אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד הביטחון הזמין מתע"א רכבי שטח ב-100 מיליון שקל רכב ZMAG במפעל בבאר שבע | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

משרד הביטחון הזמין מתע"א רכבי שטח ב-100 מיליון שקל

הזיבאר שתכנן עידו כהן יחליף ביחידות המיוחדות את הלנדרובר דיפנדר וייוצר במפעל היבשה של אלתא בבאר שבע. 300 העובדים שייצרו שם בעבר בעיקר ספינות דבור, יוסבו לייצור הזיבאר הצבאי

08.06.2022, 16:13 | אודי עציון

לראשונה מאז הפסקת ייצור ג'יפי הסופה-4 בתעשיות רכב נצרת עלית ב-2017 ייבנה בארץ פס ייצור לרכב. זאת לאחר שראש מנהל הרכש במשרד הביטחון, אבי דדון, חתם היום על הזמנה לכמה מאות רכבי שטח מהתעשייה האווירית, בעסקה בשווי של 100 מיליון שקל.

פס הייצור יוקם בחודשים הקרובים במפעל היבשה של חטיבת אלתא של התע"א בבאר שבע, לשעבר מפעל רמת"א שייצר את ספינות הדבור, ואת רכב השטח רב"י. בפס הייצור יועסקו 300 עובדי המפעל בגלגלו הקודם.

מנכ"ל אלתא יואב תורגמן ראש מנהר אבי דדון בועז לוי מנכל התעא, עמיר פרץ יור התעא רוביק דנילוביץ ראש עיריית באר שבע ויאיר כץ יור ועד עובדי התעא במפעל בבאר שבע היום, צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון מנכ"ל אלתא יואב תורגמן ראש מנהר אבי דדון בועז לוי מנכל התעא, עמיר פרץ יור התעא רוביק דנילוביץ ראש עיריית באר שבע ויאיר כץ יור ועד עובדי התעא במפעל בבאר שבע היום | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון מנכ"ל אלתא יואב תורגמן ראש מנהר אבי דדון בועז לוי מנכל התעא, עמיר פרץ יור התעא רוביק דנילוביץ ראש עיריית באר שבע ויאיר כץ יור ועד עובדי התעא במפעל בבאר שבע היום, צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

צה"ל ירכוש את שני דגמי הזיבאר שתכנן אושיית השטח עידו כהן, ושתע"א רכשה את הזכויות לגרסאות הצבאיות שלהם, ה-ZD וה-Z-MAG הגדול יותר. שני הדגמים מיועדים ליחידות מיוחדות בצה"ל, שם יחליפו דגמי לנדרובר דיפנדר וותיקים, המכונים בצבא "רגל עץ", ויסופקו עם מנועי בנזין מתוצרת ג'נרל מוטורס. רכיבים מכאניים רבים של הרכבים מיוצרים בארה"ב, מה שמקל על צה"ל לשלם עבורם באמצעות כספי הסיוע הביטחוני האמריקאי.

רכבי ZMAG במפעל בבאר שבע, צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון רכבי ZMAG במפעל בבאר שבע | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון רכבי ZMAG במפעל בבאר שבע, צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

כמו רכבי שטח אחרים שתכנן עידו כהן, לשני הדגמים יכולת עבירות גבוהה בשטח, והם יכולים לשאת 1.5 עד 2.5 טון מטען או לוחמים, ואת שניהם אפשר גם להטיס בטוסי ההרקולס ובמסוקי היסעור של חיל האוויר.

בתעשייה האווירית מנהלים כבר שיחות עם לקוחות זרים המתעניינים ברכישת הכלים, ושפתיחת פס הייצור וההזמנה הגדולה הראשונה מצה"ל עשויה לקדם. המלחמה באוקראינה הבליטה את קשיי הלוגיסטיקה בשדה קרב ממוקש, ורכבים בעלי כושר עבירות גבוה שאינם מוגבלים לצירים קבועים מסוגלים להתמודד טוב יותר עם האיום.

רכבי ZMAG במפעל בבאר שבע, צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון רכבי ZMAG במפעל בבאר שבע | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון רכבי ZMAG במפעל בבאר שבע, צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

צה"ל כבר רכש תשעה רכבי Z לניסויים, ורכש לפני עשור כמה עשרות רכבים מגרסה מוקדמת ישירות מעידו כהן, לסיורים בגבול מצרים ומרדפים אחרי מבריחי נשק וסמים. עידו כהן מכר בעבר עשרות רבות של רכבי זיבאר ללקוחות ביטחוניים בדרום אמריקה, וגם לחובבי כלים צבאיים במפרץ הפרסי, ובמזרח אירופה.

תגיות