אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפרויקט הסודי של סייטפול: לפטופ 100 אינץ' שנכנס לתיק גב הלפטופ של סייטפול | צילום: סייטפול

הפרויקט הסודי של סייטפול: לפטופ 100 אינץ' שנכנס לתיק גב

החברה שהקימו יוצאי פריימסנס ומג'יק ליפ גייסה עד כה 61 מיליון דולר ועבדה במשך שלוש שנים על פיתוח של לפטופ משולב מציאות רבודה, נטול מסך פיזי, שמחובר למשקפי AR ומאפשר פתיחה של "מסכים" רבים ביחד. הלפטופ זמין לרכישה בארה"ב ומחירו 2,000 דולר

18.05.2023, 17:00 | סופי שולמן

לאחר שלוש שנים אפופות מסתורין, הסטארט-אפ הישראלי סייטפול (Sightful) חושף את המוצר הסודי שעליו עבד מאז 2020: לפטופ ללא מסך פיזי, משולב טכנולוגיית מציאות רבודה (AR). הלפטופ, שפרט להיעדר מסך נראה כמו לפטופ 13 אינץ' שגרתי, מאפשר פתיחה בו זמנית של מסכים רבים ולכן בחברה מציגים אותו כלפטופ 100 אינץ' שנכנס לתיק גב רגיל.

הלפטופ כולל משקפיים קטנים יחסית למה שהתרגלנו לראות במשקפי AR/VR ומחירו עומד כעת על 2,000 דולר ובשלב זה הן תהיינה בארה"ב בלבד, שם כבר התקבלו כל האישורים הרגולטוריים הנדרשים.

סייטפול רשומה בישראל ומעסיקה 60 עובדים במשרדיה בתל אביב. עד היום גייסה החברה 61 מיליון דולר בשני סבבים, שהאחרון שבהם הושלם בתחילת השנה ובו היא גייסה 33 מיליון דולר בהובלת קרן CORNER, שאמורה לסייע להיכנס לשוק האסייתי. את סבב הסיד החריג בגודלו של 28 מיליון דולר הובילה קרן אלף הישראלית של מייקל אייזנברג ואדן שוחט.

מאחורי המוצר העתידני עומדים יוצאי חברות שכבר התנסו, גם לא תמיד בהצלחה, בפיתוח טכנולוגיית מציאות רבודה ומוצרים מהפכניים. מנכ"ל החברה, שהוא גם מייסד-שותף שלה, הוא טמיר ברלינר (41) שהיה בין מייסדי פריימסנס - אחת החברות הישראליות המצליחות, שעמדה מאחורי קונסולת הקינקט של XBOX שנמכרה בעשרות מיליוני יחידות. בהמשך נמכרה פריימסנס לאפל תמורת 350 מיליון דולר ולאחר המכירה פורסם כי הפיתוח שלה עומד בליבת הטכנולוגיה לזיהוי פנים באייפון.

לאחר המכירה לאפל, ברלינר עבר למג'יק ליפ וניהל את מרכז הפיתוח בישראל. מג'יק ליפ, שמאז הקמתה ב-2010, גייסה סכום אדיר של 3.5 מיליארד דולר, ניסתה לפתח משקפי מציאות רבודה חדשניים. ברלינר עזב עזב את החברה יחד עם המייסד השני של סיטפול תומר קאהן (45), המשמש כיום כ-COO, ב-2020 לטובת הקמת החברה. בשיחה עם "כלכליסט" השניים מציינים אילו לקחים הפיקו מהטעויות של מגי'ק ליפ, עליהן לא רצו לחזור בסטארט אפ משלהם.

"לפני שאתה מפתח את המוצר, אתה חייב לדעת מי הלקוח שלך ועל הבסיס הזה לבנות משהו שהוא צריך", אומר ברלינר. "לא צריך לזרוק על המשתמש המון דברים ולהגיד 'אתה כבר תחליט מה אתה רוצה לעשות עם זה. כמו כן, אי אפשר לעשות מוצר שמתאים רק לחצי מהאוכלוסייה שאין לה שיער ארוך או כזו שלא מתאפרת. כאן עבדנו יותר כמו בפריימסנס - קודם ידענו למה אנחנו רוצים שזה ישמש ולמה צריך את זה ורק אחרי זה פיתחנו את הטכנולוגיה שאיפשרה את זה".

ברלינר מכוון בעיקר לכך שהמשקפיים של מג'יק ליפ לא זכו להצלחה מסחרית משום שהיו מאוד יקרות ומסורבלות. בלפטופ החדש שנקרא בשם היומרני למדי ספייסטופ המשקפיים קטנים, כמעט בגודל של משקפי ראיה רגילים, ומחוברים ללפטופ עצמו. מי שזקוק למשקפי ראיה יוכל לעדכן בהזמנת הלפטופ את פרטי העדשות שלו ולקבל עדשות מיוחדות שמתמגנטות למשקפי המציאות הרבודה. הלפטופ מיוצר במפעל וויסטרון בטאייוון, שבו מיוצרים כעשירית מכלל הלפטופים בעולם היום, והוא משמש גם יצרניות מוכרות וגדולות כגון לנובו, דל ו-HP בספייסטופ, רק מי שמרכיב את המשקפיים רואה את המסכים הפתוחים על המחשב - מה שמאפשר גם שמירה על הפרטיות בעבודה בחללים משותפים או בבתי קפה.

"כשעזבנו את מג'יק ליפ כדי להקים חברה, יצאנו עם תובנה שעולם ה-AR הגיע לבשלות, אבל לא היה לנו את הרעיון הסופי", ממשיך ברלינר. "בדיוק אז החלה הקורונה וראינו את המהפך בשוק העבודה, כשהאנשים צריכים פרודוקטיביות בכל מקום ובמקביל העבודה דורשת יותר ויותר מסכים ואפליקציות בכל רגע נתון. זו בדיוק הסתירה שאפשר לפתור אותה באמצעות AR. העניין הוא שעד היום אף אחד לא ייצר מוצרי AR, אלא עבד על הטכנולוגיה ולא היה משהו שבאמת מתאים לשימוש היומיומי. אנחנו לא רואים את עצמנו כחברת AR, אלא כחברת מוצר".

לגבי המודל העסקי המדויק, בשלב זה נראה כי בסייטפול עוד לא לגמרי סגורים ופתוחים להצעות, או בעיקר רוצים להמתין לתגובות השוק. את ההחלטה למכור בשלב זה רק אלף יחידות מסבירים המייסדים ברצון לקבל פידבק מפורט וצמוד מהמשתמשים החדשים ולשפר את המוצר לפני מעבר לייצור המוני. "ברור לנו שזו קטגוריה חדשה. הלפטופ לא השתנה כמעט מאז שנכנס לשימוש המוני לפי כשני עשורים, אבל הגישה שלנו היא לשתף פעולה עם החברות המובילות בשוק", אומר ברלינר. "אם השחקניות הגדולות ירצו לשתף פעולה, אנחנו נשמח. בשלב זה המטרה היא להבין מה המשתמשים צריכים ולעשות את הגרסה הכי טובה של המוצר. זו התחלה של מהפכה".


תגיות