אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איזה פטנט לכתוב עכשיו? שיקול אסטרטגי ולא רק קניין רוחני | shutterstock

איזה פטנט לכתוב עכשיו?

פיתוח תיק IP דורש זמן, תקציב ותשומת לב, ולכן חשוב להבין בכל שלב מהו פריט הקניין הרוחני הבא בתור אותו כדאי ליצור, ולהבין מהן הסיבות לכך. מהם הגורמים המשפיעים על ההחלטה? ומה יכול להפריע למימוש שלה?

12.01.2023, 12:28 | בשיתוף קבוצת ארליך

"המציאות היא שכמעט בכל חברה, אפילו קטנה, בכל רגע נתון, יש פטנטים שהחברה יכולה לכתוב", מצהיר מאיר פנסטר, ראש תחום מכשור רפואי בקבוצת ארליך, אשר עוסק בנושאים מגוונים כמו מכשור רפואי, מערכות אלקטרוניות, מחשבים ואינטרנט ועוד. "לפעמים החברות עצמן חושבות שאין להן בכלל על מה לכתוב פטנט, אבל זה לא נכון״.

על רקע האמירה הזו, כדאי לכל חברה להבין את כל ההיבטים הרלוונטיים, על מנת לענות לשאלה החשובה - איזה פטנט לכתוב עכשיו? והאם בכל רגע כדאי להשקיע דווקא בכתיבת פטנט או שמא בפעילות אחרת?

״חברות מחליטות מראש שאין להן מספיק כסף ליותר מפטנט אחד וזאת מבלי לשקול את האפשרות שיש ערך להגשה של יותר מפטנט אחד או אולי לא להגיש פטנט כלל, למרות שמסיבה כל שהיא הן חושבות שחייבים להגיש פטנט״.

חלק מהשירות של עורך פטנטים - לעזור ללקוח להחליט על סדר עדיפויות

חלק מהאינטראקציה בין חברות לבין משרדים לעריכת פטנטים, אם כן, הוא הסיוע בהחלטה על הפטנט אותו יש לכתוב עכשיו ואיזה פטנט להשאיר לשלב מאוחר יותר.

"יש סדר לפטנטים, ויש גם מקרים בהם לא חייבים לכתוב פטנט כלל, למשל, מתוך ציפייה לכך שהמהלך ימומן מכסף עתידי", אומר פנסטר. "כל חברה עומדת מול מגוון עצום של אפשרויות, לצד תקציב מוגבל - וצריכה להחליט על דרך פעולה. האתגר הוא ההחלטה האם ועל מה לכתוב פטנט בנקודת זמן ספציפית".

מאיר פנסטר, ראש תחום מכשור רפואי בקבוצת ארליך, אופיר גפקוביץ מאיר פנסטר, ראש תחום מכשור רפואי בקבוצת ארליך | אופיר גפקוביץ מאיר פנסטר, ראש תחום מכשור רפואי בקבוצת ארליך, אופיר גפקוביץ

פטנט אמור לספק תוצאה עיסקית עבור החברה, בזמן מסויים, ויש לו גם השפעות פוטנציאל ליצירת בעיות. לכן, בהחלטה על הגשת פטנט צריך איזון בין התועלת מהגשת הפטנט, ותועלת בהמתנה או באי הגשת הפטנט כלל. יש לזכור שלפעמים יש מגבלות זמן מדיני פטנטים שגם משפיעות על ההחלטה.

מתוך תקציב הפטנטים, צריך להחליט האם להוציא אותו על פטנט חדש או פטנט ישן "ולהשוות אותו לצרכים אחרים של החברה, במחשבה מה יתרום יותר לחברה בטווח הקצר, הבינוני והארוך", אומר פנסטר. לאחר שהחברה מגיעה למינימום נדרש של פטנטים (שתלוי בצרכי ותוכניות החברה!), עליה להחליט בין ההשקעה בפטנטים השונים וגם בין פטנטים לבין דברים שאינם פטנטים.

"אפשר להוציא את הכסף על פטנט, על ניסוי נוסף, כנס מקצועי, חיפוש לקוחות, השקעה בהנדסה ועוד- זו שאלה שחברות צריכות לשאול את עצמן אך הן לא תמיד עושות איזון בין כל הסעיפים".

מקרה לדוגמה: חברה קלאסית למכשור רפואי

על מנת להבין טוב יותר את הדילמות של חברות בכל הנוגע לדילמות בתחום הקניין הרוחני, פנסטר מספר על חברה היפותטית למכשור רפואי. "חברה כזו מגישה לרוב פטנט על הקונספט ולאחר מכן מגישה פטנט כשהיא יודעת איך נראה המכשיר, ואז מגישה עוד פטנט כתוצאה של שינויים במכשיר. זהו תהליך קלאסי של חברה בתחום", אומר פנסטר.

"כעת, לצורך הדוגמה, החברה הגישה את הפטנט הראשון שלה ושואלת את עצמה ואת עורך הפטנטים מה להגיש עכשיו, או אולי לעשות ניסוי במקום להשקיע בפטנט על מכשיר ספציפי, או שמא להגיש פטנט אבל לא לפי מסלול הצעדים הקלאסי".

קבלת ההחלטות מושפעת כמובן גם משינויים והתפתחויות במסלול ההתקדמות של החברה. "למשל, אם החברה שינתה את המכשיר שלה בשלב מסוים. כאשר אני עובד מול חברה, יש לי כלל - בכל רגע נתון, אנחנו רוצים שיהיה בהגשת הפטנט ציור שנראה כמו המכשיר של החברה עכשיו. הסיבה לכך היא שאם מגיע משקיע, לרוב הדבר הראשון שהוא בודק מבחינת פטנטים הוא שיש פטנט על המכשיר. אם הוא לא רואה תמונה, מתחילות לעלות שאלות, אך אם הוא רואה תמונה ויכול לדעת איך המכשיר ייראה, הוא מעביר לבדיקה מקצועית יותר, שם אפשר להסביר את כל מה שצריך להסביר". כלומר, הבדיקה הבסיסית ביותר מבוצעת רק לאחר שהמשקיעים ראו שהמוצר נמצא בפטנט כלשהו.

כתוצאה מכך, יכול להיות שעל אף הרצון לכתוב פטנט על משהו אחד, צריך לכתוב פטנט על המכשיר אחרי השינוי, על מנת שהפטנט יהיה תואם למה שמנסים למכור למשקיע. "השאלה היא לא רק הגנה על קניין רוחני, אלא מניעת פגיעה בתהליך גיוס הון מול משקיעים", אומר פנסטר.

איזה פטנט לכתוב עכשיו?, shutterstock איזה פטנט לכתוב עכשיו? | shutterstock איזה פטנט לכתוב עכשיו?, shutterstock

שיקול אסטרטגי ולא רק קניין רוחני

כאמור, ניתן לראות כי ההחלטות על הפטנט הבא של החברה כוללות שיקול אסטרטגי. "על הפטנטים לשקף את האסטרטגיה של החברה", אומר פנסטר.

חברות רבות אשר עומדות לפני פיתוח מוצר חדש, למשל, מכוונות לעתים קרובות להגשת פטנט על אותו פיתוח. "עם זאת, לפעמים משתלם להגן יותר על פטנטים קיימים", אומר פנסטר. "ההנחה היא שתמיד יש מגבלת תקציב, והרצון הוא שמה שיוביל את ההחלטות זה לא אירועים רגעיים אלא חשיבה יותר אסטרטגית ובנייה של תיק פטנטים", מדגיש פנסטר.

עורך הפטנטים מייעץ ומבצע הוראות - הלקוח צריך לקבל את ההחלטה ולשאול את השאלות

עורכי פטנטים, בדומה לרוב נותני השירות, מוציאים לפועל את ההוראות שנותנים להם. בתחום הקניין הרוחני, עורכי פטנטים יכולים לייעץ, להמליץ ולהציף תרחישים שונים של פעולות שונות, אך בסופו של דבר מי שצריך לקבל את ההחלטה היא החברה.

"הלקוח הוא זה שצריך לשאול את השאלה הנכונה, לשאוף לקבל את המידע הרלוונטי לגבי כל אפשרות פעולה", אומר פנסטר. "עורכי הפטנטים מבצעים הוראות, אבל יש להם ניסיון רב וידע שיכול לעזור".

אם כן, על הלקוח להבין שפטנטים מגישים מסיבות אסטרטגיות וטקטיות גם יחד. "במגבלות התקציב, הבחירה בין הטקטי לאסטרטגי נמצאת אצל הלקוח. הוא זה שצריך לשאול את עורך הפטנטים מה הפטנט הבא להגיש, מהם הפטנטים הנוספים אותם אפשר להגיש, ואיך כל פטנט יכול לעזור לחברה", מדגיש פנסטר. "האחריות היא על הלקוח לדרוש מעורך הפטנטים שלו חשיבה אסטרטגית, שהיא מעבר להתייחסות לאירוע רגעי או מצב קצר-טווח".



תגיות