אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

האוטונומי מתרחק, הרובוט מתקרב - כל הטרנדים המרכזיים מתערוכת CES

מחזון המכונית האוטונומית נשאר רק שאטל בפעילות מוגבלת, המכוניות החשמליות כבר מתחברות לענן, כסף גדול נשפך על משקפי מטאוורס, והמוטציות הטכנולוגיות הן רובוטי משלוח ומתקן נעליים עם אורות אווירה

09.01.2023, 06:00 | עומר כביר, לאס וגאס

אינפלציה, העלאות ריבית, חשש ממיתון ופיטורים נרחבים בהייטק – דבר מכל אלה לא נשמע בתערוכת הטכנולוגיה הגדולה CES, שהתקיימה בימים אלה בלאס וגאס. המילה "משבר" לא הצליחה לחדור לאולמות הוועידה הענקיים, עמוסי המבקרים, מסכי הענק, האורות והגאדג'טים, שנראו כמו קפסולת זמן מהשנתיים הראשונות של הקורונה, עת הכסף זרם כמו מים ונדמה היה ששום דבר לא יעצור את חגיגת הצמיחה האדירה. זו הוועידה הראשונה שמתקיימת כסדרה מאז פרוץ המגפה, ואף אף אחד שם לא ייתן למציאות לקלקל את המפגש שכה ייחלו לו.

אבל גלי ההדף של המשבר הכלכלי המתהווה בכל זאת נתנו את אותותיהם בוועידה. אם בשנים קודמות היתה CES פלטפורמה מלהיבה לחדשנות, הפעם נעדר ממנה ניצוץ הקדמה. במקום מוצרים מהפכניים מענקיות כמו סמסונג, LG וסוני, קיבלנו עוד טלוויזיות ענק ומקרר עם פאנלים שמחליפים צבעים. ובכל זאת, CES היתה ונשארה ברומטר לזיהוי כיוונים שאליהם שואפות חברות הטכנולוגיה. להלן חמשת הטרנדים המרכזיים בתערוכה השנה.

1. עוד חזון לאוטונומי

חזון המכונית האוטונומית נראה הפעם רחוק מתמיד. אתגרים טכנולוגיים וחסמים אחרים אילצו את יצרניות הרכב וחברות הטכנולוגיה להתמקד באפיקים שאפתניים פחות. זה לא שהחזון נעלם לגמרי, אבל הוא מצומק ומוגבל בהרבה, וכשכבר הוצגו רכבים אוטונומיים, היו אלה שאטלים, כמו זה של Mover, לנסיעה בנתיבים קבועים ובמרחבים מצומצמים כמו קמפוסים של אוניברסיטאות.

המרחבים ב־CES עצומים, וכדי לקצר את זמן ההתניידות של האורחים – בעלי המתחם השקיעו בבניית מנהרות תת־קרקעיות צרות וארוכות, עם מסלול מוגדר, חד־כיווני ושלוש תחנות בלבד. מה יכול להיות יותר מושלם מזה לשאטל אוטונומי? אבל ההתניידות היא באמצעות טסלות עם נהגים אנושיים.

גישה אחרת לנושא הוצגה על ידי מובילאיי של פרופ' אמנון שעשוע, שזו הוועידה הראשונה שלה מאז השלימה את ההנפקה והפיצול שלה מאינטל. לדברי שעשוע, האתגרים הטכנולוגיים סביב המכונית האוטונומית כבר נפתרו ברובם, והקשיים היחידים הם עסקיים. לתפיסתו, כשיגיע השוק לפריחה, הוא יתאפיין בשני סקטורים נבדלים – רובוטקסי אוטונומי מלא נטול נהג שייסע באזור גיאוגרפי מוגבל, ורכבים אוטונומיים פרטיים עם יכולות מוגבלות בהתחלה (למשל, נסיעה רק בכבישים מהירים ללא פיקוח מצד הנהג), אך ללא מגבלה גיאוגרפית. ומתי החזון הזה יתממש? ניחשתם נכון: שלוש שנים, ואולי ארבע.

שאטל אוטונמי של MOVER, צילום:  Patrick T. Fallon/AFP שאטל אוטונמי של MOVER | צילום: Patrick T. Fallon/AFP שאטל אוטונמי של MOVER, צילום:  Patrick T. Fallon/AFP

2. חשמלית ושמה

במתחם הענק שמיועד לחידושים בתחום הרכב היה צריך להתאמץ מאוד כדי למצוא יצרנית שלא הציגה ליין של מכוניות חשמליות בלבד (אנחנו מדברים עלייך, ג'יפ. תתעוררי כבר). ולא רק מכוניות חשמליות, אלא מכוניות חשמליות מקושרות, עם חיבור קבוע לענן שהופך את כל המכונית למעין סמארטפון ענקי על גלגלים, ומאפשר ליצרניות להציע שירותים ויכולות מתקדמים כמו זיהוי הנהג וסגנון הנהיגה שלו והתאמת התנהגות ותגובות הרכב אליו, או אספקה של תוכני בידור לנוסעים האחרים ברכב.

המיזם המשותף של סוני והונדה למשל הציג את Affela – מכונית חשמלית מחוברת עם מסך על פגוש הרכב שיכול לשמש להצגת מידע או אפילו פרסומות להולכי רגל או לנהגים אחרים (כי מי לא קונה מכונית יוקרתית רק כדי שתהיה שלט פרסומת ענקי?).

חברה הולנדית בשם Lightyear הציגה מכונית חשמלית מצוידת בפאנלים סולאריים, שלדבריה מאפשרים בתרחישים מסוימים תקופת שימוש ארוכה ללא צורך בטעינה או נסיעה לטווח ארוך יותר בין טעינות. הדגם הראשון יקר מאוד, 250 אלף יורו, אבל בחברה כבר נערכים להשקת דגם בעלות של 40 אלף יורו. ולא מדובר ברכב ניסיוני קטן, אלא במכונית בת חמישה מושבים לשימושים שוטפים.

לצד המכוניות החשמליות אפשר היה לזהות בוועידה גם אקוסיסטם רחב של מוצרים בעבורן – החל מפתרונות טעינה ועד תשתיות תוכנה וענן מחברות כמו אמזון ומיקרוסופט. בניגוד למכונית אוטונומית, מכונית חשמלית כבר עברה מזמן את שלב הוכחת ההיתכנות, היא השלימה את עידן המאמצים המוקדמים ונמצאת על הסף, אם לא עברה אותו כבר, של תקופת החדירה ההמונית.

חשמלית של Lightyear, צילום:  David Becker/Getty Images חשמלית של Lightyear | צילום: David Becker/Getty Images חשמלית של Lightyear, צילום:  David Becker/Getty Images

3. תביאו את האוכל

חזונות טכנולוגיים לא מתים, הם רק מתפתחים למוטציות משונות. בתל אביב פיילוט הרובוט האוטונומי של יאנגו אמנם הופסק בגלל תלונות של הולכי רגל על הפרעות וחסימת מדרכות, אבל ברחובות ערים אחרות בעולם הרובוטים האלה עדיין נעים במרחב הציבורי. ב־CES רובוטים אוטונומיים, אם למשלוחים ואם למרכזים לוגיסטיים, היו מהמוצרים הבולטים ביותר וכיכבו בביתנים רבים.

ומה עם הקשיים שהם בכל זאת מייצרים? גם איתם אפשר להתמודד, כפי שאמר ריטוקאר ויג'אי, מנכ"ל ומייסד Ottonomy, אחת החברות הגדולות בתחום: "התמקדנו בתרחישי שימוש שונים סביב אספקת משלוח בכניסה לבניין, משלוח של מייל ראשון, משלוח של מייל אחרון ומשלוחים בשדה תעופה. במשלוחי מייל אחרון של מזון ומשקאות הרובוט יכול להיות גורם מפריע בשכונות עמוסות. אבל במשלוחי מייל ראשון ושדות תעופה אני חושב שזה הגיוני לגמרי. רוב הערים החכמות החלו לתכנן תשתיות בשביל הרובוטים האלו, ואני לא חושב שיש מכאן דרך חזרה. צריך להסתכל קדימה ולשלב את השינויים שמתרחשים".

4. בחזרה למטאוורס

בעולם האמיתי חזון המטאוורס של מארק צוקרברג ואחרים מתקשה לתפוס אחיזה בציבור הרחב. אבל באולמות של CES נראה שיש לא מעט שחקניות שמהמרות עליו ובגדול. אחד הסקטורים הבולטים בתערוכה הוא מוצרים היקפיים מעולמות ה־VR וה־AR, שמהווים את התשתית הטכנולוגית של המטאוורס.

סוני הציגה גרסה חדשה לקסדת ה־VR שלה; TCL הציגה משקפי AR עם תצוגה על העדשה עצמה, שרק מי שחובש את המשקפיים רואה; כמה חברות הציגו כפפות שליטה עם משוב שמיועדות להחליף את הבקרים הלא אינטואיטיביים כיום ביכולת לבצע פעולות כמו תפיסה והעברה של חפצים בדיוק כמו שמבצעים אותן בעולם הפיזי; והיו לפחות שלוש חברות שהציגו מכשירים פולטי ריחות ששואפים (או שמא נושפים?) לספק ממד חישתי נוסף לחוויות במטאוורס.

כשרואים את העניין וההשקעה הרבה ביצירה בתחום קצת מפתה להגיד שאם זה המצב, שאם כל כך הרבה חברות מתעניינות בזה ומפתחות טכנולוגיה לקידום החזון הזה, אז המטאוורס נמצא רק שלוש־ארבע שנים מפריצה מלאה. ואז נזכרים שזה היה בדיוק המצב עם מכוניות אוטונומיות, ומנמיכים ציפיות.

ציוד מטאוורס של TCL, צילום:  ALEX WONG/AFP ציוד מטאוורס של TCL | צילום: ALEX WONG/AFP ציוד מטאוורס של TCL, צילום:  ALEX WONG/AFP

5. משבר האקלים זה כאן

בעבר לא דיברו על זה בתערוכה כלל. זה לא היה טאבו, פשוט משבר האקלים לא עניין את חברות הטכנולוגיה. אבל השנה סוגיות כמו קיימות וצמצום פליטות תפסו נפח משמעותי בפתח מסיבות העיתונאים של חברות כמו סמסונג, LG ופנסוניק. הן הקדישו דקות מרובות ויקרות כדי לדבר על המאמצים שהן עושות לצמצום פליטות פחמן, למיחזור חומרים ולצמצום טביעת הרגל הפחמנית שלהן. הן הבטיחו איפוס פליטות מלא כבר בעשור הזה, הפיכת המוצרים והטכנולוגיה שלהן ליותר בני־קיימא תוך שילוב חומרים ממוחזרים בהליך הייצור.

אפשר להתרשם שבאמת אכפת להן ממשבר האקלים, ושהן מחויבות להצלת האנושות מהשמדה עצמית. רק שהן מתעלמות באלגנטיות מגורם מרכזי למשבר: תרבות צריכת היתר, שהן חלק מרכזי בקידומה. לצמצם פליטות זה יפה, לשלב חומרים ממוחזרים זה נחמד, אבל הרבה יותר טוב לצרוך פחות ולקנות פחות. האם אנחנו באמת צריכים קייס אחסון לנעליים עם אורות אווירה, משטח מסתובב ובקרת אקלים? מוצר אמיתי לחלוטין ש־LG חשפה כאן בתערוכה.

ארון שירות של LG. אורות אווירה ובקרת אקלים, צילום:  Jack Dempsey/AP ארון שירות של LG. אורות אווירה ובקרת אקלים | צילום: Jack Dempsey/AP ארון שירות של LG. אורות אווירה ובקרת אקלים, צילום:  Jack Dempsey/AP

הכותב היה אורח מובילאיי בתערוכה

תגיות