אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ההפרטה הסתיימה: המדינה קיבלה על נמל חיפה 2.9 מיליארד שקל גאוטם אדאני על רקע נמל חיפה | צילום: רויטרס, AP

ההפרטה הסתיימה: המדינה קיבלה על נמל חיפה 2.9 מיליארד שקל

לאחר עיכובים, על רקע קשיים של קבוצת אדני-גדות בהשגת המימון הדרוש, היום השלימה הממשלה סופית את הפרטת נמל חיפה. מניות הנמל עברו לקבוצת אדני-גדות שזכתה במכרז בשווי 4.1 מיליארד שקל, מתוך סכום זה יושקעו בנמל מיליארד שקל

10.01.2023, 13:32 | יובל שדה

הממשלה השלימה היום סופית את הליך הפרטת נמל חיפה ומניות הנמל עברו לקבוצת אדני-גדות הישראלית-הודית שזכתה במכרז בסכום אסטרונומי של 4.1 מיליארד שקל (מתוך זה כ-200 מיליון היו הנחה שניתנה לקבוצה). מתוך הסכום הזה, 2.9 מיליארד שקל נכנסו היום לקופת האוצר וכמיליארד יושקעו בנמל. כעת, נמל אשדוד נותר הנמל היחידי בישראל שנמצא בבעלות המדינה.

הליך ההפרטה היה אמור להסתיים לפני כמה חודשים, אך הקבוצה התעכבה בהשגת המימון וביקשה ארכה לטובת העניין מהאוצר. בסופו של דבר, קיבלה הקבוצה מימון של 1.1 מיליארד שקל , מקונסורציום בראשות בנק מזרחי טפחות שכולל גם את הבנק הבינלאומי ומיטב דש. במקור פורסם כי הקבוצה זכתה להשיג מימון של 1.7 מיליארד שקל, אך בנק SBI ההודי יצא מהעסקה לאחר הפרסום. המימון התבצע כהלוואת גישור לתקופה של שנתיים בריבית של פריים+2.75%. שאר הסכום שנדרש לסיום העסקה הגיע מהלוואת בעלים מגאוטם אדני בגובה 1.6 מיליארד, והון עצמי בגובה 1.2 מיליארד שקל.

לפני חצי שנה הכריזה המדינה כי הקבוצה המורכבת מחברת אדני ההודית וחברת גדות מסופים לכימיקלים זכתה במכרז להפרטת נמל חיפה לפי שווי של 4.1 מיליארד שקל. מדובר היה בסכום גבוה במיוחד, מיליארד שקל יותר מההערכות השווי המקוריות שנעו בין 1.5–3 מיליארד שקל, ופער של 1.45 מיליארד שקל מההצעה השנייה בגובהה. מתוך ה־4.1 מיליארד שקל, 200 מיליון שקל הם הנחה שניתנה לקבוצה על כך שהיא כוללת "שותף אסטרטגי בינלאומי". אדני-גדות אמורה להפעיל את נמל חיפה עד שנת 2054.

ההחלטה להפריט את נמל חיפה התקבלה בשנת 2003, כחלק מהרפורמה בנמלים. 15 שנה לאחר מכן, בשנת 2018, הממשלה הגיעה לסיכום עקרוני עם ההסתדרות כי הנמל אכן יופרט. בינואר 2020 התקבל אור ירוק להפרטה מוועדת השרים לענייני הפרטה, ומאותו רגע החלה רשות החברות לפעול כדי שזה ייצא לפועל. הליך ההפרטה, התעכב עקב חילופי הממשלות והחילופים בהנהלת רשות החברות, ובסופו של דבר רם בלינקוב שנכנס לתפקיד מנכ"ל האוצר לקח את הנושא תחת אחריותו. הליך ההפרטה לווה בפסילה של שתי קבוצות זרות, טורקית ואמירתית, שהמדינה סירבה שישלטו בנמל.

הקבוצה שתפעיל את הנמל מורכבת מחברת גדות הישראלית (30%) וקבוצת אדני ההודית (70%). גדות שולטת במסופי כימיקלים בחיפה ובאופן זמני בממגורת חיפה (לשעבר דגון), ומחזיקה במונופול על יבוא תבואה וכימיקלים לישראל. הבעלים של גדות הם קרן טנא (51%) ו־ווליו LBH (49%). קבוצת אדני נשלטת על ידי גאוטם אדני, האיש השלישי בעושרו בעולם שהונו מוערך ב־124.5 מיליארד דולר. קבוצת אדני מחזיקה בטרמינלים ונמלים בתת־היבשת ההודית ובנמלים נוספים באוסטרליה, מיאנמר וסרי־לנקה.

אדני-גדות יקבלו את נמל חיפה בתקופה מאתגרת, שמאופיינת בירידה בהכנסות הנמלים אחרי שנת השיא של 2021, ועלייה משמעותית בתחרות מצד הנמלים הפרטיים ובאופן ספציפי נמל המפרץ השכן שנשלט על ידי חברת SIPG הסינית. נמל המפרץ, שהחל לפעול מסחרית בקיץ 2021, עקף בחודש שעבר לראשונה את הנמל הממשלתי במספר המכולות שהוא פרק: בנובמבר 2022 פרק נמל המפרץ 65 TEU (יחידת נפח של מכולות), לעומת 45 TEU שנפרקו בנמל חיפה. מבחינת סך המטענים שנפרקו, הנמל הממשלתי עדיין מוביל על נמל המפרץ עם 596 טון של סחורות שנפרקו בנובמבר 2022 לעומת 341 טון בנמל המפרץ. בתשעת החודשים הראשונים של 2022 רשם נמל חיפה הפסד נקי של 7.5 מיליון שקל, וזאת לעומת רווח נקי של 211 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2021.

באדני-גדות מתכוונים לבצע שורה של מהלכים כדי להתמודד עם התחרות מצד הנמל, וזאת במקביל למהלכים נוספים בתחומי הנדל"ן והתיירות. בכל הקשור לתחום המכולות, החברה צפויה "לייעל" את ההליך בעזרת צמצום כוח אדם, שינוי שיטת העבודה ושדרוג טכנולוגי של הציוד. החברה תנסה להגדיל את היתרון שלה על פני מתחרותיה בתחום המטען הכללי, ולהקים מתקן ממגורה חדש שיחליף את ממגורת התבואה הותיקה של דגון. בנוסף, החברה תשקיע בנדל"ן של "חזית הים" ותפתח אותו מבחינה מסחרית ותיירותית, ובין השאר תשפץ את טרמינל הנוסעים של הקרוזים שמגיעים לנמל.

מהאוצר נמסר: "הפרטת חברת נמל חיפה מהווה אחד הפרויקטים התשתיתיים והפיננסיים הגדולים של העשור האחרון המנוהל על ידי מדינת ישראל, שעורר התעניינות בינלאומית שהביאה בתחילתו להגשת הצעות על ידי 18 פונים כאשר חמש קבוצות הגישו הצעות מחיר למדינה. את ההליך הוביל מנכ"ל משרד האוצר ומ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, רם בלינקוב, תוך שיתוף פעולה של כלל גורמי המדינה הרלוונטיים ועובדי חברת נמל חיפה, הנהלתה בראשות מנדי זלצמן והדריקטריון בראשות אשל ארמוני. זאת, תוך השקעת משאבים מרובים לטובת קידום והצלחת ההליך שכלל למעלה מ-80 דיונים. הפרטת חברת נמל חיפה הינה חלק מהרפורמה הכוללת בנמלי הים שהחלה 2003 ומטרתה להגביר את התחרות בנמלי הים, והיא צפויה להביא לשיפור יעילות הנמלים ותסייע בהקלה בייבוא ובהקלה על יוקר המחיה".

אשל ארמוני, יו״ר דירקטוריון הנמל היוצא ומנדי זלצמן מנכ״ל נמל חיפה: "עבודה מאומצת של ארבע וחצי שנים מגיעה היום לסיומה המוצלח. תודות לדירקטוריון, הנהלת ועובדי הנמל וכן לאנשי האוצר ורשות החברות בהובלת המנכ״ל היוצא רם בלינקוב שעמלו רבות כדי להגיע לרגע הזה. המשימה להמשך שגשוג הנמל עוברת כעת לקבוצה בינלאומית חזקה, בדיוק כפי ששאפנו כשיצאנו לדרך".

קארן אדני, מנכ"ל APSEZ (Adani Ports and Special Economic Zone): "זה יום משמח מאוד עבורנו וגם עבור הישראלים כולם, לאחר שהשלמנו את רכישת נמל חיפה. אנו מצפים כעת לשדרג את פעילותו במהירות האפשרית למען שיפור השירות, להפוך את מראה פקקי האוניות לזיכרון רחוק, ולהקל על יוקר המחייה של האזרחים. זוהי סגירת מעגל מרגשת עבורנו, כמאה שנה לאחר הקרב ההרואי בו הוצלה העיר חיפה על ידי הפרשים ההודים במלחמת העולם הראשונה".

עופר לינצ'בסקי, מנכ"ל גדות מסר: "זה רגע מרגש עבור כולנו, אנחנו עם הפנים קדימה לכניסתנו לפעילות הנמל, לפיתוחו המהיר ולתחילת מתן שירותים חדשים לענפי המשק השונים ולצמיחה כבר בשנים הקרובות".

תגיות