אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"ענף התעופה כמעט נעצר לחלוטין": חצי מעובדי החברה הבת של ממן הוצאו לחל"ת נמל התעופה בן גוריון. "אם לא יעברו תשלומי החל"ת, נמצא את עצמנו שוב בכאוס" | צילום: יריב כץ

"ענף התעופה כמעט נעצר לחלוטין": חצי מעובדי החברה הבת של ממן הוצאו לחל"ת

חברת לאופר הוציאה 400 עובדים לחל"ת, בעקבות החלטתן של מרבית חברות התעופה הזרות להפסיק את הטיסות שלהן לישראל בזמן המלחמה; יו"ר ממן מזהירה שענף התעופה עומד בפני חוסר ודאות שיימשך לפחות שלושה חודשים

26.11.2023, 15:03 | יובל אזולאי

חברת לאופר הוציאה מאות מעובדיה לחופשה ללא תשלום מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל, בעקבות צמצום בהיקפי פעילותה כתוצאה מירידה חדה בכמות חברות התעופה הזרות שטסות לארץ.

על פי גורמים בענף התעופה, מדובר בכ-400 עובדים שהוצאו לחל"ת מתוך כ-800 מעובדי החברה, שמספקת שירותי קרקע לנוסעים ולחברות תעופה בנמל התעופה בן גוריון.

לאופר היא אחת מתוך 11 החברות הבנות של קבוצת ממן, שמנהלת ומפעילה את מסוף המטענים האווירי בנתב"ג. קבוצת ממן עוסקת במתן שירותי קרקע מקיפים לטיסות מסחריות, שכר ומטען בנתב"ג ובשדה התעופה רמון. שירותיה כוללים גרירת מטוסים, תדלוקם, ניקיונם ושירותי VIP לחברות עסקיות ולאנשים פרטיים כמו ליווי אישי בכל התחנות בנמל התעופה ואירוח בטרקלין עסקים.

לפי ממן, שבשליטת תעבורה (65.9%) וקבוצת אלייד (23.7%), מאמצע אוקטובר ניכרת ירידה משמעותית בהיקפי פעילותה בתחום שירותי התעופה. שם מזהירים כי עם הימשכות המלחמה בעזה צפוי קיטון דרמטי שבין 70% ל-80% בהכנסותיה משירותי התעופה ובאופן שעשוי להשפיע באופן שלילי ומהותי על רווחיות התחום ברבעון הרביעי של השנה.

מלאופר נמסר כי הצורך להוציא מחצית מעובדיה לחל"ת נובע מהחלטה שקיבלו עם פרוץ המלחמה מרבית חברות התעופה הזרות להפסיק את טיסותיהן לישראל.

יו"ר ממן נחמה רונן אמרה כי "הפעילות בענף התעופה כמעט נעצרה לחלוטין. נכון להיום כ-80% מחברות התעופה הזרות שאנחנו מייצגים בישראל לא עדכנו לגבי מועד חידוש פעילותן בארץ".

היא הזהירה כי ענף התעופה הישראלי, ובכללו החברות שמעניקות שירותי קרקע לחברות התעופה, צפויים לתקופת אי ודאות של שלושה חודשים לפחות.

לדבריה, עובדים שרק לפני כחצי שנה חזרו לשגרת עבודה רגילה בנתב"ג אחרי שהוצאו לחל"ת בתקופת הקורונה לא יחכו לחזרת הענף לפעילות בהיקף מלא ועשויים לחפש מקומות עבודה חדשים. רונן חוששת כי בעת שניתן יהיה לחדש את כלל השירותים לחברות ולנוסעים בנתב"ג וברמון יהיה קושי למצוא עובדים ולאייש משרות.

על רקע המשבר העמוק שבפתח, בלאופר ובממן לוחצים על משרדי הממשלה לגבש חבילת סיוע דחופה שתאפשר לחברות שרותי הקרקע והלוגיסטיקה לשמר את עובדיהן ולהעביר אליהן את תשלומי החל"ת, כך שיהיה בכוחן להמשיך ולשמור על יחסי עובד-מעביד איתם.

"זאת הדרך היחידה להמשיך ולהפעיל את נתב"ג ואם לא, נמצא את עצמנו שוב בכאוס שהתרחש לאחר תקופת הקורונה עם חזרת הפעילות של נתב"ג לשגרה", אמרה רונן.

בשונה מתקופת הקורונה, הפעם רשות שדות התעופה לא הוציאה עובדים לחל"ת וזאת אף שמתחילת המלחמה חלה ירידה משמעותית בתנועת הנוסעים בנתב"ג מ-90-80 אלף נוסעים ביום ממוצע לכ-15 אלף נוסעים בלבד. עיקר הפעילות בנמלי התעופה הישראליים נעשית מאז תחילת המלחמה בעיקר על ידי החברות הישראלית אל על, ישראייר וארקיע.

כשברקע המשבר המתחדש בענף התעופה, ממן פרסמה בסוף השבוע את הדוחות שלה לרבעון השלישי של השנה ומהם עולה כי לאופר קיבלה בקיץ האחרון שומה על חוב בסכום מצטבר של 16 מיליון שקל למע"מ על התקופה שבין יולי 2018 למאי 2023.

סכום זה נושא תוספת ריבית והפרשי הצמדה של 3 מיליון שקל. השומה שלאופר נדרשת לשלם נקבעה בתום ביקורת מע"מ שנעשתה בחברה במאי 2022. בממן אומרים כי יש בכוונתה להגיש על השומה השגה וזאת באמצעות יועציה המשפטיים. לטענת ממן "החברה כללה הפרשה בדוחותיה הכספיים בגין הליך השומה כאמור".

ברבעון השלישי הכנסותיה של ממן עלו ב-4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והן הסתכמו בכ-295 מיליון שקל. הרווח הנקי לבעלי המניות הסתכם בכ-14.8 מיליון שקל ובדומה לרווח שממן הציגה ברבעון השלישי של 2022.

בתחום שירותי התעופה חלה ברבעון השלישי צמיחה של יותר מ-31% לעומת הרבעון המקביל והכנסותיו הסתכמו ב-76.8 מיליון שקל.

תגיות