אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ועדת הריכוזיות: לפסול את שיכון ובינוי מהתמודדות על רכישת תחנת אשכול תחנת הכוח אשכול באשדוד | צילום: גדי קבלו

ועדת הריכוזיות: לפסול את שיכון ובינוי מהתמודדות על רכישת תחנת אשכול

לפי הממונה על התחרות, מיכל כהן, שיכון ובינוי היא קבוצה ריכוזית מאד, שמחזיקה כבר בתשתיות חיוניות, בעיקר בתחומי התפלת המים וייצור החשמל. לדעת כהן, פסילה אפשרית של קבוצה אחת תותיר במגרש 4 שחקניות ראויות אחרות, כך שבאיזון כולל לא צפוי להגרם למכרז נזק רב

16.08.2022, 14:48 | יובל אזולאי

הממונה על התחרות, מיכל כהן ממליצה למנוע מקבוצת שיכון ובינוי את התמודדותה במכרז לרכישת תחנת הכוח אשכול שבאשדוד מחברת החשמל. מתוקף סמכותה כיו"ר הוועדה לצמצום הריכוזיות כהן שיגרה היום (ג') חוות דעת מפורטת על הנושא לממלא מקום יו"ר רשות החשמל, יואב קצבוי ונימקה את המלצתה בשיקולי ריכוזיות כלל משקית.

תחנת הכוח אשכול היא התחנה הרביעית שחברת החשמל מציעה למכירה במסגרת הרפורמה במשק החשמל. 3 תחנות כבר נמכרו, שתיים מהן, רמת חובב וחגית מזרח נרכשו מחברת החשמל בידי שיכון ובינוי ביחד עם חברת אדלטק. תחנת הכוח אלון תבור נרכשה בידי צ'יינה הארבור, רפק אנרגיה ומבטח שמיר.

בשונה מ-3 תחנות הכוח שכבר נמכרו, אשכול נחשבת לגדולה ביותר, היא מייצרת חשמל באמצעות גז טבעי בהספק של 1,683 מגה-ואט. היא מתוכננת להימכר עד יוני 2023 ו-5 קבוצות מתמודדות על רכישתה, לאחר שצלחו באחרונה את הליכי המיון המקדימים: OPC אנרגיה של עידן עופר; תעבורה אחזקות ודליה אנרגיות; שפיר הנדסה אזרחית וימית וקרן נוי; אשטרום, מבטח שמיר אחזקות ורפק אנרגיה וכאמור, שיכון ובינוי שבשליטת איש העסקים נתי סיידוף ביחד עם אדלטק.

שיכון ובינוי היא חברה ציבורית גלובאלית שפועלת בתחומי התשתיות, קבלנות בנייה ויזמות נדל"ן, אנרגיה וזכיינות. בחוות הדעת שגיבשה, קבעה הממונה כהן כי הקבוצה מהווה גורם ריכוזי וזאת, בשל מחזור המכירות הקובע שלה והיקף האשראי שלה, ששניהם חוצים את הרף הקבוע בחוק לקביעתה כתאגיד ריאלי משמעותי.

לפי הדוחות הכספיים של שיכון ובינוי, הכנסותיה ב-2021 הסתכמו בכ-6.15 מיליארד שקל – סכום שאינו כולל את הכנסותיה מתחנות הכוח שרכשה עם אדלטק. האשראי הקובע שלה חצה את רף ה-6 מיליארד שקל, היא בעלת שווי שוק מהגבוה במשק ונסחרת במדד תל אביב 35.

חוות הדעת של כהן מתייחסת בפירוט לאחזקותיה הרבות של קבוצת שיכון ובינוי בתחום התשתיות החיוניות, כמו שליטתה ב H2ID המחזיקה ברישיון התפלת מים במתקן ההתפלה בחדרה עד לשנת 2032; פעילותה בתחום ייצור החשמל, לאחר שרכשה במסגרת הרפורמה במשק החשמל את תחנות רמת חובב וחגית ובנוסף, היא בעלת השליטה בחברת אתגל אשדוד, שמחזיקה ברישיון מותנה ליצור חשמל בהספק של 186 מגה-ואט; מעורבת בייצור חשמל באגירה שאובה בגלבוע ובעלת זיכיון לתכנון, הקמה והפעלה של מתקן סולארי משולב עם מתקן לאגירת אנרגיה בדימונה, בהספק מתוכנן של כ-250 מגה-ואט.

בחוות הדעת מתייחסת הממונה כהן גם למעורבות של קבוצת שיכון ובינוי בתחומים נוספים, כמו שליטתה בכרמלטון שהיא בעלת הזיכיון בפרויקט מנרות הכרמל עד שנת 2040; ברשותה זיכיון לשיקום, תפעול ואחזקה של רשת כבישים באורך של כ-270 קילומטר בצפון; עבודות תפעול של מנהרות הכרמל, כביש 6, הפעלת כביש 431 וכבישים נוספים ברחבי הארץ.

בנוסף לאלה, שיכון ובינוי זכתה במכרז להקמה ותפעול של מתקן ראשון מסוגו בישראל לטיפול ביולוגי מתקדם בפסולת ביתית במתחם השפד"ן וזאת לתקופה של 25 שנה. בתוך כך, הקבוצה מתמודדת ביחד עם אגד החזקות במכרז לתכנון, מימון, הקמה, תפעול ותחזוקה של הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים.

לפי כהן "פעילויותיה המגוונות של הקבוצה בתחומי הכבישים ותשתיות התחבורה מקנות לה נקודות ממשק רבות עם רשויות התכנון, משרד התחבורה ואף עם גורמים במשרד האוצר שמעורבים בנושא המכרז (מכירת תחנת אשכול י.א). פעילויותיה בתחומי אספקת המים והחשמל מקנות לה ממשקים מול משרד האנרגיה, לרבות רשות המים ורשות החשמל".

עוד כתבה כהן בחוות הדעת כי בחינת הריכוזיות הכלל משקית של שיכון ובינוי מלמדת כי מדובר בקבוצה ריכוזית מאד, שמחזיקה בזכויות משמעותיות בתשתיות חיוניות ובעיקר בתחומי התפלת המים וייצור החשמל. לדעת כהן גם החזקותיה בתחום תשתיות התחבורה ופעילויותיה הנוספות, מעניקות לה כוח מיקוח והשפעה מול רגלטורים שמולם היא מתנהלת וכלפי קובעי מדיניות.

חוות הדעת של כהן עוסקת גם במעמדה של קבוצת שפיר, שבשליטת האחים הראל, ישראל, גיל וחן שפירא שכל אחד מהם מחזיק ב-15.1% ממניותיה – ומתמודדת ביחד עם קרן נוי על רכישת תחנת אשכול.

גם שפיר, קובעת כהן, היא גורם בעל ריכוזיות כלל משקית ניכרת וזאת בשל פעילותה הענפה בתחום התשתיות החיוניות והיותה בעל כוח מיקוח והשפעה מול קובעי המדיניות, בעיקר בשגות שליטתה ברכבת הקלה בירושלים, היותה גורם דומיננטי בענף המחצבות ופעילותה הצפויה בתחום חלוקת הגז הטבעי שבו היא מחזיקה ב-50% משני רישיונות חלוקת גז לתקופה של 25 שנה באזור חדרה והעמקים ובאזור המרכז. מדובר בשני רישיונות מתוך 6 רישיונות לחלוקת גז שניתנו בישראל. לפי כהן "בתקופה זו חלים עיכובים בפריסת רשת זו, אך לכשתופעל עשוי להיות למחזיקים בה 'שאלטר' על אספקת הגז למפעלים וללקוחות שיתחברו אליה".

עם זאת, הממונה כהן קבעה כי חרף מעורבותה העמוקה של שפיר במגוון רחב של מיזמי תשתית, שפיר אינה שחקנית בענף ייצור החשמל. היא כתבה עוד כי בהרכבן של כל הקבוצות שמתמודדות על רכישת תחנת אשכול לוקחות חלק חברות ריכוזיות ושלא ניתן לפסול את כולן או את מרביתן, שכן מהלך כזה יסב פגיעה קשה בהצלחת המכרז – שנחשב חשוב ביותר להצלחת הרפורמה במשק החשמל.

להצלחת המכרז בתחנת אשכול השפעה ישירה על תעריף החשמל שישלמו הצרכנים, שכן ההכנסות ממכירת התחנות מחושבות כחלק מההוצאות של חברת החשמל על ייצור החשמל ומהן נגזר תעריף החשמל. לדעת כהן, פסילה אפשרית של קבוצה אחת תותיר במגרש 4 שחקניות ראויות אחרות, כך שבאיזון כולל לא צפוי להגרם למכרז נזק רב. בחוות הדעת נכתב עוד כי מנכ"ל האוצר, רם בלינקוב נמנע מהבעת עמדה ביחס להשתתפותה של שפיר במכרז. בשיכון ובינוי סירבו להגיב על ההמלצה של כהן לפסול אותה ממכרז אשכול.

תחנת הכוח אשכול נמצאת בעורף נמל אשדוד והיא מייצרת חשמל באמצעות גז טבעי לאחר שמערכותיה הוסבו לכך לפני כשני עשורים. לפני כן היא ייצרה חשמל באמצעות שריפת מזוט. מדובר בתחנת הכוח הגדולה ביותר שחברת החשמל מוכרת במסגרת הרפורמה, ומי שירכוש אותה ייהנה גם מקרקעות רבות למסחר ולוגיסטיקה.

מנכ"ל חברת החשמל לשעבר, עופר בלוך אמר בעבר כי תחנת אשכול היא "הבוננזה של התחנות", בשל מיקומה האטרקטיבי ובשל העובדה שמי שירכוש אותה יקבל שליטה בכ-41% מהספק החשמל המותקן.

על פי הערכות שעלו בעבר, חברת החשמל תוכל למכור את תחנת אשכול בסכום שבין 4.5 ל-6 מיליארד שקל. אולם, מערכות התחנה, המאפשרות ייצור חשמל בגז התיישנו ולפיכך במשרד להגנת הסביבה טענו באחרונה כי תחנה זו מזהמת יותר מתחנת רוטנברג שבאשקלון שעדיין מייצרת חשמל באמצעות שריפת פחם, אך מותקנים סולקנים שמפחיתים באופן ניכר פליטה של רעלים לאוויר.


תגיות