אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צניחה של עד 80% ביבוא מאתרי סחר בינלאומיים משולחים מאמזון. כבר לא מתחייבים על זמן ההגעה לישראל | צילום: AP/Ross D. Franklin

צניחה של עד 80% ביבוא מאתרי סחר בינלאומיים

על פי נתוני דואר ישראל, בעקבות צמצום הטיסות לישראל נרשמה ירידה משמעותית בהגעת סחורות לארץ, הן עבור חברות עסקיות והן ביבוא אישי. עלויות ההטסה של מטענים עלו בשיעור של 30% ביחס למחירים לפני המלחמה. מנכ"ל חברת תעופה: "אין לנו שום עזרה מהמדינה, מקשים עם בירוקרטיה במקום לעזור"

25.10.2023, 06:02 | אורנה יפת

מתחילת מלחמת חרבות ברזל ירדה דרמטית כמות הטיסות לישראל, וחברות תעופה רבות ביטלו וממשיכות לבטל טיסות לארץ. הדבר משפיע באופן משמעותי גם על כמות המטענים שניתן לשלח לישראל, גם של יבוא אישי שעושים צרכנים מאתרי סחר בינלאומיים וגם של יבוא מצד חברות עסקיות.

על פי נתוני דואר ישראל, נכון להיום קיימת ירידה של 70%-80% בכמות המטענים שמגיעה לארץ ביבוא אישי מאתרי סחר בינלאומיים כגון אמזון, עלי אקספרס, נקסט ואחרים. גם בחברת קרגו מסרו כי רק 30% מכמות המטענים שאמורה להגיע לארץ, וברובה מדובר במטען שמיועד לחברות עסקיות, מצליחה להגיע ארצה מאז תחילת המלחמה.

נכון להיום, ישנן שש חברות מטען שפועלות בישראל - אל על, ארקיע, ישראייר, פדקס, DHL וצ'אלנג' איירליינס (לשעבר ק.א.ל). ארקיע וישראייר טסות עם מטוסים צרים והקיבולת בבטן המטוס שלהן קטנה יחסית. בנוסף, השילוח עם חברות מטען יקר בעשרות אחוזים משילוח במטען של מטוס נוסעים, ולכן חברות הורידו את היקף ההזמנות מחו"ל או שהן עושות תעדוף של המוצרים שהן מזמינות.

"כל חברות התעופה שמטיסות נוסעים מקורקעות ולא מגיעות לישראל. כל מטוס כזה היה יכול להביא מטען של 30-20 טון, שנכון להיום אינם. יש מעט חברות תעופה שפועלות בישראל", אמר גורם בכיר בענף התעופה. "אנחנו תומכים בציוד רפואי שנכנס לישראל וציוד לחימה מחו"ל, ועושים שיקולים מה צריך להגיע ראשון. אם אנחנו מרגישים שאנחנו צריכים להוסיף טיסות, אנחנו מתגברים טיסות, והמנהלים הכי בכירים בחברה הולכים בעצמם לעשות משלוחים לבתי הלקוחות".

בחברות התעופה שלא הפסיקו פעילות וממשיכות להגיע לישראל אומרים כי בשבועיים הראשונים של הלחימה המדינה היתה בשוק וגם החברות העסקיות הקפיאו הזמנות מתוך קושי מנטלי לעשות עסקים. אלא שהשבוע הביקושים הולכים וגדלים מצד החברות שמבקשות לייבא מוצרים, השוק מתעורר, אבל אין מספיק טיסות מטען, ובענף התעופה וגם בקרב החברות העסקיות קיים חשש שככל שהביקושים יתגברו יהיה מחסור אמיתי בטיסות מטען ובמוצרים שיגיעו לארץ, דבר שישפיע על מחיר המוצר ליבואן ולצרכן.

בקרב היבואניות מתארים סיטואציה דומה. לדברי מנהל באחת החברות, "בשבוע הראשון של המלחמה כולם היו בהלם ולא היינו מסוגלים אפילו לחשוב. ככל שעובר הזמן נכנסים לשגרה ואתמול לראשונה פנינו לספקים שלנו בעולם ובדקנו אם יש או אין להם מלאי". יבואן נוסף אמר: "הורדנו היקפים גם בגלל שהצריכה בקרב הצרכנים ירדה, כמות הטיסות ירדה, קשה למצוא מקום על המטוסים והמחירים עלו".

עלויות ההטסה של מטענים עלו בשיעור של 30% ביחס למחירים לפני המלחמה. על פי יבואנים, לפני פרוץ המלחמה הם שילמו 4.5 דולר לקילו מטען וכיום הם משלמים 6 דולר.

לפני הקורונה, 60% מהמטענים הוטסו לישראל וממנה בבטן מטוסי הנוסעים. בקורונה, המגמה הזו התהפכה כי לא היו טיסות נוסעים, ובשנה האחרונה המצב התאזן, כשחצי מהמטענים הוטסו במטוסי מטען וחצי בטיסות נוסעים. כעת, המצב הנוכחי הוא ש-95% מהמטען טס במטוסי מטען או מטוסי נוסעים שהסיטו אותם לשימוש רק לצורך מטענים.

"אם מטוסי הנוסעים לא יחזרו כולם, יצטרכו לעשות פה מאמץ גדול ולתגבר את מטוסי המטען", אמר מנכ"ל של אחת מחברות התעופה הבודדות שעוד פועלות בישראל כרגע. "אנחנו לבד במערכה הזו. אנחנו דואגים למדינת ישראל ונילחם עד הסוף כדי ששרשרת האספקה לא תפסיק להגיע במדינת ישראל. אבל אין לנו שום עזרה מהמדינה ולמרבה הצער אנחנו כבר לא מצפים מהממשלה לכלום. עד היום, עם כל המאמצים שאנחנו עושים לשלח מטענים לישראל וגם לצורך ציוד לחימה, שרת התחבורה לא פנתה אלינו ולא שאלה אם אנחנו צריכים סיוע".

כדי לתמרץ ולהוסיף טיסות, פנתה אחת מחברות התעופה לחברה שהפסיקה לטוס לישראל, במטרה לקיים שיתוף פעולה. אלא שכדי שאותה חברה תוכל לחזור לטוס לישראל נדרש אישור משרד התחבורה. "יצרנו קשר ואמרנו לחברה הזו שתתגייס ותטוס לישראל כדי לתגבר טיסות, אבל הבירוקרטיה שאנחנו צריכים לעבור היא בלתי אפשרית. אנחנו נלחמים לקבל אישור נחיתה והמראה ממשרד התחבורה, אבל לאף אחד שם לא אכפת. למה מישהו לא עוצר לשאול אותנו 'מה אתם צריכים, נעזור לכם'. מקשים עם בירוקרטיה במקום לעזור", מתאר הבכיר.

בעוד טיסות מטען משנעות בעיקר ציוד שמזמינות חברות עסקיות, בבטן טיסות הנוסעים שמגיעות לישראל משונעות הרבה מהחבילות שמזמינים צרכנים באונליין מאתרי סחר כמו אמזון ועלי אקספרס. אלא שמאז שהפסיקו הטיסות לישראל, האתרים הללו הורידו מבצעים והפסיקו את ההצעות למשלוח חינם. העובדה שאין טיסות גם העלתה את מחירי השילוח, ובמקביל הישראלים עסוקים בימים אלה במלחמה על הבית, בהישרדות ובהתנדבות, וכמות ההזמנות מאתרי הסחר ירדה באופן משמעותי.

באתר אמזון, שלרוב היה משלח לישראל בתוך שבוע וחצי עד שבועיים, מפרסמים בעמוד הבית כי האתר מספק משלוחים לישראל "עם אפשרויות מוגבלות" וכי ייתכנו עיכובים בהגעת המשלוח. לא רק זאת, מאחר שעלויות השילוח לישראל עלו, זה הוביל את אמזון, כמו גם אתרי סחר אחרים, להוריד את ההצעות למשלוח חינם עבור מרבית המוצרים באתר וגם לא להציג צפי להגעת המשלוח.

לדברי בני בוחניק, מייסד קבוצת "כזה אני רוצה!" שמתמחה בקניות ביבוא אישי מחו"ל, "ערוצי התעופה נחתכו באופן מוחלט. כרגע רק אל על משנעת חבילות בטיסות נוסעים ויש טיסות מטען שהן הרבה יותר יקרות. בגלל שאין מספיק אפשרויות שילוח, זה מעלה את המחיר עוד יותר אצל כולם. העדיפות של יבוא אישי בשבועיים האחרונים הפכה להיות בתעדוף אחרון, וזה הוביל את אמזון ואת כל אתרי הסחר הבינלאומיים להוריד את החלון להגעת המשלוח שבדרך כלל היה בסוף ההזמנה. הלקוח לא מקבל צפי אספקה.

"בנוסף, מכיוון שערוצי התעופה הצטמצמו ויש אילוצים לשלוח דרך חברות מטען, לאמזון קשה כבר לממן את השילוח חינם בקנייה מעל 49 דולר. אם בעבר הם היו מעמיסים משלוחים על חברות תעופה רבות, היום זה לא קיים. הם כבר לא יודעים לסבסד את המשלוח חינם בגלל שהתעריפים קפצו משמעותית. אבל הם גם לא רוצים לבטל משלוח חינם לחלוטין. היינו בסיטואציה הזו בדיוק בקורונה, גם אז הם לא יכלו לתמוך במבצע הזה בגלל עלויות השילוח".

תגיות