אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פיץ' מודה: "עשינו טעויות חישוב בבחינת מינוף הרוכשת של נמל חיפה" גאוטם אדאני על רקע נמל חיפה | צילום: רויטרס, AP

פיץ' מודה: "עשינו טעויות חישוב בבחינת מינוף הרוכשת של נמל חיפה"

בדו"ח שפרסמה פיץ' לפני כחודש נטען כי קבוצת אדאני "ממונפת בצורה עמוקה"; אולם לאחר שהתגלו טעויות חישוב בדו"ח המקורי, היא הפסיקה להשתמש במונח "עמוק" - אך לא חזרה בה מהאזהרה על רמת המינוף

14.09.2022, 12:04 | יובל שדה

לפני כחודש פורסם דו"ח של חברת קרדיטסייטס (CreditSights), יחידה של קבוצת פיץ', שבו נטען כי הקונגלומרט של גאוטם אדאני, האיש העשיר בהודו שרכש לאחרונה את נמל חיפה, "ממונף בצורה עמוקה". הדו"ח ערער את האמון באיתנות הפיננסית של קבוצת אדאני, והוביל לכך שהחברה פרסמה את היקף החובות שלה שעומד על 25 מיליארד דולר.

עם זאת, כעת הודיעה קרדיטסייטס כי היא גילתה "טעויות חישוב" בדו"ח: בין השאר הודתה בכך שטעתה בחישוב ה-EBITDA (רווח לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות) של אחת מהחברות הבנות של אדאני, ותיקנה אותה מ-42 מיליארד רופי ל-52 מיליארד רופי (הפרש של כ-126 מיליון דולר). טעות נוספת נעשתה בחישוב החוב של אחת מהחברות-הבנות. בעקבות הטעות החברה לא חזרה בה מהאזהרה על רמת המינוף של אדאני, אך הפסיקה להשתמש במונח מינוף "עמוק" (Deeply).

הדו"ח המקורי של קרדיטסייטס הוביל לכך שקבוצת אדאני פרסמה דו"ח משלה בן 15 עמודים, שבו נטען כי בשנים האחרונות הורידה אדאני את רמות המינוף שלה, וכי יחס החוב הנקי ל־EBITDA ירד ל־3.2 לעומת 7.6 בתשע השנים האחרונות.

בשבוע שעבר פורסם ב"כלכליסט" כי משרד האוצר נותן לקבוצת אדאני-גדות ארכה של כחודש וחצי לטובת גיוס ההון הדרוש לרכישת הנמל. בקבוצה טענו כי הסיבה לבקשת ההארכה היא טכנית בלבד, וזאת מאחר ש-90 ימים אינם זמן מספיק ארוך לטובת גיוס סכום כזה גבוה של כסף – ועוד בתקופה של חופשות וחגים בישראל ובעולם.

ההצעה של אדאני-גדות לרכישת הנמל עמדה על 4.1 מיליארד שקל, כאשר 200 מיליון מתוך זה הם "הנחה" שניתנה לקבוצה על כך שהיא כוללת "שותף אסטרטגי בינלאומי" בדמות אדאני. כ-2.65 מיליארד שקל צפויים להיכנס לקופת המדינה בעקבות ההפרטה; שאר הסכום ילך להשקעה בתשתיות הנמל ולבונוסים לעובדים.

נמל חיפה הוא הנמל השני בגודלו בארץ אחרי נמל אשדוד. בשנת 2021 כ־47% מכלל מטעני המכולות בישראל עברו דרכו (דרך נמל אשדוד עברו 52%). מלבד תחום המטענים, נמל חיפה הוא הנמל המרכזי בישראל בכל הקשור לתנועת נוסעים ואוניות קרוזים; לאחר שיופרט, נמל אשדוד יישאר הנמל הממשלתי היחיד בישראל.

הקבוצה שזכתה במכרז בחיפה מורכבת מגדות הישראלית (30%) ואדאני (70%). גדות שולטת במסופי כימיקלים בחיפה ובאופן זמני בממגורת חיפה (לשעבר דגון), ומחזיקה במונופול על יבוא תבואה וכימיקלים. הבעלים של גדות הם קרן טנא (60%) ווליו HBL.

קבוצת אדאני נשלטת על ידי גאוטם אדאני, האיש השלישי בעושרו בעולם, וקבוצת אדאני מחזיקה ב-13 טרמינלים ונמלים בעשרה מיקומים שונים בהודו ובנמלים נוספים באוסטרליה, מיאנמר וסרי-לנקה.


תגיות