמחזיק בה דרך חברת האחזקות טנאור (Tennor).

למעשה, גגנבאואר התפטר בתגובה לקמפיין חשאי מתוחכם ונרחב שיזם וינדהורסט ונוהל באמצעות חברה ישראלית עלומה בשם "שיבומי אסטרטגיה בע"מ". הקמפיין כלל מרגלים יוצאי קהילת המודיעין הישראלית שנשלחו לאסוף מידע על גגנבאור ממכרים, בני משפחה וגם שר לשעבר בממשלת גרמניה; מערך של עשרות חשבונות מדיה חברתית מזויפים שהפיצו מידע שלילי על גגנבאואר וקידמו קמפיין כמו עממי שקורא לפיטוריו; ושורה של ישויות מזויפות שיצרו קשרים עם דמויות בולטות בקהילת המעריצים תוך שהן מפעילות אותן מאחורי הקלעים ומתמרנות אותן לבצע את כל דירשותיהן.

הקמפיין נחשף במלואו בעקבות תביעה שהגישה שיבומי נגד וינדהורסט וטנאור על סך של 5 מיליון יורו בגין תשלומים שלא קיבלה. התביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, מגוללת בהרחבה את הקשר בין הצדדים ואת הקמפיין החתרני והחשאי שניהלה שיבומי להדחת גגנבאואר.

ורנר גגנבאואר. הלך הביתה, צילום: EPA ורנר גגנבאואר. הלך הביתה | צילום: EPA ורנר גגנבאואר. הלך הביתה, צילום: EPA

שיבומי, שהוקמה ב-2017, מגדירה את עצמה כ"סוכנות מודיעין בינלאומית התומכת ומבצעת פעולות מודיעין מורכבות". בפועל, כפי שעולה מתיאור פעילותה בכתב התביעה, מדובר במעין סוכנות ריגול פרטית דוגמת בלאק קיוב הידועה לשמצה. הקשר בין שיבומי לטנאור החל ב-2019, בסמוך לרכישת טנאור של 34% ממניות הרטה ברלין (שנה לאחר מכן הוגדלו ההאחזקות ל-64.7%). באותה שנה נפגשו לראשונה מנכ"ל שיבומי אורי גור-ארי ו-וינדהורסט, ובעקבות הפגישה שכר האחרון מעת לעת את שירותי שיבומי, "לביצוע מגוון עבודות ופרויקטים עבורו ועבור טנאור, לרבות לצורך ביצוע חקירות, איסוף מודיעין, תמיכה וניהול משברים שונים לאורך השנים".

לפי כתב התביעה, ב-20 ביוני 2021, סיכמו וינדהורסט וגור-ארי על פרויקט חדש שתבצע שיבומי, שמטרתו לסיים את כהונתו של גגנבאואר, שכיהן כנשיא הרטה ברלין מזה 14 שנה. זאת, על רקע סכסוך בין גגנבאואר לווינדהורסט לגבי ניהול הקבוצה. "נחיצות הפרויקט הייתה טמונה בכך שבהתאם לחוקי ליגת הכדורגל הגרמנית (הבונדסליגה), מועדון הרטה ברלין מנוהל בצורה מבוזּרת על ידי ועד מנהל נרחב, הכולל אוהדים רבים של הקבוצה ומושפע מאוד מהלך הרוח של האוהדים, כך שלארס לא יכול היה לפטר את גגנבאואר, ללא קשר לכמות מניות הקבוצה בהן הוא מחזיק (באמצעות טנאור)", הוסבר בכתב התביעה.

מתוך הקמפיין נגד ורנר גגנבאואר, צילום: אינטרנט מתוך הקמפיין נגד ורנר גגנבאואר | צילום: אינטרנט מתוך הקמפיין נגד ורנר גגנבאואר, צילום: אינטרנט

הפרויקט כונה EURO 2020, ובמסגרתו התחייבה טנאור לשלם לשיבומי 4 מיליון יורו דמי הצלחה, לצד 1.5 מיליון יורו בהוצאות. שלבי ההוצאה לפועל של הפרויקט מתוארים בפירוט באחד הנספחים לתביעה – דוח סיכום מפורט שהכינה שיבומי עבור וינדהורסט ביוני 2022. לפי מסמך זה, היקף הפעילות של החברה כלל שני מישורים עיקריים. הראשון, חשיפת מידע שיניע את דעת הציבור נגד גגנבאואר (שמכונה לאורך המסמך "המטרה הראשית") ובמטרה לגרום להתפטרותו. השני, לאתר מידע על מעשים לא-אתיים או מעשי הונאה שביצע גגנבאואר במטרה להשתמש במידע זה כאמצעי לחץ נגדו או כדי לחשוף אותו בתקשורת.

כשלב מקדים ערכה שיבומי תחקיר רשת עמוק ואספה מידע על הרטה, על הבונדסליגה ועל תרבות האוהדים של הכדורגל הגרמני. היא זיהתה פלטפורמות השפעה, מיפתה מקורות מידע ואספה מידע שלילי על גגנבאואר. החברה זיהתה מקורות כמו טווויטר, פייסבוק, ויקיפידה, טלגרם ופורומי אוהדים כפלטפורמות השפעה מרכזיות, ובכל פלטפורמה זיהתה את המשתמשים ואת הנושאים הבולטים. כמו כן היא אספה אמירות שליליות על גגנבאואר מהפלטפורמות השונות, לצד טענות לנהנתנות וממים בגנותו. בנוסף, סימנה החברה ארבעה סוגים של מטרות משנה: בני משפחה, בכירים בתאגיד גגנבאואר, בכירים בהרטה ברלין ומכרים בקהילה העסקית. המסמך כולל שמות, תמונות תפקידים ומיפוי הקשרים לגגנבאואר של מטרות המשנה.

המבצע עצמו חולק לשלושה שלבים. השלב הראשון, שכונה HUMINT (ר"ת של Human Intelligence, מודיעין אנושי), התמקד באיסוף מידע ישיר באמצעות סוכנים בשטח וביצירת קמפיין שלילי נגד גגנבאואר. הוא נוהל בין יולי לדצמבר 2021. במהלך שלב זה הפעילה שיבומי שורה של סוכני שטח נגד מטרות המשנה. סוכני שטח אלה, לדברי החברה, הם יוצאי קהילת המודיעין הישראלית. לכל סוכן הוצמדה מטרה והוא ניסה לטפח אתה מערכת יחסים מבוססת אמון על בסיס סיפור כיסוי מותאם אישית.

"על בסיס סיפור הכיסוי שנבחר, וכן ההעדפות של סוכן השטח, נבנתה תשתית שכללה טלפונים לביצוע שיחות ושלחת הודעות, אימיילים, פרופילי מדיה חברתית, אתרים ועוד", נכתב במסמך. לאורך השלב הראשון נוצר קשר בשיטה זו עם 17 מטרות משנה, דוגמת מנכ"ל Weberbank קלאוס זיגרס, או פאביולה פרננדז גרונד, מנכ"לית משותפת של גגנבאואר תעשיות, ואפילו בתו של גגנבאואר, סילקה גגנבאואר.

לארס וינדהורסט. משהו פה מסריח, צילום: EPA לארס וינדהורסט. משהו פה מסריח | צילום: EPA לארס וינדהורסט. משהו פה מסריח, צילום: EPA

המידע שהוצא ממטרות אלה כולל ביקורת על הנהלת הרטה. "הנהלת הרטה התאבדותית. הקבוצה מנוהלת בסגנון מאפיה והנשיא מזויף", נטען שאמר הפוליטיקאי הגרמני ושר הסביבה לשעבר יורגן טריטין, אחד מהמטרות של שיבומי. טריטין גם טען שגגנבאואר מנצל את תפקידו כנשיא הרטה כדי לסייע לעסקיו האישיים. מטרות אחרות ביקרו את האישיות של גגנבאואר. בתו, סילקה, סיפקה לסוכן מידע אישי ומשפחתי, שנכלל בדו"ח אף שהרלוונטיות שלו לפרויקט מפוקפקת. למשל, שהיא לא אוהבת להיות לבד, שהיא קרובה מאוד לשני הוריה ושהיא אוהבת לטייל בהרים ולעשות סקי.

במקביל הכינה שיבומי קמפיין שלילי נגד גגנבאואר, במטרה להשחיר את פועלו ואת דמותו. קמפיין זה כלל כתבה והפצה של תוכן באתרים וברשתות חברתיות, בעיקר תוך תקיפה האישיות, המעשים, העדר כישורי ההנהגה והעדר הצלחה של גגנבאואר. הקמפיין כלל פרסום עצומה שקראה להדחתו (ורשמה 271 חתימות תמיכה), והתמקד בפעילות בפייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב, גוגל וטוויטר. בין השאר הופצו במסגרתו קריקטורות של גגנבאואר "שעוצבו כדי לפגוע בתדמיתו הציבורית ובשמו הטוב". לצורך כך הקימה שיבומי מה שהיא מתארת כ"תשתית כבדה" – רשת של עשרות חשבונות מזויפים שנפתחו לאורך חודשים וביססו את עצמם באמצעות תוכן רלוונטי למעריצי הרטה. חשבונות אלה גררו לדברי שיבומי אלפי צפיות.

מתוך הקמפיין נגד ורנר גגנבאואר, צילום: אינטרנט מתוך הקמפיין נגד ורנר גגנבאואר | צילום: אינטרנט מתוך הקמפיין נגד ורנר גגנבאואר, צילום: אינטרנט

במקביל, סוכני שטח פנו ישירות לעיתונאים, לבלוגרים ולחברים באיגוד הרטה. שיבומי גם לוקחת קרדיט על מאמרים בגנות גגנבאואר שהתפרסמו באתרי חדשות גרמניים. "הסגנון של גגנבאואר הורס את המורשת של הרטה", הכריז אחד מהם. שיבומי גם פרסה עשרות פוסטים בפורומי מעריצים, הקימה בלוג בשם Sportfreax שבו פורסמו 67 מאמרים, יצרה אתר ייעודי לתקיפת גגנבאואר ואף ביצעה שינויים בשני ערכים בוויקיפדיה הקשורים לגגנבאואר.

"התוכן פורסם בהדרגתיות מבחינת הרגישות והעוצמה", נכתב במסמך. "בשלב הראשון, האשמות שוליות נגד המטרה הראשית הופצו בפלטפורמות הנבחרות. אחרי ניתוח הממצאים והבנה של אילו נושאים מייצרים את הפעילות הגדולה ביותר, החברה הייתה יכולה למקד את הקמפיין בנושאים הכי רלוונטיים. המטרה הסופית היתה לאסוף ולארגן קהל יעד על מנת לעודד אותה להצית ולהוביל תהליך להסרת המטרה הראשית ממשרתו".

כמו כן תכננה החברה קמפיין ממוקד לקראת האסיפה הכללית הדו-שנתית של הרטה ב-28 בנובמבר 2021. "האירוע תוכנן לכלול מרצ'נדייז, פליירים, פוסטרים, קידום על אופניים ועוד", נכתב. ואולם, ביטול האסיפה מנע את השקת הקמפיין.

השלב השני, שכונה GEGENBAUER RAUS ("גגנבאואר החוצה"), נוהל בין ינואר למאי 2022 והתמקד בשכנוע בעלי זכות ההצבעה השונים בהרטה ברלין ("קהל המטרה") להדיח את גגנבאואר באסיפה הדו-שנתית של המועדון. בחלק הראשון של שלב זה פעלה שיבומי לזהות שחקני מפתח בקהילת המעריצים של הרטה ולהשפיע על אחד מהם להגיש הצעה רשמית לפיטוריו של גגנבאואר.

מתוך הקמפיין נגד ורנר גגנבאואר, צילום: אינטרנט מתוך הקמפיין נגד ורנר גגנבאואר | צילום: אינטרנט מתוך הקמפיין נגד ורנר גגנבאואר, צילום: אינטרנט

לצורך כך היא הגבירה את פעילות המדיה החברתית שלה ויזמה קמפיין כפסבדו-עממי תחת השם GEGENBAUER RAUS. עצומה שנייה שיזמה שיבומי זכתה ל-1,500 חתימות. בהמשך פורסמו קריקטורות נוספות של גגנבאואר, בהן אחת שבה הוא מצויר כמלאך המוות, שזכתה לתמיכה משחקני מפתח. "אחרי שהלקוח תקף את המטרה הראשית ב-20 במרץ, שחקני מפתח החלו לפעול והשפיעו על בסיס המעריצים של הרטה עם הטענה שהסטטוס קווי של המועדון מחייב שינוי דחוף בהנהכה לאור הביצועים העלובים".

כדי לשכנע שחקני מפתח להגיש בקשה לפיטורי גגנבאואר, יזמה שיבומי את מה שהיא מכנה "מבצע חשאי": "החברה סייעה לאחד ממעריצי הרטה הבולטים, סבסטיאן סטארגארד (שלא היה מודע לפעילותה, ע"כ), להכין את הבקשה באמצעות משפיענים מזויפים של החברה, שאותם פגש בפורום מעריצים. מאז, סטארגארד חש בנוח עם המשפיענים, העביר להם מידע רלוונטי וכן ביצע את כל הצעותיהם, כולל הגשת בקשת הפיטורים הרשמית".

הגשת הבקשה פתחה את החלק השני: החברה יצרה קבוצת טלגרם שבה פעלו שחקני מפתח תמימים לצד משפיענים מזויפים שהפעילה שיבומי. זאת, במטרה ליזום, לתמוך ולארגן את הפעילות נגד גגנבאואר. לכל אחד מהמשפיענים המזויפים נוצר סיפור כיסוי מפורט והוא קיבל הוראות פעולה ספציפיות ביחס לשחקני המפתח שבקבוצה. האחרונים כללו את סטארסגארד וטים ביסטרפלד וגאנר סיידלר שהקימו קבוצת מעריצים בפייסבוק על 10 אלף חברים – כולם מעריצים אותנטיים של הרטה שנפלו בפח של שיבומי.

במסגרת פעילותה עיצבה החברה פלאיירים שהעבירה לחברים האותנטיים של קבוצת הטלגרם. אלה הדפיסו את הפליירים באלפי עותקים והשתמשו בהם כדי להשפיע ולשכנע בעלי זכות הצבעה באסיפה הכללית של הרטה. כמו כן עיצבה שימובי תמונת באנר לפרופילים במדיה חברתית של GEGENBAUER RAUS, והעבירה אותה לשחקני המפתח שהעלו אותה לפרופילים שלהם. המעריצים גם הצטלמו באירועים שונים עם סטיקרים וחומרים פרסומיים שיצרה החברה.

"חברי קבוצת הטלגרם הוציאו לפועל את כל הצעות המשפיענים", טענה שיבומי. "הסיבה להצלחת התוכנית היתה מערכת יחסים אישית שנבנתה במשך חודשים. במצבע חשאי, המשפיענים חיזקו את הביטחון של סבסטיאן בקמפיין נגד המטרה הראשית, באמצעות הסכמה עם דעתו השלילית על המטרה הראשית. החברה הסתננה ודחפה את הרעיון שיצירת תנועת GEGENBAUER RAUS, שסבסטיאן הוא מנהיגה, יוביל להצלחת בקשת הפיטורים. החברה יכלה להשפיע על סבסטיאן מאחורי הקלעים. סבסטיאן תמך בכל רעיון, מאמר ומוצר שמשפיעני החברה סיפקו לו, שיתף אותם במדיה חברתית ושכנע את קהילת הרטה לנקוט בפעולה".

פרדי בוביק, הרטה ברלין. זה לא רק ספורט, צילום: EPA פרדי בוביק, הרטה ברלין. זה לא רק ספורט | צילום: EPA פרדי בוביק, הרטה ברלין. זה לא רק ספורט, צילום: EPA

החשבונות המזויפים של החברה אף זכו לפניות מעיתונאים שביקשו לראיין את ה"אוהדים" ואחד מהם אף העביר לעיתונאי עדכונים שבהם, כך נטען, נעשה שימוש. קמפיין GEGENBAUER RAUS גם זכה לסיקור תקשורתי ניכר, כולל כתבות ב-Sportbiild, בברלינר זייטונג, ב-bz-berlin ועוד.

ב-24 במאי הודיעה גגנבאואר על פרשיתו מנשיאות הרטה ומהוועד המנהל של המועדון. "לקמפיין שנוצר, הובל, נוהל והודרך על ידי החברה היתה השפעה משמעותית על התנאים שהובילו לפרישת המטרה הראשית", טוענת שיבומי. הפרישה הובילה לשלב השלישי, סגירת הקמפיין, שהתבצע במהלך יוני 2022. "כדי שלא לחשוף את הקמפיין, שיבומי פעלה במשך שבועיים נוספים, והמשיכה בפעילויות יומיות שמספרן הופחת באיטיות".

שיבומי סיכמה את פעילותה בכתב התביעה: "הפרויקט הוכתר כהצלחה מסחררת וכתוצאה מפעולותיה הרבות של שיבומי, הודיע גגנבאואר על התפטרותו מכהונתו כנשיא הרטה ברלין, וזאת ימים בודדים בלבד לפני כינוס האסיפה הכללית של הרטה ברלין, שצפויה הייתה להצביע על הדחתו. בכך הסתיים הפרויקט".

לא כולם מסכימים לגבי תרומה של שיבומי, וזו גם העילה להגשת התביעה. לפי כתב התביעה, לאחר התפטרות גגנבאואר, וינדהורסט טען: "ישנה 'בעיה' להבין את תרומת פעילותה של שיבומי להצלחת הפרויקט, אם בכלל, ולכן הוא אינו מוכן להמשיך לשלם סכומים כה נכבדים לשיבומי (...) עד כה, חרף האמור בהסכם וחרף הבטחותיו החוזרות ונשנות של לארס, לא פרעו הנתבעים את חוב יתרת התשלום השוטף כמו גם את חוב דמי ההצלחה".

תגובת שיבומי לא התקבלה עד מועד פרסום הידיעה. בא כוחה של החברה נמנע מלהגיב. בתגובה לפייננשל טיימס מסר גור-ארי: "אנחנו לא יודעים דבר על המקרה הזה. אתה בטח טועה". וינדהורסט תיאר את פרטי המקרה כ"שטויות" ודחה את אמינות המסמכים שהוגשו לבית המשפט. לדבריו, לא דיבר עם גור-ארי "מזה זמן רב". הפייננשל טיימס לא הצליח לאתר את גגנבאואר.



תגיות