אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
העולם איבד עניין: מבצע "עלות השחר" לא שם את עזה על המפה תקיפת בניין בן 5 קומות בעזה מבצע עלות השחר | צילום: רויטרס

העולם איבד עניין: מבצע "עלות השחר" לא שם את עזה על המפה

רמת ההתעניינות בנעשה ברצועת עזה נמוכה מאוד ברוב מדינות העולם, לרבות המעצמות, גם עכשיו, בעיצומו של המבצע הצבאי. מבט על מגמות החיפוש של המילה Gaza בגוגל טרנדים חושפת אמת עצובה על בידודם של תושבי הרצועה ועוד אחת, מייאשת, על מצב הסכסוך הישראלי-פלסטיני

07.08.2022, 14:30 | רועי בהריר פרל

האמת היא שלא צריך את גוגל טרנדים כדי לדעת שעזה היא לא בדיוק מרכז העולם, אבל הנתונים שם באמת זועקים לשמיים - וממש לא את זעקת תושבי הרצועה. בחינת המגמות שמאפשר מנוע החיפוש הפופולרי בעולם מסייעת לגלות עד כמה המקום הזה הוא חור נידח בכל הנוגע למידת העניין בו ברמה הגלובלית; מקום שמדברים עליו - כלומר מחפשים אותו בגוגל - במעט מאוד מדינות בעולם, רובן ככולן באזור אגן הים התיכון. וגם שם העניין בו מינורי ביותר ומתגבר מעט רק בימי לחימה, כמו אלה שפוקדים את אזורנו כעת במסגרת מבצע "עלות השחר".

על פי ניתוח נתוני החיפוש של גוגל, במבט גלובלי ניתן לראות זינוק במידת העניין הכלל-עולמית בעזה ביום שישי האחרון, שהגיעה לשיא ראשון בשעה 23:00 ולשיא נוסף, גבוה יותר, ב-1:00, בלילה שבין שבת לראשון. עד ליום שישי בשעה 15:00 לערך, אז החלו דיווחים על תחילת המבצע, מידת העניין העולמית בעזה היתה נמוכה ביותר. כמות החיפושים של המילה "עזה" בגוגל היתה כ-6% בלבד לעומת כמות החיפושים ברגעי השיא של המבצע (ליתר דיוק, בשעות שבהן דיווחו עליהם מהדורות החדשות המרכזיות במדינות מסוימות).

מכאן עולה, לכאורה, שהעולם מתעניין בנעשה בעזה רק כשמתחיל מבצע צבאי, אבל הגדלת הזום בניתוח הנתונים הזה חושפת את התמונה האמיתית: העולם לא ממש מתעניין בעזה אף פעם. כשמצרפים לגרף חיפושים של מקומות נוספים בעולם, מגלים שמידת העניין ברצועה אזוטרית עד לא קיימת - בין אם רגוע שם ובין אם לאו. ניתן לראות זאת, למשל, בהשוואה לעניין הגלובלי בתל אביב או בקהיר, הגבוה מהעניין בעזה, ואי אפשר שלא לראות זאת כשמשווים את זה לעניין העולמי במקומות חשובים באמת כמו לונדון וניו יורק. שיעור החיפושים של עזה בזמן הלחימה, לידם, כמעט נעלם.

גוגל טרנדים, צילום מסך: גוגל גוגל טרנדים | צילום מסך: גוגל גוגל טרנדים, צילום מסך: גוגל

כשבוחנים את נתוני החיפוש של המילה "עזה" במהלך היממה האחרונה לפי חלוקה למדינות, עולות כמה נקודות מעניינות. למשל העובדה שברוסיה מידת העניין בעזה - גם עכשיו, בעיצומו של מבצע עלות השחר - היא ברמה אפסית של 1 מתוך 100 (כש-100 מייצג את הפופולריות של החיפוש המוביל במדינה זו), ושגם בארצות הברית היא נמוכה יחסית ועומדת על 6 מתוך 100.

מפתיעה אף יותר העובדה שגם במדינות קרובות מאוד לסכסוך הישראלי-פלסטיני מידת העניין בנעשה כעת בעזה נמוכה ביותר. באיראן, לדוגמה, האפוטרופוסית של הג'יהאד האסלאמי, מידת העניין בעזה ביממה האחרונה היא 3 בלבד. במצרים, האמונה על התיווך בין הצדדים, מידת העניין בעזה כעת היא 4 וכך גם בסעודיה. איפה כן מתעניינים יחסית? למשל בירדן, שם מידת העניין היא 30, בלבנון (43) וכמובן, בישראל (100 - כלומר החיפוש הפופולרי ביותר). דירוג גבוה יחסית לחיפוש "עזה" אפשר למצוא גם במדינות אירופיות וצפון-אפריקאיות שבהן יש ריכוז גבוה של אוכלוסייה ערבית, לרבות צרפת (16) ואלג'יר (15), מרוקו (17), כמו גם במדינות המפרץ, כמו איחוד האמירויות (21) וקטאר (19).

בימי רגיעה, כאמור, העניין בעזה מן הסתם נמוך אף יותר. ברוב מדינות העולם הנתון עומד על 1 ומטה, כשרק מדינות מאוד מסוימות מגלות עניין בנעשה שם באופן יום-יומי, למשל, טורקיה, שם רמת הפופולריות של החיפוש ביממה שבין 1 ל-2 ביולי, לדוגמה, היתה 7.

בקיצור, העולם, באופן כללי, לא מתעניין בנעשה בעזה. סבלם של התושבים ברצועה, כמו גם זה של תושבי העוטף, נמצא בשולי השוליים של התודעה הגלובלית. האמת היא שאפשר להבין אותו. הסיפור הזה כבר מזמן מיצה את עצמו, והעובדה שאנחנו עדיין בתוכו היא, לפחות ברמה התודעתית, הבעיה של שני הצדדים המעורבים בלחימה בלבד. העולם, כפי שניתן לראות גם בגוגל טרנדים, כבר מזמן המשיך הלאה.




תגיות