אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
באיחור של כמעט שנה: החלו נסיעות מבחן בהארכת הרכבת הקלה בירושלים הקו האדום בירושלים. צפוי להיפתח בספטמבר | צילום: שלו שלום

באיחור של כמעט שנה: החלו נסיעות מבחן בהארכת הרכבת הקלה בירושלים

מהבוקר יחלו נסיעות המבחן בקו האדום המלא, שנוסע כעת עד נווה יעקב בצפון והדסה בדרום. הצפי לפתיחה: ספטמבר 2023, אך במקור הצהירו בממשלה ובעירייה כי הקו ייפתח באוקטובר 2022

03.05.2023, 09:50 | יובל שדה

משרד התחבורה הודיע הבוקר כי החלו נסיעות המבחן בקו האדום המלא של הרכבת הקלה בירושלים.

הארכת הקו התבצעה לשני כיוונים: בדרום העיר התוואי נמתח מתחנת הר הרצל הקיימת לצומת אורה ובית החולים הדסה עין כרם, ובצפון מפסגת זאב עד לשכונת נווה יעקב. המועד המקורי עליו הצהירה עיריית ירושלים בו ייפתח הקו הוא אוקטובר 2022 והצפי הנוכחי לפתיחה הוא ספטמבר 2023.

בשנה שעברה נחשף ב"כלכליסט" כי שפיר וכאף הבונים את הקו מתעכבים בביצוע וכי הוא אמור להיפתח רק לקראת סוף 2023. בשנת 2018 הצהירו במשרד התחבורה, האוצר ועיריית ירושלים כי הקו ייפתח עד אוקטובר 2022 ובשנה שעברה הצהירה העירייה כי הוא ייפתח לפעילות מלאה במרץ 2023. בחוזה של המפעילה והמבצעת כפיר מצוין כי היא צריכה לסיים את הקו עד יולי 2023 ונכון לעכשיו האיחור מבחינתה צפוי להיות מינורי.

הארכות הקו האדום בוצעו על ידי חברת כפיר המפעילה את הרכבת הקלה, שילוב של החברות שפיר הנדסה וכאף הספרדית המפעילה את הרכבת הקלה, והן כוללות שבעה קילומטרים נוספים של מסילות כפולות ו-12 תחנות חדשות. נסיעות המבחן יתבצעו ללא נוסעים, והן נועדו לבחון את תקינותן ובטיחותן של המערכות החדשות בתוואי הרכבת הקיים ובקטעים החדשים. לפי משרד התחבורה, בנסיעות ייבחנו קרונות משודרגים מהדגם הנוכחי וכן רכבות חדשות מדגם אורבוס 100 מתוצרת חברת כאף הספרדית.

בתגובה לנסיעות המבחן, שרת התחבורה רגב קבעה כי "ירושלים ממשיכה להיות בירת התחבורה הציבורית של ישראל, ומשמשת מודל ודוגמה לכל ערי ישראל". אמירה זו תמוהה מפני שרק אתמול תקפה השרה את חברת נת"ע על עיכובים בלוחות הזמנים בהקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים ואף הצהירה כי תיקח ממנה את פרויקט המטרו. משום מה, עיכובי הקמת קווי הרכבת הקלה בירושלים שמבוצעים באופן ישיר על ידי הממשלה ולא על ידי חברה ממשלתית לא זכו למתקפה דומה.

ירושלים היא העיר הראשונה בישראל שבה פועלת רכבת קלה, והקו האדום הפועל בה כבר יותר מ־12 שנה ומחבר בין פסגת זאב בצפון להר הרצל בדרום נחשב להצלחה יחסית. מדי יום נוסעים בו כ־170 אלף נוסעים בממוצע, וב־11 החודשים הראשונים של 2022 נסעו בו כ־42 מיליון נוסעים.

שרת התחבורה ובטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: ״הארכת הקו האדום של הרכבת הקלה היא רק שלב ראשון בדרך להקמת רשת הקווים המלאה אשר מתקדמת בקצב מהיר. עם השלמתה רשת, ייהנו תושבי הבירה מכיסוי תחבורתי מלא בתדירות גבוהה לכל שכונות העיר ומהן אל מרכז העיר ולכל רחבי הארץ, יחד עם מעטפת רחבה של אמצעי תחבורה משלימים, קווים שכונתיים, שבילים לאופניים ולהולכי רגל, תחבורה שיתופית ומיקרו-מוביליטי, והכל בקישוריות מיטבית. אני ממליצה לכל תושבי ירושלים ולכל המבקרים בה: השאירו את הרכב הפרטי בבית או בחניון "חנה וסע", ותיהנו מנסיעה נוחה, מהירה ומשתלמת בתחבורה הציבורית".

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: "פתיחת המקטע החדש של הקו האדום לנסיעות מבחן היא רגע מרגש עבור ירושלים ותושביה. בזמן הקרוב, עוד ועוד חלקים מירושלים יהיו מחוברים לתחבורה ציבורית נוחה, זמינה וידידותית לסביבה, שתקל על ההתניידות ברחבי העיר, מהקצה הצפוני שלה ועד לבי"ח הדסה עין כרם בקצה השני. מדובר בבשורה של ממש".

תגיות