אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביטול הנת"צ בכביש 1 יפגע בעיקר בחרדים ובפריפריה כביש 1 המוביל מתל אביב לירושלים | צילום: אלכס קולומויסקי

ניתוח

ביטול הנת"צ בכביש 1 יפגע בעיקר בחרדים ובפריפריה

שרת התחבורה החדשה, מירי רגב, הבטיחה לבטל נתיבי התחבורה הציבורית, בין היתר בכביש שבין תל אביב וירושלים; אבל מי שהכי ייפגעו מהמהלך הם מי שאולי הכי זקוקים לנתיב זה, כשקרוב ל-5,000 נסיעות אוטובוס שעוברות מדי שבוע בין המחלפים שער הגיא ושורש משרתות ריכוזי אוכלוסייה חרדיים מובהקים

04.01.2023, 12:12 | יובל שדה

בנאום כניסתה לתפקיד, הכריזה שלשום (ב') שרת התחבורה מירי רגב, כי היא מתכוונת לפעול לביטול נתיב התחבורה הציבורית על כביש 1: "הנחיתי את ראש האגף לתחבורה הציבורית לבחון מחדש את סוגיית הנתצ"ים על כביש 1, איילון וכביש החוף. להיתקע בפקקים ולראות נתצ"ים ריקים זה לא יהיה בבית ספרי".

לפי בדיקת "כלכליסט", במידה שהמהלך ייצא לפועל, מי שייפגע ממנו בראש ובראשונה תהיה האוכלוסייה החרדית, ולאחר מכן תושבי הפריפריה. לטובת הבדיקה, נבחן מקטע כביש 1 לכיוון מזרח בין מחלף שער הגיא למחלף שורש. זהו מקטע בו עובר הנתיב רב התפוסה (נר"ת, 3+) שקודם ונצבע לפני חודש בלבד.

8,647 נסיעות בקווי אוטובוס עוברות מדי שבוע במקטע הזה, מה שהופך אותו לאחד מצירי התחבורה הציבורית העמוסים בישראל. מתוך כלל נסיעות האוטובוס שעוברות במקטע, 4,892 מהן משרתות ריכוזי אוכלוסייה חרדיים מובהקים. מדובר בנסיעות שיוצאות מבני ברק, בית שמש, מודיעין עילית, כפר חב"ד, אשדוד, אלעד, נתיבות, ערד, מירון, צפת, טבריה, קוממיות ורכסים. לא נכללו בבדיקה נסיעות מערים בהן יש אוכלוסייה חרדית גדולה כמו נתניה, אופקים, חיפה, לוד וקריית גת. כמו כן, בדיקה זו לא מתייחסת למקטעים מוקדמים יותר בכביש שמשרתים אוכלוסייה חרדית, ומכילים קווים כמו בני ברק-בית שמש.

רק מבית שמש לבדה יוצאות כ-2,356 נסיעות מדי שבוע על מקטע זה לירושלים, ואלו מהוות יותר מרבע מהאוטובוסים העוברים בחלק זה של הנתיב. במקום השני והמכובד ניצבת בני ברק, ש-1,551 אוטובוסים מדי שבוע יוצאים ממנה לירושלים ועוברים בו.

ביטול הנת"צ יפגע גם בתושבי הפריפריה. 2,192 מנסיעות האוטובוס שעוברות מדי שבוע במקטע זה בכביש 1 מגיעות מיישובים שאינם כלולים במרחב "חדרה-גדרה", ומדובר בקווים שיוצאים מיישובים כמו קריית שמונה, חצור הגלילית, קריית אתא, כרמיאל, מגדל העמק, חיפה, אשדוד, אשקלון, באר שבע, דימונה, ערד ויישובים נוספים.

הביטול יוביל לפגיעה מיידית באיכות חייהם של הנוסעים הקבועים על כביש 1. אתמול פורסם ב"כלכליסט" כי לפי בדיקה שנעשתה ברשות התחבורה הציבורית לפני כשבועיים, צביעת הנתיב הובילה לכך שמשך נסיעת האוטובוסים בין מחלף דניאל למחלף חמד בשעות 08:00–10:00 צומצמה ל־21 דקות לעומת 29–31 דקות בממוצע לפני הצביעה – צמצום של כ־30%. עם זאת, יש לציין שהדבר בא עם מחיר: משך הנסיעה ברכב הפרטי באותו מקטע באותן שעות הואטה מ־27–28 דקות ל־30–33 דקות, עיכוב של 3–5 דקות בממוצע לרכב.

הנר"ת (3+) באורך כ־26 ק"מ על כביש 1 לכיוון ירושלים הוא פרויקט שקודם בתקופת השרה הקודמת מרב מיכאלי והושק רק בחודש שעבר. בניגוד לזה שבאיילון, בכביש 1 הוא נצבע על חשבון נתיב של רכב פרטי. הוא פועל רק בשעות העומס (06:30–09:30), ובשאר הזמן כל רכב יכול לנסוע עליו.


תגיות