אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המשטרה מחסלת את מצלמות המהירות א־3 מצלמת מהירות | צילום: עטא עוויסאת

נחשף בכלכליסט

המשטרה מחסלת את מצלמות המהירות א־3

בזמן ששאלת אמינות מצלמות המהירות עומדת למבחן בבית המשפט, המדינה כבר הודיעה למפעילת המצלמות על סיום חוזה ההתקשרות

24.11.2022, 07:29 | תומר הדר

משטרת ישראל הודיעה לחברת מלם תים שפרויקט מצלמות המהירות א־3 יסתיים רשמית בשנה הבאה וההתקשרות בין הגופים תסתיים, כך נודע ל"כלכליסט". המשמעות: עם סגירת פרויקט א־3 מלם תים לא תהיה עוד ספקית התשתית של משטרת ישראל בפרויקט האכיפה שהיקפו נאמד במאות מיליוני שקלים – ולמעשה הפרויקט יסתיים.

כפי שנחשף השבוע ב"כלכליסט", משטרת ישראל והמשרד לבטחון פנים נערכים לפריסת רשת מצלמות מהירות חדשה - בשונה ממצלמות המהירות הקיימות, המצלמות החדשות מתוצרת גאטסומטר ההולנדית, יוכלו למדוד מהירות ממוצעת של מכוניות, כלומר, את פרק הזמן שעובר בין מעבר על פני מצלמת מהירות אחת לאחרת - וכתוצאה מכך לחשב את מהירות הרכב ובמידת הצורך, לשלוח דו"ח לבעל הרכב.

פרויקט א־3 הוא פרויקט אכיפת המהירות המקיף והשאפתני ביותר שהוקם אי פעם בישראל. הפרויקט שיצא לדרך מבחינה מעשית בשנת 2013 כולל כיום 188 עמדות ברחבי הארץ שבהן מותקנות מצלמות מהירות ומצלמות אכיפת נסיעה ברמזור אדום - שמשמשות גם הן כמצלמות מהירות.

במרץ 2009 דיווחה מלם תים לבורסה כי קיבלה הודעה לפיה תוכרז כזוכה במכרז להפעלת מערכת א־3. היקף ההתקשרות שדווח דאז על ידי החברה – לשלב הראשון של הפרויקט, שכלל 50 מצלמות, הוערך בכ־100 מיליון שקלים. החברה דיווחה על משך ההתקשרות של 12 שנים, החל משנת 2010. לפי הדיווח של מלם תים לבורסה מאז, היקפו של המכרז עם רכישת מצלמות נוספות יגיע לכ־350 מיליון שקלים. כאמור, אי חידוש של ההתקשרות בין מלם תים ומשטרת ישראל פירושו סיום פרויקט א־3.

במסגרת המכרז נקבע כי מלם תים תהיה אחראית על העברת המידע שצולם על ידי המצלמות למערך העיבוד של משטרת ישראל. החברה הייתה אמונה על העברת המידע שמאפשרת את יצירת הדו"ח ושליחתו לבעלי הרכב.

יש להדגיש כי אמינותה של מערכת המצלמות של משטרת ישראל עמדה למבחנים רבים, כאשר בין היתר תהליכי האישור והכיול של המצלמות התבררו כלא מדויקים, מה שגרם להפסקה ממושכת בפעילותן בשנת 2018. יתרה מזאת, במהלך השנים בוטלו גם דוחות בגין מחדלים אשר קשורים בפעילות מלם תים, כולל ביטולי דוחות בשנה שעברה בעקבות בעיות כיול של מצלמות עליהן אחראית מלם תים.

ל"כלכליסט" נודע שבשנת 2020 התקיים משא ומתן בין משטרת ישראל ובין מלם תים - בגין בעיות שהתעוררו בתפעול המערכת. במסגרת המשא ומתן נקבע כי אף על פי שהחוזה בין מלם תים ומשטרת ישראל אמור להסתיים בשנת 2023 למשטרה תישמר אופציה להארכת ההתקשרות. אולם כפי שמתברר כעת המשטרה בחרה שלא לממש את האופציה ולסיים את ההתקשרות עם מלם תים.

יש לציין כי על אף שהמשטרה הודיעה למלם תים על הפסקת הפעילות בשנה הבאה - המצלמות עדיין פועלות ומנפיקות דוחות - ונושא אמינותן אף אמור לעמוד היום במבחן בבית משפט השלום לתעבורה בבאר שבע.

מלם תים אישרו שהפרויקט יסתיים בשנה הבאה.

ממשטרת ישראל נמסר: "בשנתיים האחרונות נערכת במשטרה עבודת מטה בנושא תכנון מערכת אכיפה דיגיטלית מתקדמת. ההתקשרות עם חברת "מלם" מתוכננת להסתיים ביולי 2023 וזאת בהתאם להסכם שנחתם עם החברה. עם זאת, למשטרת ישראל שמורה הזכות להודיע לחברה אם בכוונתה להאריך את ההתקשרות בשנה נוספת".

תגיות