אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
NETWORKING – איך עושים את זה יותר טוב? נשים בנטוורקינג | צילום: יח"צ

NETWORKING – איך עושים את זה יותר טוב?

נטוורקינג זה חשוב אבל לרובנו זה לא בא בקלות. אז איך עושים את זה יותר טוב? שאלנו נשים בקניין רוחני על הפתרונות שלהן וזה מה שהן אמרו לנו

10.05.2023, 13:03 | עינב זילבר, בשיתוף duns 100

ההייטק הישראלי מלא בסיפורים על החברים מהצבא שהקימו ביחד סטרטאפ והגיעו עם החלומות לשמים. אבל מה אם אין לך חברים כאלה? כולנו כבר יודעות שנטוורקינג זה חשוב אבל לרובנו זה לא בא בקלות ולחלקנו הנטוורקינג הוא אפילו בעיה בפני עצמה. אז איך עושים את זה יותר טוב? שאלנו עשרים נשים מובילות על הפתרונות שלהן וזה מה שהן אמרו לנו:

בתמונה משמאל לימין: יעל פיינה, אחראית קשרי חוץ ברשות הפטנטים, עו"פ ד"ר נטלי פרידמן, שותפה מייסדת בקבוצת פישר פרידמן, עו"ד יעל רימר, שותפה וראש מחלקת קניין רוחני (במשותף), פישר  (FBC&Co), עו"פ ד"ר מיכל פישר, שותפה מייסדת בקבוצת פישר פרידמן, קארין הרמן, ראשת תחום נשים וקניין רוחני ברשות הפטנטים, ד"ר עו"ד רויה ישראלי, הפוסקת בקניין רוחני ברשות הפטנטים, עו"פ ועו"ד עינב זילבר, סמנכ"ל קניין רוחני בחברת מגנוס מטאל ושירה קוריס-ורניק, יועצת שיווק, פיתוח עסקי ומפיקה, Bold! Marketing., צילום: יח"צ בתמונה משמאל לימין: יעל פיינה, אחראית קשרי חוץ ברשות הפטנטים, עו"פ ד"ר נטלי פרידמן, שותפה מייסדת בקבוצת פישר פרידמן, עו"ד יעל רימר, שותפה וראש מחלקת קניין רוחני (במשותף), פישר (FBC&Co), עו"פ ד"ר מיכל פישר, שותפה מייסדת בקבוצת פישר פרידמן, קארין הרמן, ראשת תחום נשים וקניין רוחני ברשות הפטנטים, ד"ר עו"ד רויה ישראלי, הפוסקת בקניין רוחני ברשות הפטנטים, עו"פ ועו"ד עינב זילבר, סמנכ"ל קניין רוחני בחברת מגנוס מטאל ושירה קוריס-ורניק, יועצת שיווק, פיתוח עסקי ומפיקה, Bold! Marketing. | צילום: יח"צ בתמונה משמאל לימין: יעל פיינה, אחראית קשרי חוץ ברשות הפטנטים, עו"פ ד"ר נטלי פרידמן, שותפה מייסדת בקבוצת פישר פרידמן, עו"ד יעל רימר, שותפה וראש מחלקת קניין רוחני (במשותף), פישר  (FBC&Co), עו"פ ד"ר מיכל פישר, שותפה מייסדת בקבוצת פישר פרידמן, קארין הרמן, ראשת תחום נשים וקניין רוחני ברשות הפטנטים, ד"ר עו"ד רויה ישראלי, הפוסקת בקניין רוחני ברשות הפטנטים, עו"פ ועו"ד עינב זילבר, סמנכ"ל קניין רוחני בחברת מגנוס מטאל ושירה קוריס-ורניק, יועצת שיווק, פיתוח עסקי ומפיקה, Bold! Marketing., צילום: יח"צ


השיתוף בהישגים קשה ובמיוחד לנשים

"מחקרים מראים שיש הבדל בדרך שבה נשים וגברים תופסים את הנושא של קידום עצמי. לרוב, קשה יותר לנשים להציג את עצמן ואת ההישגים שלהן בחופשיות ובפתיחות," אומרת עו"ד שירלי דלומי, יועצת משפטית בכירה בחברת גוגל ומובילת תוכנית #IAmRemarkable בישראל. "קחי בחשבון שהסיבה שאנשים מציגים את עצמם בצורה כזו או אחרת היא כי הם מנסים להתחבר ולשתף אותך במי הם, ולאו דווקא מהמקום של שוויץ." והיא מדגישה: "תזכרי שזה לא שחצנות אם זה מבוסס על עובדות. עבדת קשה עבור ההישגים שלך - תרשי לעצמך (ואף חשוב!) לציין אותם. איך האחר ישמע אותם, לא בשליטתך."

NETWORKING מתייחס לאיכות הקשרים ולאופי היחסים שלך בעולם העבודה

המונח NETWORKING מתורגם בעברית ל'רישות עסקי' אך אולי המונח בעברית לא מגלם את כל המשמעויות של המונח באנגלית. נטוורקינג מתייחס לאיכות הקשרים ולאופי היחסים שלך בעולם העבודה.

כך רואה את הדברים ד"ר עו"ד רויה ישראלי, הפוסקת בקניין רוחני ברשות הפטנטים: " נטוורקינג בעיני זו יצירת קשרים באופן ישיר וקשוב, תוך גילוי עניין אמיתי במה שחשוב לאחרים ושיתוף של אחרים במה שחשוב לך." גם ד"ר עו"ד ליטל הלמן, מאשכול קניין רוחני במחלקת יעוץ וחקיקה במשרד המשפטים מחזיקה בדעה דומה: "נטוורקינג בעיני משמעו יצירה של מערכות יחסים שמבוססות על אמון וסיוע הדדי בהשגת מטרות. מדובר על יצירת קשרים קבועים ומציאת הזדמנויות לסייע ולהסתייע בהם ובכך לחזק באופן ספירלי את הקשרים ההדדיים."

האם יש הבדל בדרך בה אנו מתייחסות לקשרים במקום העבודה ולקשרים בעולמות אחרים? עו"פ ועו"ד עינב זילבר, סמנכ"ל לקניין רוחני בחברת מגנוס מטאל ליציקה דיגיטלית חושבת שלא: "אני רוצה ליצור את עולם העבודה שלי, כמו עולמות אחרים בחיי, כמרחב של שיתוף ונדיבות. התמיכה שקיבלתי מאחרים עזרה לי מאד בעולם המקצועי. הבסיס הוא 'הכרת תודה' ולא 'אסירות תודה'. אני נגישה ופתוחה לבקשות מאחרים ושמחה כשאני מצליחה לסייע לאחרים במה שחשוב להם."

ד"ר אילת גל-צור, המרכז האקדמי רופין, ראש הועדה לנתוני עתק ואנליטיקה של נתונים, המרכז הישראלי למחקר בתחבורה חכמה בטכניון, לוקחת את הדברים צעד נוסף: "בעיניי הנטוורקינג הוא המקבילה העסקית לקשרי המשפחה המורחבת - השבט המשפחתי. זו קבוצת השייכות המורחבת, שבה אפשר למצוא תמיכה ולספק תמיכה בנושאים שונים. בו בזמן, ולא פחות חשוב, להיחשף ליוזמות ורעיונות שלא ידענו על קיומם, כמו תינוק שנולד לאיזו בת דודה רחוקה. עדכונים כאלו מאפשרים לנו למצוא חיבורים ושיתופי פעולה חדשים שהם מאבני היסוד של חדשנות".

רישות עסקי – מפתח להצלחה בשיתופי פעולה

ואכן, חדשנות והתפתחות משגשגות בשיתופי פעולה שבהם באים לידי ביטוי מגוון של דעות ויכולות. תקשורת טובה ויחסים הם הבסיס לשיתוף פעולה מוצלח. עו"ד ז'קלין ברכה, סגנית רשם הפטנטים ברשות הפטנטים משתפת מנסיונה: "החוכמה לא ניתנה לאדם אחד – כדאי לבקש עצה טובה מנשים ומגברים שסומכים עליהם גם בנושאים מקצועיים וגם בנושאים אישיים, ולתת עצה כשזו מתבקשת. שיתוף פעולה הוא מכפיל כוח במיוחד בממשלה ולכן אני מנסה להתעניין במה שקורה במקומות אחרים ומחפשת לשלב כוחות לקידום המטרות החשובות לשני הצדדים. לא לשכוח שבסוף הכול אישי והקשר הוא עם האנשים ולא עם התפקידים."

שיתוף פעולה הכרחי להצלחה בתחומים רבים ובמיוחד תחומים המבוססים על נתוני עתק (BIG DATA) ו- OPEN INNOVATION, כמו למשל בעולמות התחבורה החכמה, הבריאות, 4.0 INDUSTRY ועוד. בתחומים אלו קיימות קהילות, קבוצות וארגונים ציבוריים ופרטיים, שמטרתם היא יצירת קשרים ועידוד שיתופי פעולה – למשל, קהילת אקומושן, קהילה גלובלית בתחום התחבורה החכמה. היכולת להפיק את המירב מקהילות שמארגנות תקשורת בתחומי פעילות היא, לפיכך, חשובה. אומרת לנו ג'ניפר שוורץ מנכ"ל אקומושן: "נטוורקינג הוא לא משחק לטווח קצר, הוא השקעה לטווח ארוך. אי אפשר לדעת מתי האנשים והשמות שפגשת יצוצו שוב, ייתכן והזדמנות לשיתוף פעולה לא תתגלה ישר אלא במעלה הדרך, ולפעמים בצורה מפתיעה. הטיפ שלי: תהיו נחמדות לכל מי שאתן פוגשות!" תחיה אלון, מנהלת המרכז הישראלי למחקר בתחבורה חכמה בטכניון מבטאת את אותה הגישה בדגש שונה: "כל סביבה מתאימה לנטוורקינג, ובכל היכרות טמונה הזדמנות לפיתוח אישי, עיסקי או ארגוני. מבחינתי נטוורקינג זה 'קשרים בהקשרים'."

אומץ לב

"קצת אומץ לב, אני אומרת, לא יעשה לי נזק" כותבת אסתר שמיר בשירה 'ציפיה לאושר'. ואכן, לחלקנו, רישות עסקי דורש ללכת מעבר לנוח ולרגיל ולהתגבר על מעצורים. משתפת אותנו ד"ר עו"פ נטלי פרידמן, שותפה מייסדת בקבוצת פישר פרידמן: "נטוורקינג יעיל דורש פתיחות, ופתיחות לפעמים דורשת תעוזה - להעז להצטרף לשיחה, להעז לשאול שאלות ולהשמיע דעה ולהעז להרגיש לא בנוח. לכל מי שעבורה - כמו עבורי, פתיחות היא לא כשרון טבעי, חשוב שתדעי שיש מעט אנשים שעבורם זה ממש קל. אני מצאתי שהדרך הטובה להתגבר על הפחדים שלי היא להתכונן. מאד עוזר לי לדעת מראש את מי אני פוגשת, ולהגדיר לעצמי מה אני רוצה ללמוד ממנה או ממנו. ככה בשיחה עצמה אני יכולה לשאול ולהקשיב."

ענבר בלום, סגנית ראש חטיבת צמיחה ברשות לחדשנות מוסיפה: "אל תתביישו לפנות ולהתייעץ עם א.נשים שנראים לכם מעוררי השראה ומעניינים – המפגש איתם יכול לאפשר לכן לדייק את עצמכן." קארין הרמן, בוחנת פטנטים בכירה וראשת נושא נשים וקניין רוחני ברשות הפטנטים, גם היא מתייחסת לאומץ ותעוזה, וממליצה: "תעזי להיות פרו-אקטיבית לגבי המטרות שאותן את רוצה לקדם."

אמצעי להשגת מטרה גדולה

בעולם הפסיכולוגיה של הצלחה, מחקרים מדגישים את השילוב של תשוקה, נחישות והתמדה. אנחנו יודעות להתגבר על מכשולים וקשיים בדרך למטרה גדולה. על כך מדברת ד"ר אפרת רוזנמן, ראש חטיבת הפיתוח של יכולות נהיגה אוטונומית בחברת ג'נרל מוטורס: "בעולם הגברי מתייחסים לנטוורקינג קודם כל כאל ערוץ לקידום עצמי. נשים, מטיבען, לא מחפשות בראש והראשונה ניצחון והכרעה אלא שותפות והרמוניה. מניסיוני, לנשים יש יתרון יחסי ביצירת קשרים על בסיס אמון ופתיחות ואני באופן אישי מתייחסת לנטוורקינג כאל ערוץ לקידום אג'נדות, מהלכים ורעיונות בהתאם לסולם הערכים שלי. אני חושבת שנשים צריכות ויכולות להשתמש ברשת הקשרים שלהן כדי לרתום ולהרתם לרעיונות חדשים, ולייצר שיתופי פעולה לטובתן האישית ולטובת הכלל. התייחסות כזאת גם עוזרת להתגבר על המבוכה הראשונית שמפריעה לנשים רבות לייצר קשרים אישיים בערוצים המקצועיים."

מוסיפה נוי דגן טאו, מנהלת תחום חדשנות עירונית בקהילת אקומושן: "בתעשייה מרובת גברים כתעשיית התחבורה החכמה, יש לנטוורקינג נשי חשיבות גדולה בהרבה היבטים מקצועיים אבל לא פחות חשוב - נטוורקינג נשי הוא מכפיל כוח לעידוד כניסת נשים נוספות לתעשייה. גם אם משימת הנטוורקינג מרגישה לך מאומצת - זכרי שיש בידייך את הכוח להגדיל את מעגל ההשפעה ולכי עם תחושת השליחות הזו! מנסיוני, זה עובד!"

לשמור על הסגנון האישי שלך

כשנוח לנו, קל יותר להיות במיטבנו, להראות את מי שאנחנו. חשוב לשמור על הסגנון האישי שלך, לפעול בדרך שמתאימה לך, כפי שאת. ד"ר מיכל ברגמן, סמנכלית מחקר ופיתוח ומדענית ראשית בחברת Jubaan להדמיה רפואית מבוססת AI אומרת את זה בפשטות: "אני לא ממש אדם של נטוורקינג ואני רק מחפשת אנשים שדומים לי."

מורן מסיקה אידלמן, מנהלת אתנה - המרכז לקידום ספורט נשים בישראל, מדגישה את החשיבות של הקשבה ושל תגובה מבוססת אינטואיציה: "ממקום של קשיבות ואינטואיציה אני תמיד הולכת לחיבורים שמרגישים לי נינוחים ונכונים. מצב של קשיבות לאדם ולסיטואציה תמיד מדייק אותך גם לעצמך וגם לאחרים". מורן מוסיפה: "מאוד חשוב להאמין ולדעת שאת נכונה בסיטואציה ויש לך מה לתרום תמיד".

לעשות את זה נכון

נטוורקינג טוב הוא אחד הכלים בסל המיומנויות האישיות והמקצועיות שלנו. כמיומנות, ניתן ללמוד אותה, לתרגל ולהתפתח ביישום שלה. קיבלנו מספר עצות מעשיות ביותר והנה הן: אתי לוי, שותפה מנהלת, מרכז כינרת לחדשנות ובעלת חברת ייעוץ Impact Innovation Israel, מייעצת ללקוחות בינלאומיים ולבנק לפיתוח לאטין אמריקה, שיתפה אותנו בשלוש פרקטיקות שהיא מיישמת: "להתכונן לאירוע - לבדוק מראש מי משתתף באירוע ולסמן שלושה אנשים שאני רוצה לדבר איתם. במפגש עצמו, להקשיב לצד השני. גם אם יש לך משנה סדורה ופיץ' מוכן, קודם להקשיב." הפרקטיקה השלישית מתייחסת לקשר שנוצר: "אני משתדלת בכל מערכת יחסים מקצועית, להביא ערך. אשתדל בכל פניה שלי לצרף מאמר מעניין, לחבר למישהו שרלוונטי לצד השני או להביא ערך בכל דרך אחרת."

"בשני העשורים האחרונים הרשת המקצועית שלנו עברה לאינטרנט", אומרת ד"ר עו"פ שרית גרטן, דירקטורית IP בחברת Xact Robotics. "זה כמובן לא אומר שאין יותר קשר אישי, נפגשים בכנסים ובמשרד וגם ראיון עבודה מפגיש עדיין מועמד ומעסיק. אבל עבורי הכלי המרכזי לניהול הקשרים המקצועיים וקורות החיים הוא LinkedIn. זה המקום לקבל תשובות בצורה קלה וללמוד מהר על עמית, חברה, פסיקה משפטית. אני משתמשת ברשת לפחות שעה בשבוע ומתחזקת בקשות חיבור, עדכונים של ועל עמיתים ומתחרים. אין דרך יותר טובה ומהירה להתחבר לקבוצה המקצועית שלנו בישראל" היא קובעת.

עו"פ עינת ירון, בעבר חברה בסגל נבחרת ישראל בג'ודו וכיום עורכת פטנטים במשרד וב מדגישה את היתרון של שליטה במיומנויות: "בג'ודו, כספורטאית, אני מעריכה מהר את היריבה: מה בחולשות שלה ובחוזקות שלי יביא לי את הנצחון. אותה יכולת של הערכה מהירה של המצב איפשרה לי גם לתמוך ולהעצים את החניכות שלי. ביצירת קשרים אני חושבת מה ואיך אני יכולה להגיד עכשו שמייד יעשה הבדל? אני פשוט מתחילה בשיחה לפי מה שקלטתי. כשאנשים נפגשים בפעם הראשונה מאד חשוב לפתוח ולהדליק את התקשורת. דרך השיחה אפשר לחצות גבולות ותבניות של גאוגרפיה, תפקיד, מיגדר, זהות וכל גבול מפריד אחר."

ביחסים אנחנו טובות

ואולי הכל הוא שאלה של הקשר – אולי הכי נכון לראות את נטוורקינג לא כמשימה קשה שדורשת פריצת גבולות ואומץ אלא הזדמנות ליחסים. וביחסים, כך אומרים על נשים, אנחנו טובות.

"מערכות יחסים מקצועיות, ככל מערכות היחסים, בנויות על קשרים אישיים ובהתאם גישה חיובית והזמנה לקפה יכולה להניב הרבה ערך וכמובן להיות מהנה.” אומרת עו"ד יעל רימר, שותפה וראש משותף של מחלקת הקניין הרוחני, משרד פישר (FBC): והיא מוסיפה: " בעיני נטוורקינג טוב בנוי על פתיחות ורצון לסייע לאחר ולהשיא ערך, ולא על הסתכלות צרה של "מה יוצא לי מזה". אני מציעה לבוא בלב פתוח וממקום של שיתוף ומחשבה - במה אני יכולה לתרום לאחר, כיצד ניתן לייצר חיבורים מעניינים, מה מעניין אותי לשמוע ומה אני יכולה להשמיע שיעניין את הצד השני. "

ד"ר עו"פ מיכל פישר, שותפה מייסדת בקבוצת פישר פרידמן מסכמת בנימה אישית: "בשבילי הכל אישי. אני אוהבת אנשים, אנשים מעניינים אותי. מעניין אותי לדעת מה הם עושים, מה הם אוהבים, כיצד הגיעו לאן שהגיעו, מה התוכניות המקצועיות שלהם. חשוב לי לשמוע אותם יותר ממה שחשוב לי לשמוע את עצמי. חשוב לי לראות איך אני יכולה לעזור להם, לתרום להצלחה שלהם. משם הכל כבר מתגלגל, מגלים תחומי עניין או עשיה משותפים ונרקמות מערכות יחסים פוריות, מעניינות ומשמעותיות עם אנשים מתחומים שונים."

אז מה עכשיו? את מוזמנת להצטרף לרשת הישראלית לנשים בקניין רוחני וליצור קשר עם הנשים שתרמו להכנת מאמר זה.

*****

המאמר הוכן לקראת אירוע לציון יום הקניין הרוחני הבין־לאומי 2023 - בואי נדבר על ה IP שבחדר, Women and Ip: Accelerating Innovation and Creativity, 8 במאי, 2023 שאורגן על ידי רשות הפטנטים והרשת הישראלית לנשים בקניין רוחני. הכנס עסק ביצירת קשרים אפקטיבית, עולמות התחבורה החכמה, בינה מלאכותית, המזון והחקלאות, יזמות ומשאבי מדינה, פיתוח קריירה בקניין רוחני, ספורט וקריירה.

d&b – לדעת להחליט


תגיות