אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
העלייה הגדולה מהמזרח: הבשורה הסינית שמגיעה ממינכן BYD Seal U בתערוכה במינכן. רשימת סופרלטיבים ארוכה | צילום: Leonhard Simon/Getty Images

העלייה הגדולה מהמזרח: הבשורה הסינית שמגיעה ממינכן

יצרני הרכב הסינים כבשו את הבמה בתערוכת המוביליות בגרמניה, ועם תקני היבוא האירופיים הם יעשו בקלות עלייה לארץ. זה אפילו עשוי לקרות השנה, כדי להספיק לפני עליית מס הקנייה

11.09.2023, 15:44 | תומר הדר

תערוכת המוביליות של מינכן נפתחה בשבוע שעבר, והדגש הוא על המילה "מוביליות" ולא חלילה על רכב.

עד כה יצרני הרכב הגדולים התמקדו בתערוכות הרכב של פרנקפורט, פריז וז'נבה, אבל התערוכות האלה בפועל הן תערוכות "מתות" מאז הקורונה. לתערוכה במינכן כמה מיצרני הרכב האירופים לא טרחו אפילו להגיע, והזירה התפנתה ליצרני הרכב הסיניים שמנסים לחדור לשוק האירופי. אם הם יצליחו, תהיה לכך משמעות אדירה עבור שוק הרכב הישראלי, מהוא נסמך על התקינה האירופית למכוניות: מכונית שמותר לשווק באירופה מותר גם לייבא ולשווק בישראל. ובעידן שבו הסינים הולכים ומשתלטים על שוק הרכב הישראלי, אפשר לומר שכל מכונית סינית חדשה שהוצגה בתערוכה במינכן תגיע לישראל במוקדם או במאוחר - וסביר להניח שבמוקדם, מפני שמס הקנייה על רכב חשמלי יעלה בינואר הקרוב, וליבואני הרכב יש אינטרס להכניס ארצה כמה שיותר מכוניות חשמליות ולשחרר אותן ממכס לפני עליית מס הקנייה מ־20% ל־35%.

בידוד קולי מעולה

SEAL (כלב ים) של BYD היא כנראה המכונית החשמלית הסינית החשובה ביותר שתיובא לישראל, גם בגלל החברה שעומדת מאחוריה וגם בגלל המכונית שהיא מבקשת לתקוף.

SEAL BYD. סוללה בקיבולת של 82.5 קילו־ואט לשעה ומנועים חזקים, צילום: יצרן SEAL BYD. סוללה בקיבולת של 82.5 קילו־ואט לשעה ומנועים חזקים | צילום: יצרן SEAL BYD. סוללה בקיבולת של 82.5 קילו־ואט לשעה ומנועים חזקים, צילום: יצרן

BYD היא המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בישראל, וטסלה 3 שנמצאת על הכוונת של SEAL היא המכונית שהחלה את המהפכה החשמלית כאן. רשימת הסופרלטיבים ש־BYD מרעיפה על SEAL ארוכה במיוחד, וכוללת התחייבות לקשיחות מבנית גבוהה, בידוד קולי מעולה והתנהגות כביש מרשימה. אך הדברים החשובים באמת הם הנתונים היבשים.

SEAL מצוידת בסוללה בקיבולת מרשימה של 82.5 קילו־ואט לשעה ובמנועים חזקים. כבר בדגם הבסיס SEAL מצוידת במנוע אחורי המפיק 313 כוחות סוס, שמסוגל להזניק אותה ל־100 קמ"ש בתוך 5.9 שניות. בגרסה הבכירה ההספק מזנק ל־530 כוחות סוס שעוברים לארבעת הגלגלים. הטווח הרשמי נע מ־570 ק"מ לגרסת הבסיס עד 530 ק"מ לגרסה הבכירה. לטסלה אגב יש יותר.

מנגנון קירור חדש

ליפמוטור משווקת כיום בישראל דגם אחד בלבד: C1 העירונית שקשה לומר שהפכה לסיפור הצלחה, עם פחות מ־500 מסירות עד כה. אבל אפשר להבין מדוע זה כך. C1 מיובאת ארצה כרכב "סדרות קטנות", כלומר אין לה תקינה אירופית מלאה, היא קטנה ומצוידת בשתי כריות אוויר בלבד, והיא יקרה מאוד. אבל הדגם הראשון של ליפמוטור שמיועד לשוק הרכב האירופי מציג הבטחה הרבה יותר משמעותית.

ליפמוטור C10. יכולת נסיעה סמי־אוטונומית ושפע של מסכים, צילום: יצרן ליפמוטור C10. יכולת נסיעה סמי־אוטונומית ושפע של מסכים | צילום: יצרן ליפמוטור C10. יכולת נסיעה סמי־אוטונומית ושפע של מסכים, צילום: יצרן

C10 הוא רכב כביש־שטח חשמלי שמבוסס על פלטפורמה שלפי היצרנית כוללת גם את הסוללה וגם מנגנון קירור חדשני מבוסס שמן, שאמור להבטיח טווח נאה. הפלטפורמה של ליפמוטור שעליה C10 מבוסס מסוגלת לתמוך בהנעה כפולה או בהנעה אחורית ובמנועים בהספק של 170 עד 250 קילו־ואט. בנוסף, ליפמוטור מבטיחה יכולת נסיעה סמי־אוטונומית, וכמובן, איך לא, שפע מרשים של מסכים. כעת נותר לחכות למחיר שיידרשו הישראלים לשלם.

בלי חלון אחורי

ליצרנית הרכב הסינית צ'אנגאן יש מותג יוקרה, שמו הוא אוואטר, לא חלילה אוואטר כמו שמו של הסרט המוכר, אלא דומה. אוואטר היא חטיבת היוקרה החשמלית של צ'אנגאן, ומשום כך היצרנית בחרה בתערוכה במינכן כדי להציג את אוואטר 12 תוך העברת מסר ברור לתעשיית הרכב המערבית: זהירות, אנחנו בדרך.

אוואטר 12. המנועים החשמליים מפיקים 578 כוחות סוס, צילום: יצרן אוואטר 12. המנועים החשמליים מפיקים 578 כוחות סוס | צילום: יצרן אוואטר 12. המנועים החשמליים מפיקים 578 כוחות סוס, צילום: יצרן

המפרט הטכני של 12 מרשים מאוד. לפי נתוני אוואטר, 12 משתרעת על אורך של מעל חמישה מטרים ורוחב של 1,999 מילימטר. המנועים החשמליים שלה מפיקים 578 כוחות סוס בגרסה הבכירה, וטווח הנסיעה שלה מגיע עד 700 ק"מ. אגב, אין לה חלון אחורי.

מזכירה דגמי יגואר

מכל יצרני הרכב הסינים שהכריזו על חדירה לאירופה, היפי היא אחת היחידות שמראש הכריזו ששוק הרכב הסיני יהיה עבורן שוק משני. היפי Z היא אחת המכוניות היותר מעניינות שמוצגות בתערוכה במינכן, דווקא מכיוון שלא מדובר בעוד רכב כביש־שטח חשמלי, אלא במכונית ספורט חשמלית בעלת ארבע דלתות.

היפי Z. מזנקת ל־100 קמ"ש בתוך 3.8 שניות, צילום: יצרן היפי Z. מזנקת ל־100 קמ"ש בתוך 3.8 שניות | צילום: יצרן היפי Z. מזנקת ל־100 קמ"ש בתוך 3.8 שניות, צילום: יצרן

Z מצוידת בשני מנועים חשמליים המפיקים 662 כוחות סוס, שמזניקים את הרכב ל־100 קמ"ש בתוך 3.8 שניות, ובמראה מרשים שמזכיר הכלאה בין דגמי יגואר והדגמים הספורטיביים של ניסאן. היפי עצמה נוסדה בשנת 2019 על ידי בכירים לשעבר בזרוע הסינית של ג'נרל מוטורס, ושיווקה של Z יחל השבוע בגרמניה. המחיר אינו נמוך: 105 אלף יורו לתושבי גרמניה.

תצורת סטיישן

מכל פלחי השוק שאליהם נכנסים יצרני הרכב הסינים, אחד עשוי להרגיש מעט מוזנח: זה של מכוניות המנהלים הספורטיביות או המשפחתיות הבכירות. לא משנה כיצד קוראים לזה, זה לא רכב כביש־שטח. ואולי מפני שלא מדובר ברכב כביש־שטח, יצרני הרכב הסינים משקיעים בפלח השוק הזה לא מעט משאבים כדי להפוך את המכוניות לבאמת נחשקות. לזיקר יש את X המרשימה על הנייר, אבל זיקר 001 היא הראשונה, וככזאת מדובר בספינת הדגל של המותג.

זיקר 001. טווח הנסיעה הרשמי לגרסת הבסיס הוא 620 ק"מ, צילום: יצרן זיקר 001. טווח הנסיעה הרשמי לגרסת הבסיס הוא 620 ק"מ | צילום: יצרן זיקר 001. טווח הנסיעה הרשמי לגרסת הבסיס הוא 620 ק"מ, צילום: יצרן

001 היא ספק מכונית מנהלים בתצורת סטיישן ספק רכב כביש־שטח נמוך, ויש לה תא נוסעים שהולך על כיוון יחסית פשוט ומינימליסטי, אבל עדיין כזה שמציע גם לא מעט חדשנות, וכמובן, איך לא, מסך גדול. הגרסה המעניינת ביותר מצוידת במנועים חשמליים המפיקים 544 כוחות סוס, וטווח הנסיעה הרשמי לגרסת הבסיס הוא 620 ק"מ.

תגיות