אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ועד חברת החשמל: "תחנת אשכול לא תימכר עד שהאוצר יקיים את חלקו ברפורמה" תחנת הכוח אשכול באשדוד | צילום: גדי קבלו

ועד חברת החשמל: "תחנת אשכול לא תימכר עד שהאוצר יקיים את חלקו ברפורמה"

במשרד האוצר תומכים בהענקת הרישיון לחברת החשמל כדי שתהיה אחראית על מקטע החלוקה, אך מתנגדים למצב בו היא תמשיך להיות מונופול במקטע ותחזיק ברישיון המונע כל אפשרות לשינוי. מטרת הרפורמה היתה פתיחת משק החשמל לתחרות, תוך כדי הבנה שאין כדאיות כלכלית בפיתוח שתי רשתות חשמל

25.10.2022, 13:02 | עדיאל איתן מוסטקי

לאחר אישור המינוי של מאיר שפיגלר למנכ"ל חברת החשמל, וטרם כניסתו לתפקיד, נפתח מאבק חדש בין ועד עובדי החברה לבין משרד האוצר שיכול לעכב את פתיחת שוק החשמל לתחרות ואת הפרטת תחנת הכוח הגדולה ביותר שצפויה להימכר במסגרת הרפורמה – תחנת אשכול.

"נעכב את מכירת תחנת אשכול עד שמשרד האוצר יקיים את חלקו ברפורמה", כך טוען יהודה גן-אל, נציג מחוז דרום בוועד העובדים של חברת החשמל, שייכנס בשבוע הבא לתפקיד ממלא מקום יו"ר ועד העובדים בחברה, עם פרישתו של מיקו צרפתי. בנוסף למניעת מכירת תחנת אשכול, נציגי הוועד טוענים שימנעו את קידום התחרות במקטע האספקה שתאפשר לצרכנים פרטיים להתחבר למספקי חשמל וירטואליים ובכך להגביר את התחרות בשוק. לטענת ועד עובדי חברת החשמל, העובדים מילאו את חלקם ברפורמה באופן מלא, אך משרד האוצר מסרב לבצע את חלקו. בשל כך, ואם לא יחול שינוי בהתנהלות משרד האוצר, יפסיק הוועד לקדם את חלקו ברפורמה. עם זאת, הדגישו בוועד כי לא נשקלים כעת מהלכים שיובילו לפגיעה ישירה בצרכנים.

הפחתת כוחה של חברת החשמל בייצור, בין היתר על ידי מכירת תחנות כוח (כאשר תחנת אשכול היא התחנה הגדולה ביותר הצפויה להימכר במסגרת הרפורמה), וקידום התחרות במקטע האספקה הם חלק מרפורמה רחבה שנעשתה בחברת החשמל בשנת 2018 בשיתוף פעולה והסכמה בין גופים שונים בממשלה, ובהם משרד האוצר. מטרת הרפורמה היתה פתיחת משק החשמל לתחרות, תוך כדי ההבנה שאין כדאיות כלכלית בפיתוח שתי רשתות חשמל. לכן הוחלט על קידום התחרות במקטע הייצור של החשמל ובמקטע אספקת החשמל לצרכנים. החלטה נוספת ברפורמה היתה שמירה על הסטטוס קוו במקטע החלוקה (המקטע ברשת בו החשמל מועבר מהרשת לתוך בתי הצרכנים), מלבד מקרים חריגים שהתנאים לכך הוסכמו מראש.

המאבק הנוכחי החל אתמול (יום שני), אז התכנסה מליאת רשות החשמל כדי להצביע על הנפקת הרישיון לחברת החשמל להיות אחראית על מקטע החלוקה. במליאה הצביעו נציגי רשות החשמל ומשרד האנרגיה בעד ההחלטה על מתן הרישיון לחברת החשמל, אך נציג משרד האוצר לא הגיע לפגישה. על פי ההערכה, נציג האוצר לא הגיע לפגישה מכיוון שלעמדת משרד האוצר לא היה רוב במליאה. כעת נבחנת התקפות המשפטית של ההצבעה מכיוון שנעשתה ללא נציג האוצר.

התנגדות האוצר למתן הרישיון נובעת מסעיף הקובע כי הסטטוס קוו בו חברת החשמל שומרת על כוחה המונופוליסטי במקטע החלוקה יישמר למשך 20 שנה. כחלק מתנאי הרפורמה נקבע כי אם הממשלה תבצע שינויים ברפורמה, יוכל הוועד לשבות. לכן החלטה על הסעיף המדובר תמנע כל שינוי או רפורמה במטע החלוקה במשך 20 שנה. במשרד האוצר תומכים בהענקת הרישיון לחברת החשמל, אך מתנגדים למצב בו חברת החשמל תמשיך להיות מונופול במקטע החלוקה ותחזיק ברישיון המונע כל אפשרות לשינוי. ככלל, טענת האוצר היא כי רישיון צריך להגדיר מה הפעולות המותרות לגורם המחזיק ברישיון, ולא את האיסור לפעולות של שחקנים אחרים בשוק.

מהאוצר נמסר בתגובה: "אנו מתנגדים לדרישה למתן הטבה מונופוליסטית הניתנת מעבר לרפורמה במשק החשמל, ובוחנים את משמעות כבילת שיקול דעת הממשלה הבאה לעשיית רפורמות לשיפור השירות והכנסת חדשנות לתחום. נדגיש, משרד האוצר נכון לעמוד בכל סעיפי הרפורמה ככתבם וכלשונם".





תגיות