אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ג'ורג' חורש מהמר ב־800 מיליון שקל על תחנת הכוח אשכול ג'ורג' חורש. מפגין תיאבון לסיכון | צילום: אוראל כהן

ג'ורג' חורש מהמר ב־800 מיליון שקל על תחנת הכוח אשכול

חורש רוכש 20% מהתחנה ומצטרף אישית לעסקת הענק של דליה אנרגיה, שגם בה הוא בעל מניות. מקורב לעסקה: "כל עלייה או ירידה של אגורה במחיר החשמל לקוט"ש, היא עלייה או ירידה של מיליארד שקל בשווי אשכול. סיכון לא קטן, ופוטנציאל רווח עצום"

03.12.2023, 06:36 | גולן חזני

המיליארדר ג'ורג' חורש מהמר על תחנת אשכול בהשקעה של 800 מיליון שקל והופך את תחום האנרגיה לזרוע רביעית של האימפריה העסקית שלו. זו התבססה עד היום על נדל"ן ויבוא רכב – יוניון מוטורס של חורש היא יבואנית מכוניות טויוטה בישראל, והיא בעלת נדל"ן בשווי מאות מיליוני דולרים בארץ ובחו"ל. כמו כן, לחורש יש פעילות ריטייל, הוא זכיין H&M בישראל ומחזיק ב־33% מסופר פארם.

800 מיליון שקל הם ההון העצמי שיעמיד חורש לרשות אשכול בלי קשר להשקעות העבר שלו. 600 מיליון שקל יועברו לרכישת ההחזקה הישירה של חורש באשכול ו־200 מיליון שקל יוזרמו לדליה במסגרת חלקו של חורש בגיוס הון של בעלי המניות. גורם שלא ירצה להשתתף בהזרמה ידולל.

דליה אנרגיה, שזכתה במכרז לרכישת התחנה תמורת 9 מיליארד שקל, אישרה ביום חמישי, לצד הדו"חות שפרסמה, כי חורש ירכוש 20% מתחנת אשכול בהשקעה ישירה וייכנס בנעליה של קבוצת תעבורה, שהיוותה 25% מהקבוצה שזכתה במכרז. תעבורה, שבשליטת משפחת לבנת, החליטה שלא להשתתף ברכישה וניצלה סעיף יציאה מההסכם. נראה כי היא סבורה שההשקעה היא במחיר גבוה מדי. הידיעה על העסקה של חורש נחשפה ב"כלכליסט".

"חורש לוקח פה הימור, משום שהוא סבור שיהיה מחסור בחשמל בשנים הקרובות והמחירים יעלו. למעשה, כל עלייה או ירידה של אגורה במחיר החשמל לקילוואט־שעה, משמעותה עלייה או ירידה של מיליארד שקל בשווי תחנת אשכול. יש כאן סיכון לא קטן של חורש, אבל גם הפוטנציאל עשוי להיות רווחי בממדים עצומים אם יתברר שצדק", אמר גורם שקרוב לעסקת אשכול ומשקיע בעצמו בשוק האנרגיה.

מי שלא חושבות כך הן קרן נוי ו־OPC, שלא היו מוכנות לשפר את ההצעה המקורית מעבר למחיר שהציעו של 7.088 מיליארד שקל עבור התחנה. המחיר היה נמוך ב־5.3 מיליארד שקל מהמחיר שהציעה דליה בסיבוב הראשון של המכרז, שעמד על 12.375 מיליארד שקל ואשר תעבורה אגב, שמעה עליו רק בדיעבד לאחר הזכייה. כלומר OPC, נוי ותעבורה סבורות ש־9 מיליארד שקל הם מחיר גבוה עבור התחנה ויהיה קושי להרוויח בעסקה. חורש, כאמור, סבור אחרת. 20% מעסקה של 9 מיליארד שקל הם 1.8 מיליארד שקל שישקיע ישירות באשכול. בעוד המימון יהיה של כשני שלישים מהמחיר, כלומר כ־1.2 מיליארד שקל, הרי שקבוצת יוניון תידרש להעמיד הון עצמי של 600 מיליון שקל לחלקה הישיר בעסקה.

כאמור, החלק של תעבורה אמור היה לכלול 5% נוספים, שעדיין אין החלטה מי ירכוש אותם. משק אנרגיה וצבי ברק מעוניינים גם הם להגדיל את חלקם באשכול וייתכן שדליה עצמה או הם ישירות ירכשו את המניות. אם יחליטו שלא – יהיה זה חורש שירכוש 5% נוספים באשכול ויחזיק ישירות ב־25% מהתחנה.

דליה תרכוש 75% מאשכול בעצמה (7.2 מיליארד שקל). הדבר דורש ממנה הון עצמי של 2.4 מיליארד שקל. רווח של 151 מיליון שקל ברבעון השלישי הביא את קופת המזומנים של דליה לקרוב ל־700 מיליון שקל ועם הרחבת סדרת האג"ח שלה היא צפויה להגיע למיליארד שקל מהסכום. את היתרה, כ־1.4 מיליארד שקל, היא אמורה לגייס מבעלי המניות שלה ‑ משק אנרגיה, שמחזיקה מחצית מדליה (כ־700 מיליון שקל), חורש ושותפים נוספים שלו בחברות אנרגיה פרטיות של יוניון (כ־22%, מתוכם חלקה של יוניון של חורש הם 13%), קרן המורים והגננות, צבי ברק, דניאל חוסידמן וקרן תש"י.

ההשקעה באשכול לא תיגמר כאן. אשכול אמורה לבנות תחנת כוח חדשה ולהשקיע הון נוסף גם בתחנה הקיימת. מצד שני, יש לה נדל"ן בשווי של 1.5 מיליארד שקל, שאותו היא יכולה לממש. אבל גם בנטרולו יידרשו מאות מיליוני שקלים נוספים של השקעה מצד חורש, שאותם הוא כנראה מוכן להשקיע.

תגיות