אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נוטלה, קינדר וקולון מתייקרים: גם פררו ורקיט מעלות מחירים ממרח אגוזי לוז נוטלה וקולון קפסולות ג'ל. פררו העלתה בשיעור דומה לפני חצי שנה | צילום: צביקה טישלר

נוטלה, קינדר וקולון מתייקרים: גם פררו ורקיט מעלות מחירים

לכלכליסט נודע כי פררו, משווקת נוטלה וקינדר, תעלה את מחירי המוצרים מיולי ב־7% בממוצע, חצי שנה אחרי שהעלתה מחירים בשיעור דומה. מוצרי רקיט בנקיזר, יבואנית קולון וסיליט בנג, מתייקרים בעד 17%

14.05.2023, 19:50 | נורית קדוש

אדישות הממשלה והרגולטורים מעניקה לחברות המזון לגיטימציה להעלות מחירים. ל"כלכליסט" נודע כי חברת פררו מייקרת שוב את ממרחי נוטלה, חטיפי קינדר, שוקולד פררו וסוכריות טיק טק ב־7% בממוצע, חצי שנה אחרי שהעלתה מחירים בשיעור דומה.

בנוסף, חברת רקיט תעלה את מחירי מוצרי הניקיון והכביסה שלה. כך, לדוגמה, יעלו מחירי קפסולות ג׳ל לכביסה של מותג קולון וסיליט בנג לשירותים - ב-17%.

את העלייה החדה, חודשים ספורים בלבד אחרי שביצעה התייקרות דומה, הסבירה פררו בהתייקרויות הגלובליות: "כפי שאתם יודעים, אנו ממשיכים להתמודד עם מגמת התייקרויות גלובליות משמעותיות מאוד במחירי חומרי הגלם והאריזה, וכן עם היחלשות השקל לעומת הדולר והיורו". החברה ציינה את מאמציה להימנע מהעלאת מחירים, אשר לא הועילו: ״עשינו כל שביכולתנו על מנת להימנע מעדכון המחירון עד עתה. מסיבות אלה, אין לנו ברירה אלא לעדכן את מחירון מוצרינו בשיעור ממוצע של 6.9%״. החברה הוסיפה כי העלאת המחירים תאפשר לה להמשיך ולספק את המוצרים.

בשבוע שעבר הודיעה אסם כי תעלה את מחירי מוצריה בשיעור ממוצע של 4.7%, שמצביע על כך שישנם מוצרים שהעלתה בשיעור חד הרבה יותר. במקביל לאסם, עדכנה גם חברת סוגת כי תעלה את מחירי האורז הבסמטי ואת מוצרי טחינה אל ארז ב־10%, וחברת וילי פוד הודיעה כי תעלה את מחירי הטונה, האורז ושימורי פטריות בכ־10%.

מהלכים אלו התווספו להעלאות המחירים של דיפלומט, במגוון מוצרי המזון שהיא מייבאת כמו קטשופ היינץ, דגני בוקר קלוגס, שוקולד מילקה ועוגיות אוראו בשיעור של עד 25%. גם היבואנית שטסטוביץ לא פספסה את ההזדמנות והודיעה כי תעלה את מחירי פסטה ברילה וכן שימורי עגבניות, ממרח מיונז ועוד. לשתיים הצטרפו מרס, יבואנית חטיפי השוקולד, סוכריות M&M ומסטיקים אורביט, ויקבי כרמל, שהודיעו בשבוע החולף על העלאת מחירים בשיעור של עד כ־9%.

את גל ההתייקרויות כולו החלו המחלבות הגדולות. זה החל במשרד האוצר, שחתם על צו עדכון מחירי מוצרי החלב שבפיקוח ב־8.3%. המחיר אמור היה להעלות ב־16%, בהתאם לתחשיב הנקבע על בסיס מחיר החלב הגולמי, אך באוצר הגבילו את העלייה, ובכך הביאו את המחלבות להעלות את מחירי כלל מוצרי החלב, שאינם מפוקחים, ב־9.3%. העלאת מחירי החלב נרשמה במקביל להעלאת מחירי המשקאות הקלים והבירה של קוקה־קולה, יפאורה וטמפו בכ־7%. בנוסף, צפויים מחירי הלחם שבפיקוח לעלות בכ־5%, בהתאם להמלצת ועדת המחירים.

בהיעדר מעורבות רגולטורית, שתבחן את הסמיכות המטרידה בהודעות החברות על העלאות מחירים, ממשיכות חברות נוספות להצטרף למגמה. בשונה מהפעם הקודמת שבה העלו מחירים בנובמבר, אז נתקלו הספקים במאבק מצד שופרסל וקמעונאים נוספים, הפעם לא נרשמה התנגדות מצידם. בעקבות כך אמור סל הקניות לזנק בחודש הבא בשיעור חד.

בינתיים עוסקת רשות התחרות בהשלמת החקירה שבה החלה בנובמבר 2021, בחשד להסדר כובל, שנפתחה ככל הנראה בשל התבטאויות של ספקים וקמעונאים בכלי התקשורת. אמירות אלה נתפסו ככאלה שעלולות היו להניע מתחרים להעלות מחירים. כמו כן, שקועה הרשות בהסדרים עם ספקים, שעברו על איסורים שונים בחוק המזון, הנוגעים להתערבות ספק גדול במחירים או תנאים אחרים שהקמעונאי גובה עבור מוצרי ספקים מתחרים, מקרי הכתבת מחירי מוצרים והתערבויות בסידור מדפים.

מרקיט נמסר: "גל עליות המחירים, שאנו עדים לו לאחרונה בחברות רבות, נובע מהשילוב בין היחלשות משמעותית של השקל מחד וגידול מתמשך בעלויות הייצור וחומרי הגלם מאידך. בשלב זה, אין ביכולתנו להמשיך ולספוג את הגידול ההיקפי בעלויות ואנו נאלצים לבצע עדכון מחיר בחלק מהמוצרים".

תגיות