אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דואגים לחברות הנפט: מספר שיא של לוביסטים מתעשיות מזהמות בוועידת האקלים אקטיביסטים מפגינים מחוץ לוועידת האקלים בשארם א-שייח' | צילום: רויטרס

דואגים לחברות הנפט: מספר שיא של לוביסטים מתעשיות מזהמות בוועידת האקלים

בזמן שהפוליטיקאים מדברים על אקלים, הלוביסטים של תעשיית הנפט והגז יושבים בחדרי המדיניות. 636 לוביסטים של החברות המזהמות פקדו את ועידת האקלים, המכנסת משלחות של כ-200 מדינות כדי לקבוע מדיניות אקלימית שנים קדימה. גם חברות גז ונפט ישראליות משתתפות בכינוס

10.11.2022, 14:03 | שני אשכנזי

מספר שיא של 636 לוביסטים של תעשיית הנפט והגז נרשמו להשתתפות בוועידה הנערכת בימים אלה בשארם א׳ שייח במצרים. בשנה שעברה, כשנערכה הוועידה בגלאזגו שבסקוטלנד, עמד הנתון על 503 נציגים – 25% פחות. גם חברות דלקים ישראליות נסעו לכנס, ובהן רציו חיפושי נפט ושברון ישראל.

אילו חברות הדלקים היו "משלחת" בפני עצמה, הם היו בשנה שעברה המשלחת הגדולה ביותר לוועידת האקלים (השנה, הגיעה מטעם איחוד האמירויות שתארח את הוועידה בשנה הבאה, משלחת בת 1,070 נציגים). בין היתר, נציגי החברות מוזמנים לדיונים שנערכים בכנס וזוכים לגישה קרובה לפוליטיקאים ולצוותי המשא ומתן של המדינות, המתכנסים במשך שבועיים כדי לסכם לבסוף על הצרה ופעולה משותפת ומתואמת לבלימת עליית הטמפרטורה ושינויי האקלים.

את הנתונים על השתתפות הלוביסטים בוועידה, אספו הארגונים Corporate Accountability, Global Witness and Corporate Europe Observatory. ארגוני סביבה חוששים שהשפעתם הגוברת והגישה החופשית שניתנת ללוביסטים של החברות המזהמות ביותר לתהליכי קבלת ההחלטות, תצליח לדחוק הרחק מהטווח הנראה לעין את ההתחייבויות של המדינות בהסכם פריז, שנחתם בשנת 2015. לפי ההסכם, המדינות מחויבות למאמץ משותף לבלימת עליית הטמפרטורה בטווח של 1.5 מעלות צלזיוס או במצב בלתי נמנע לכל היותר 2 מעלות, הטווח הנדרש כדי למנוע השפעות חסרות תקדים של משבר האקלים.

חברות הנפט והגז מימנו בשנתיים האחרונות מודעות בגוגל בסך של 24 מיליון דולר, במטרה ׳לירקק׳ את תדמיתן, צילום: רויטרס חברות הנפט והגז מימנו בשנתיים האחרונות מודעות בגוגל בסך של 24 מיליון דולר, במטרה ׳לירקק׳ את תדמיתן | צילום: רויטרס חברות הנפט והגז מימנו בשנתיים האחרונות מודעות בגוגל בסך של 24 מיליון דולר, במטרה ׳לירקק׳ את תדמיתן, צילום: רויטרס

חברות הנפט והגז מואשמות בכך שלאורך שנים הפעילו לוביסטים ברחבי העולם כדי לצמצם רגולציה למניעת פליטות או זיהום אוויר על תחום פעילותן, ופעלו לעכב מעבר לאנרגיה מתחדשת ולזרוע ספק בנוגע למשבר האקלים. בשנה שעברה, מצא דו"ח של מכון המדיניות והמחקר InfluenceMap, עלייה בפרסום של חברות דלקי המאובנים ברשתות החברתיות, במטרה לעצב את הדיון הפוליטי בנוגע למדיניות הטיפול בשינויי האקלים. לפי דוח של ccdh שפורסם השבוע, חברות הנפט והגז מימנו בשנתיים האחרונות מודעות בגוגל בסך של 24 מיליון דולר, במטרה ׳לירקק׳ את תדמיתן. 40% מהסכום הוקדש לפרסומות הממוקדות למשתמשים שחיפשו מונחים סביבתיים כמו 'ידידותי לסביבה' ו'נטו אפס'. לפי מחברי הדו"ח, ״האסטרטגיה של חברות הנפט היא להשתמש בגרינוושינג כדי לעכב את המעבר לאנרגיה מתחדשת״.

בחלק מהמודעות שמפרסמות החברות, הן טוענות שהן "חלק מהפתרון" למשבר האקלים. אך לפי דו"ח של סוכנות האנרגיה הבינלאומית שפורסם החודש, ההשקעה באנרגיה נקייה מהווה רק כ-5% מהוצאות ההון של חברות הנפט והגז ברחבי העולם. לפי דו"ח שפורסם הבוקר ומתבסס על תוכניות הפיתוח העסקי של החברות, כמעט כל חברות הנפט והגז מתכננות להמשיך באופן מואץ חיפושים ופיתוח של שדות חדשים, ולהגדיל משמעותית את פליטות גזי החממה בשנים הקרובות. תוכניות ההתפתחות וההרחבה של 96% מהחברות, עלו ב-20% מאז 2021. המדענים בעולם מסכימים שהפליטות חייבות לרדת בכ-45% עד שנת 2030 כדי להצליח לשמור על יעד המעלה וחצי בהישג יד.




תגיות