אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המבצעים בענף הרכב: מה עומד מאחורי ההנחות הגדולות TANG של BYD | צילום: BYD

גלגל חמישי

המבצעים בענף הרכב: מה עומד מאחורי ההנחות הגדולות

מבצעים והטבות על רכבים הפכו בחודשים האחרונים לשגרה; מדוע דווקא המכוניות החשמליות הבכירות זוכות להנחות המשמעותיות ביותר?

02.09.2023, 07:46 | תומר הדר

לפני כמה ימים פרסמה כלמוביל, יבואנית יונדאי את רשימת מבצעיה למועדון הצרכנות "הוט". מבצעים והטבות על רכבים, חשמליים או שלא, הפכו בחודשים האחרונים לשגרה, אבל מה שמעניין הוא דווקא הרכבים שמקבלים את ההנחה הכי משמעותית: הגרסאות הבכירות של יונדאי איוניק 6 ויונדאי איוניק 5 - כאשר 15 אלף שקל נגרעים מהמחיר הרשמי (251 אלף שקל באיוניק 5 ו-270 אלף שקל באיוניק 6 לפני ההנחה).

ניתן היה אולי לשער שהנחות בכזה סדר גודל יוענקו ביונדאי דווקא לרכב הכביש-שטח הבכיר - הפאליסייד, או לפחות על יונדאי סנטה פה, רכב כביש שטח שמחירו עובר את ה-250 אלף שקל, אבל ההנחות הגדולות ביותר ניתנות דווקא על היונדאי החשמליות.

אם ניכנס לאתר BYD – להיט המכירות החשמלי של ישראל - נגלה שהמחירים הרשמיים של המכוניות קשיחים, אבל אם נצלול לעומק האתר נגלה עובדה מעניינת: באופן חריג מאוד, אפשר לרכוש את רכב הכביש שטח של היצרנית, ה-TANG במה שמתואר באתר כ"מחיר לאחר הנחה" של 299 אלף שקל - במקום 315,500 שקל. לצד המכוניות של BYD שנמכרות בהנחה ניתן למצוא גם מכוניות של פולסטאר במבצעי "יד ראשונה אפס קילומטר" ודגמי יצרנים אחרים שמחירם חוצה את רף 250 אלף השקל.

יונדאי איוניק 6. בהנחה של 15 אלף שקל  , צילום: טל סער יונדאי איוניק 6. בהנחה של 15 אלף שקל | צילום: טל סער יונדאי איוניק 6. בהנחה של 15 אלף שקל  , צילום: טל סער

חשוב להדגיש שנית, בכל שוק הרכב הישראלי ניתן למצוא כעת מבצעים, הטבות והנחות, אבל אלה שאפשר לקבל על מכוניות חשמליות שמחירן הוא מעל 250 אלף שקל הם הנאים ביותר. ההנחות במבצעים אלה יותר גדולות מאלה על רכבי בנזין מקבילים. אלה הנחות יותר יפות מרוב רכבי הכביש שטח, מרכבי ספורט, מרכבים שעל הנייר אמורים ללכת הרבה פחות טוב מהחשמליות שרק לפני חצי שנה היו להיט בשוק הרכב הישראלי.

מדוע יבואני הרכב נאלצים לתת כעת הנחות כל כך נאות על החשמליות היקרות של המותגים העממיים? יש לכך כמה סיבות.

ראשית, רק לפני שנה בשוק הרכב הישראלי היה הרבה יותר כסף. הריביות היו שפויות, הלקוחות לקחו פחות הלוואות, המצב הכלכלי והחברתי היה יותר מאיר פנים והלקוחות מצידם רצו להשתדרג לחשמלית שלא תהיה "כמו של כולם" - שלא תתהדר בסמל גרמני יוקרתי בחזית, מה שאפשר ליבואנים למכור בקלות חשמליות של מותגים עממיים במחיר של מעל 250 אלף שקל.

רק לפני חצי שנה הלקוחות נהגו כרוכשי אייפון, כלומר לא היתה להם שום בעיה שמכוניתם תראה כמו זו של השכנים, אבל תתהדר בהרבה יותר פיצ'רים, טווח יותר גדול, מסכים ענקיים ועדיין לא "תצטרך" להתהדר בסמל יוקרתי מקדימה. הבידול המעמדי נעלם מהר מאוד בחודשים האחרונים ויבואני הרכב גילו שלמכור חשמלית שעולה מעל רבע מיליון שקל אבל נראית בדיוק כמו זו של השכנים, זו כבר לא משימה קלה.

טסלה Y RWD. מכתיבה את כללי המשחק לשאר החשמליות הבכירות, צילום: טסלה טסלה Y RWD. מכתיבה את כללי המשחק לשאר החשמליות הבכירות | צילום: טסלה טסלה Y RWD. מכתיבה את כללי המשחק לשאר החשמליות הבכירות, צילום: טסלה

נקודה נוספת שפועלת לרעת היבואנים: בניגוד לגרסאות הבסיס של החשמליות שעולות מעל 190 אלף שקל (פחות או יותר מחיר טסלה 3 בסיסית), את הגרסאות הבכירות של החשמליות קשה למכור לחברות הליסינג. גם הגופים המוסדיים שמצטיידים בחשמליות – ויש רבים כאלה - מדגישים במכרזים שהם לא זקוקים לגרסאות בעלות ההנעה הכפולה, מסך משודרג וטווח הנסיעה מוצהר של 600 קילומטר - הם רק צריכים חשמלית שתביא את העובדים הביתה. כלומר, יבואני הרכב "שמרו" את החשמליות ה"מובחרות" של המותגים העממיים ללקוחות הפרטים, אבל אלה לא ממהרים כיום לרכוש את הדגמים הללו.

בעיה נוספת שלא ניתן להתעלם מקיומה: המכונית שנכון להיום מכתיבה את קצב ההתקדמות של שוק הרכב הישראלי החשמלי שחי בספירות של מעל 200 אלף שקל אינה BYD וגם לא יונדאי: גרסה אחת ספציפית של טסלה מודל Y, זו שיש לה הנעה אחורית בלבד וטווח "צנוע" של פחות מ-500 קילומטר היא זו שמכתיבה ללקוחות את סדר העדיפויות. בתכל'ס נכון שאין למודל Y RWD הנעה כפולה או זינוק ל-100 קמ"ש תוך ארבע שניות, אבל ספק אם למישהו מהלקוחות זה באמת משנה. ניצחונה של טסלה בקטגוריה זו מתבטא בעובדה שמודל Y הבסיסית הופכת את רכישת כל מכונית חשמלית שעולה מעל 230 אלף שקל להרבה פחות כדאית, אגב כולל הדגמים הבכירים של מודל Y.

מעבר לכך, הלקוחות כרגע נמצאים על הגדר: טסלה 3 היילנד המשודרגת היתה עד הלילה מעבר לפינה, המכוניות של ZEEKR הסינית ושל NIO יגיעו לכאן בחודשים הקרובים, כך גם המכוניות של XPENG, ובפועל ניתן כבר להבחין במצב מעניין בו הלקוחות מבינים שיתכן שהטכנולוגיה שדוחפת את מחיר החשמליות כיום לרף של מעבר ל-250 אלף שקל, אותה טכנולוגיה שבעצם מעניקה למותגים עממיים את הלגיטימציה לגבות מחירים שרחוקים מאוד מעממיות - עלולה להיחשב מיושנת עוד כמה חודשים ולכן הוצאת כסף עליה פשוט אינה מוצדקת.

בהקשר זה בל נשכח שהרע עוד לפנינו: בינואר הקרוב מחיריהן של החשמליות יעלו בגלל עליית מס הקנייה מ-20% ל-35% ובשלב זה לא ברור עדיין כיצד מחירי החשמליות העממיות הבכירות יושפעו. סביר להניח שגם יבואני הרכב מבינים שיש גבול לכל תעלול ושהעלאת מחירי החשמליות העממיות הבכירות תצמצם את נוכחותן בשוק הרכב הישראלי באופן משמעותי - כך עשוי להיווצר מצב אבסורדי בו הדגמים החשמליים העממיים יתייקרו בשיעור שיהיה הרבה יותר חד משיעור ההתייקרות של הדגמים החשמליים היוקרתיים.

תגיות