אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשתות המזון לא עושות חיים קלים למחזירי הבקבוקים מכונה להחזרת בקבוקים ברשת ויקטורי |

בדיקה

רשתות המזון לא עושות חיים קלים למחזירי הבקבוקים

סירוב לקבל בקבוקים, מכונות תקולות, קביעת לוח זמנים להחזרה וקשיים בקבלת דמי הפיקדון. שנה וחצי לכניסתו לתוקף של חוק הפיקדון המורחב, והמוקד של המועצה לצרכנות מוצף בתלונות על הפרות של החוק ויחס משפיל

02.07.2023, 06:00 | שני אשכנזי

רשתות המזון לא עושות חיים קלים לצרכנים שמעוניינים להחזיר בקבוקי משקה לצורך קבלת הפיקדון. כך מתברר שנה וחצי לאחר שנכנס לתוקף חוק הפיקדון המורחב, המחייב את הרשתות לקבל גם בקבוקי משקה של 1.5 ליטר ולהשיב את דמי הפיקדון עליהם. הקשיים שהן מערימות על הצרכן מתחילים בסירוב לקבל בקבוקים ובמכונות תקולות שלא יכולות לקלוט בקבוקים ועד עיכוב החזרת דמי הפיקדון והגבלת חלון הזמנים של ההחזר הכספי, בניגוד לחוק. בתוך כך הצרכנים מדווחים כי החוויה הכוללת של החזר הבקבוקים משפילה, והיחס אליהם הוא כאל מקבצי נדבות. היום מתוכנן דיון בוועדה המיוחדת לפניות הציבור שנושאו דמי הפיקדון על מיכלי המשקה שאינם מושבים לציבור.

הרחבת חוק הפיקדון נתקלה בשטח בחבלי לידה. כלובי הבקבוקים פונו מהמרחב הציבורי, והתמריץ הכלכלי להשבת הבקבוקים הוביל ישראלים רבים לדרוש את כספם במרכולים. אלא שרשתות השיווק הציבו חומה של תירוצי סירוב בפני הצרכנים שהגיעו אל הסניפים. על רקע זאת המשרד להגנת הסביבה והמועצה הישראלית לצרכנות הקימו מוקד משותף המתמקד באכיפה אזרחית במקרה שבו צרכנים נתקלים בסירוב של בתי עסק לקבל את המכלים הריקים.

לפי נתוני המועצה לצרכנות שהגיעו ל"כלכליסט", מדצמבר 2021 עד 21 ביוני השנה התקבלו במוקד הזה 7,605 תלונות על טיפול לקוי ב־122,771 בקבוקים, שההחזר הכספי עליהם נאמד ב־21,748 שקל. והתלונות מגוונות: 60% מהתלונות היו על בתי עסק שכלל אינם מקבלים בקבוקים; 16% מהתלונות היו על הגבלת זמנים שבהם ניתן להחזיר בקבוקים; 15% מהתלונות היו על מכונות תקולות; ו־8% מהתלונות היו על אי קבלת הפיקדון במזומן. והתירוצים של הרשתות לאי קבלת בקבוקים בניגוד לחוק? היעדר מקום בחנות וטענה שיש להן אישור לא לקבל את מכלי משקה מפני שתאגיד המיחזור אל"ה נסגר.




"התחושה של הצרכנים הפונים אלינו היא תחושה של השפלה", אומרים במועצה לצרכנות. "הצרכנים משתפים בתחושות של יחס לא מכבד ומזלזל, הגובל בקיבוץ נדבות, אף שמדובר בצרכנים העושים מאמצים להגיע אל בית העסק כדי לשמור על הסביבה וכן לקבל את כספם בחזרה. הבעיה הטמונה בהפרות שאנו נתקלים בהן היא שהן בדרך כלל פוגעות בשכבות חלשות באוכלוסייה, וטומנות בחובן אלמנט של ביוש והשפלה של אותם צרכנים אשר מגיעים למרכולים וחשופים לטרטור ויחס משפיל".

דוגמה ייחודית לקושי שמציבים בפני הצרכן אפשר למצוא ברשת ויקטורי. בשבוע שעבר הגיע ר' לסניף ויקטורי בכפר סבא והפקיד את הבקבוקים במכונה האוטומטית. אלא שבסיום הפעולה המכונה פלטה פתק שבו צוין כי מדובר בשובר זיכוי לרכישה בסניף שבו השיב את הבקבוקים, ולא הוצגה האופציה לקבל מזומן. גורם באחת הרשתות אמר ל"כלכליסט": "אין לנו חובה ליידע את הצרכן שבאפשרותו לקבל את כספי הפיקדון במזומן".

אלא שבוויקטורי לא מסתפקים בכך, ומגבילים לשלושה ימים את הזמן שבו צרכן יכול להשיב לעצמו את דמי הפיקדון. לאחר מכן הכסף יישאר ברשות ויקטורי.

במשרד להגנת הסביבה אמרו ל"כלכליסט" בנושא זה כי "על בתי העסק לנהוג בשקיפות מלאה עם הצרכן בדבר אופן קבלת הכספים וכן לנהוג בסבירות בכל הנוגע למועד ולמקום בו ניתן לממש את הזיכויים המתקבלים בבתי עסק. המשרד יבחן את הנושא יחד עם גורמים רלוונטיים בתחום הצרכנות".

במועצה הישראלית לצרכנות סבורים שהגבלת הצרכן חורגת מתכלית החוק: "בדיוק כפי שצרכנים משלמים את דמי הפיקדון בתהליך הקנייה, חובה שיקבלו את דמי הפיקדון השייכים להם. מרגע שהצרכן הגיע לסופר והביא בקבוקים, מגיע לו כסף בלי תירוצים ובלי דחיות. הגבלה של הזיכוי למספר ימים בודדים אינה חוקית".

המכונות המוצבות ברשתות השיווק לא יכולות להחזיר כסף מזומן. האפשרות היחידה כמעט היא לזכות את הצרכן בשובר, באמצעותו יוכל לגשת לקופה הראשית ולפדות את הסכום אותו שילם כשרכש בקבוקים. מדוע "כמעט"? המכונה, אותה משווקת חברת אפקון בישראל, מסוגלת להחזיר לצרכן את דמי הפיקדון דרך אפליקציה ייחודית, באמצעות סריקת QR על גבי המכונה, אפשרות שקיימת בעולם. בישראל הרשתות בחרו שלא לעשות בכך שימוש, שכן האופרציה תהיה כרוכה עבורן בעלות נוספת. אגב אותה אפליקציה גם מאפשרת לצרכנים לבדוק היכן בסביבתם פזורות מכונות תקינות להשבת בקבוקי משקה ריקים.


אייל רביד, מנכ"ל רשת ויקטורי. "הרשת פועלת על פי חוק הפיקדון", צילום: אבי רוקח, תומי הרפז אייל רביד, מנכ"ל רשת ויקטורי. "הרשת פועלת על פי חוק הפיקדון" | צילום: אבי רוקח, תומי הרפז אייל רביד, מנכ"ל רשת ויקטורי. "הרשת פועלת על פי חוק הפיקדון", צילום: אבי רוקח, תומי הרפז


״הורדת האפליקציה למשתמש היא ללא עלות, אך כדי שהמכונות הקיימות היום יוכלו להתממשק לאפליקציה, יש צורך להוסיף למכונות מספר אלמנטים של חומרה ותוכנה", מסביר דודו בן בנימין, מנהל מחלקת המיחזור באפקון. "אף שבארץ טרם הוטמעה הטכנולוגיה, היא נמצאת כבר שנים במספר מדינות, ובהן ארצות הברית, פורטוגל, אוסטרליה, שבדיה ובלגיה".

גם במכונות שמייצרת חברת אסופתא, ומוצבות היום ברשתות השיווק, קיימת האפשרות הטכנית להשתמש באפליקציה לצורך החזרת הכסף לצרכן, אך היא אינה ממומשת בארץ בשל העמלות הגבוהות שדורשות חברות האשראי.

מרשת ויקטורי נמסר: "רשת ויקטורי פועלת על פי חוק הפיקדון. יותר מכך, הרשת מעודדת שמירה על איכות הסביבה ולראיה, היא הרשת המובילה במספר מכונות המיחזור בישראל, כאשר מתוך 61 סניפים יש לחברה כ־50 מכונות בהן מתבצע מיחזור בקבוקים מדי יום, ועוד כשמונה מכונות נמצאות בהתקנה".

תגיות