אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השבוע הרביעי למלחמה: ההוצאות של הישראלים עדיין נמוכות מהרגיל, אבל המגמה משתנה קניון שבעת הכוכבים הרצליה | צילום: עמית שעל

השבוע הרביעי למלחמה: ההוצאות של הישראלים עדיין נמוכות מהרגיל, אבל המגמה משתנה

היקף ההוצאות של הציבור בכרטיסי אשראי עדיין נמוכות ב-12.4% ביחס לשבוע סטנדרטי במהלך 2023, אבל במהלך השבוע החולף הוא היה גבוה ב-6.1% מהיקף ההוצאות בשבוע שלפני כן. התמתנות הירידות מורגשת בענפי האופנה, הפארמה והפנאי. ההוצאות על טיסות ירדו ב-40.4%

06.11.2023, 13:46 | אורנה יפת

הציבור ממשיך להגדיל את ההוצאות בכרטיסי האשראי בהדרגה, אבל עדיין מדובר בירידה ביחס לתקופה שלפני המלחמה, כשהיקף ההוצאות של הציבור בכרטיסי אשראי ביחס לשבוע ממוצע מתחילת השנה נמוך ביותר ממיליארד שקל. בנוסף, בשבוע הרביעי למלחמה ההוצאות של הציבור היו נמוכות ב-12.4% מהיקף ההוצאות בשבוע ממוצע במהלך שנת 2023 , בו הן עמדו על 9 מיליארד שקל.

מנתוני חברת שבא - מנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי - עולה כי בשבוע שבין 29 לאוקטובר עד 4 בנובמבר נרשמה עלייה של 6.1% בסך ההוצאות של הציבור הישראלי בכרטיסי אשראי בהשוואה לשבוע השלישי של המלחמה. סך ההוצאות בשבוע הרביעי של המלחמה הגיעו ל-7.9 מיליארד שקל, בזמן שבשבוע השלישי למלחמה הן עמדו על 7.5 מיליארד שקל. העליה בהוצאות באשראי מורגשת משבוע לשבוע: בשבוע השני ללחימה היה היקף ההוצאות של הציבור באשראי 6.9 מיליארד שקל ובשבוע הראשון הן עמדו על 6.5 מיליארד שקל. כלומר, בין השבוע הראשון למלחמה לשבוע הרביעי, הציבור הוציא 1.5 מיליארד שקל נוספים שמהווים עליה של כ-22%.

על פי שבא, ענף ההלבשה והנעלה ממשיך לסבול מירידה במכירות אך הירידות מתמתנות ביחס לירידות בשבוע הראשון של המלחמה. בשבוע הרביעי ירדו ההוצאות בכרטיסי אשראי על הלבשה ב-28% והסתכמו ב-413 מיליון שקל. זאת, לאחר שבשבוע השלישי של המלחמה רשם הענף ירידה של 33% בהוצאות באשראי, בשבוע השני ירידה של 39.5% ובשבוע הראשון ירידה של 64%.

הנתונים של שב"א על ענף האופנה תואמים לנתוני חברת ריס, שבוחנת קופות של חנויות מתחום האופנה בקניונים ומרכזי מסחר. על פי ריס, המכירות בענף האופנה בחודש אוקטובר כולו ירדו בכ-40%. אמנם מנהלי קניונים מדווחים על תנועת קונים שהולכת וגדלה ככל שעוברים השבועות, אבל הלקוחות אינם מבצעים קניות בחנויות האופנה אלא אם מדובר בהכרח.

כמו ענף האופנה, גם ההוצאות באשראי על בתי קפה ומסעדות, וכן על ספרים וצעצועים, ירדו בשבוע הרביעי של המלחמה ב-28%. בענף המסעדות, בתי הקפה והמזון המהיר הגיע היקף ההוצאות בשבוע הרביעי לסכום של 443 מיליון שקל לעומת 412 מיליון שקל בשבוע השלישי ו-358 מיליון שקל בשבוע השני למלחמה.

בתחום הצעצועים והספרים ירדו ההוצאות בכרטיסי אשראי בשבוע הרביעי ב-27.8% והגיעו להיקף של 63.5 מיליון שקל. בתחום זה דווקא התחזקו הירידות ביחס לשבוע השני של המלחמה, בו הן ירדו ב-17.4% וביחס לשבוע השלישי של המלחמה שבו ההוצאות ירדו ב-20%.

גם ההוצאות של הציבור על מוצרי פארמה ובתי מרקחת ירדו בשבוע הרביעי של המלחמה ביחס לשבוע השלישי. בין ה-29 לאוקטובר ועד ה-4 בנובמבר רשם ענף הפארמה ובתי המרקחת ירידה של קרוב ל-10% והיקף ההוצאות של הציבור עמד על 208.5 מיליון שקל. זאת, בעוד שבשבוע השלישי של המלחמה ירדו ההוצאות בענף זה ב-7.3% ביחס לשבוע ממוצע מתחילת השנה ועמדו על 214 מיליון שקל.

בענף החשמל והאלקטרוניקה נרשמת יציבות בהוצאות בכרטיסי אשראי בשלושת השבועות האחרונים. בשבוע הרביעי למחלמה ירדו ההוצאות על מוצרי חשמל ואלקטרוניקה ב-14.8% ל-457 מיליון שקל, לעומת ירידה של 14% בשבוע השלישי, בו ההוצאות עמדו על 461 מיליון שקל. בשבוע השני של המלחמה הוציא הציבור 451 מיליון שקל על מוצרי חשמל - סכום שהיווה ירידה של 15% ביחס לשבוע ממוצע מתחילת שנת 2023.

"אני מרגיש שמיום ליום המכירות של מוצרי צריכה בסיסיים בתחום החשמל משתפרות, אבל מוצרי אלקטרוניקה, ציוד אודיו, צילום, שנחשבים מותרות, נפגעים יותר", אומר יבואן של מוצרי חשמל. "מה שלא נפגע זה מוצרי קו לבן כמו מקררים ומכונות כביסה, כי אם למישהו התקלקלו מכונת הכביסה או המקרר זו קנייה שאי אפשר לדחות אותה והוא חייב לרכוש את המוצר. מצד שני, אין מעבר לדירות חדשות והמכירות לא יכולות לחזור למה שהיו לפני המלחמה גם בגלל שהבניה עצרה, הרבה אנשים במילואים וגם חלק בחו"ל".

ברשתות המזון, שנהנו מתחילת המלחמה מרכישות מוגברות בזמן שהציבור חשש ממחסור במזון ואגר מוצרים יבשים ומים מינרלים, המכירות חזרו לרמה של טרום המלחמה. בשבוע ממוצע בשנת 2023 היקף ההוצאות באשראי על קניות ברשתות המזון עמד על 1.15 מיליארד שקל, ובשבוע הרביעי של המלחמה ההוצאות עמדו על 1.18 מיליארד שקל שהיוו עליה של 3% ביחס לממוצע שבועי. בשבוע הראשון של המלחמה נהנו הרשתות מעליה של 44% במכירות והיקפן באשראי הגיע לכ-1.7 מיליארד שקל.

בענף התעופה, השבוע הרביעי היה קשה ביחס לשבועות הקודמים, כשהיקף ההוצאות של הציבור באשראי ירד ב-40.4%, ועמד על 30 מיליון שקל בלבד לעומת 50.6 מיליון שקל בשבוע ממוצע מתחילת שנת 2023. הירידה בהוצאות בענף התעופה בולטת יותר על רקע עליה מטאורית של 202% בשבוע הראשון של המלחמה, בו ישראלים רבים טסו לישראל וממנה. רוב המטיילים שקיבלו צו 8 מיהרו לעלות על טיסה חזרה לישראל, ומאידך לא מעט משפחות עם ילדים עלו על טיסות אל מחוץ לישראל. מאז, נרשמות מדי שבוע ביטולי טיסות של חברות התעופה הזרות שמסרבות לטוס לישראל וממנה, והמגמה ניכרת בהיקף ההוצאות של הציבור בכרטיסי אשראי.

תגיות