אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יבואני התבואות מדווחים על קושי במציאת אוניות לייבוא סחורה לישראל אניית מכולות יצוא | צילום: מאור שלום סויסה

יבואני התבואות מדווחים על קושי במציאת אוניות לייבוא סחורה לישראל

הקושי במציאת אוניות נובע מחשש מהמצב הביטחוני בארץ. מנהל חברת שינטרקו, יבואנית גרעינים לישראל, אמר בדיון בוועדת הכלכלה היום כי הוא "מנסה כבר למעלה משבועיים לחכור אונייה שתגיע ארצה ולא מצליח בגלל המלחמה". ח"כ בועז טופורובסקי: "הרבה תרומות מחו"ל שתקועות בנמלים"

30.10.2023, 14:00 | אורנה יפת

יבואני התבואות מלינים מתחילת המלחמה על הקושי למצוא אוניות שיסכימו לייבא תבואה לישראל, מחשש מהמצב הביטחוני. גם היום (ב') אמר שלום חתוכה, מנהל חברת שינטרקו, יבואנית גרעינים לישראל, בדיון בוועדת הכלכלה: "אני מנסה כבר למעלה משבועיים לחכור אונייה שתגיע לישראל ולא מצליח בגלל מצב המלחמה". ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) הוסיף: "יש הרבה מאוד תרומות שמגיעות מחו"ל ותקועות בנמלים ולא מגיעות ליעד".

בדיון שעסק במתן עדיפות בנמלים לחומרי גלם ולסחורה לתעשיות חיוניות ולתעשיית המזון אמר עוזי יצחקי יו"ר חברת נמלי ישראל כי "נכון לעתה רמת הכשירות ותפקוד נמלי הים והשירותים הימיים הינו מלא ואין צורך בתגבור כח אדם. מאז פתיחת המלחמה ממשיכים הנתבים, מפעילי הגוררות, עובדי הקשירה והתצפית, להכניס ולהוציא אוניות באופן שוטף. כל זאת גם תחת טילים ותוך לקיחת סיכוני בטיחות, במטרה לתמוך במאמץ המלחמתי. התנהלות זו מאפשרת נכון לעתה את הרציפות התפקודית של נמלי הים ברמה של 100".

לדברי יצחקי, במרחב נמלי חיפה בכל עת מועסקים שני נתבים ובמרחב נמלי אשדוד, נתב אחד. "נושא המחסור בכח אדם ימי בכלל ובנתבים בפרט ידוע והוחל בעבודת מטה יסודית ומעמיקה עוד בטרם המלחמה", אמר.

מספר הנתבים שאמונים על השירותים בכל נמל נקבע לפני כעשרים שנה, בתקופה שהשירות התבקש עבור נמל אחד באשדוד ונמל אחד בחיפה. כיום השירותים ניתנים לשלושה נמלים בחיפה ולשני נמלים באשדוד.

אבי לוי, יו"ר האיגוד הארצי לקציני ים התייחס לאפשרות שהמלחמה תתרחב לחזית הצפונית ואמר כי צריך לתגבר את מספר הנתבים בכל נמל באמצעות קליטה של גמלאים מוסמכים לתקופת המלחמה. "צריך להיערך בנמל אשדוד כי אם תפתח חזית בצפון רוב האוניות יצטרכו לפרוק באשדוד והשאלה אם הנמל נערך לכך שהאוניות יצטרכו כולן לפרוק באשדוד. צריך להתייחס בכובד ראש לאפשרות של שינוי במספר הנתבים שעשויים להיות זמינים בכל נמל במהלך המלחמה".

עוזי יצחקי אמר בתגובה כי החברה פנתה ביום הראשון למלחמה לגמלאים טריים ובדקה אפשרות לגייס אותם לעבודה במקרה הצורך. לדבריו, לגבי פורשים שהביעו נכונות, סוכם עם רשות החברות הממשלתיות על העסקתם ככל שיידרש והממונה על השכר במשרד האוצר אמור לגבש את תנאי העסקתם ואת הסדרי הביטוח.

בדיון עלה גם הנושא של התייקרות ההיטלים של חלק מחברות הספנות ובין היתר חברת צים הישראלית. נתנאל היימן, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים אמר כי: "בעקבות המלחמה, חברת הספנות הישראלית צים מערימה קשיים בדמות היטלים בפריקת הסחורות בשווי 100 דולר למכולה. חברת NMC החליטה לספוג את ההיטל הזה. צריך לדעת לטפל בתוספת המחיר הזאת כדי שלא נראה עליית מחירים שתתגלגל בסוף לכיס של הצרכנים". יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן ביקש ממשרד התחבורה לטפל בהיטלים שחברת צים גובה על המכולות שמאופסנות בנמלים.

תגיות