אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דג גדול אוכל דג קטן: מה ניתן ללמוד מהעסקה לרכישת EV MOTORS ע"י מכשירי תנועה? יבואן רכב חשמלי ev motors נתניה | צילום. תומר הדר

ניתוח

דג גדול אוכל דג קטן: מה ניתן ללמוד מהעסקה לרכישת EV MOTORS ע"י מכשירי תנועה?

EV MOTORS, מיבואניות הרכב המבטיחות "על הנייר", נרכשה על ידי מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי. העסקה מוכיחה שיבוא של כמה מאות מכוניות בשנה כנראה אינו רווחי מספיק. כיום יש עוד מותגים סינים חלשים בטבלת המכירות, ולכן זו לא תהיה הפתעה אם בקרוב גם הם ימצאו דרכם ליבואנים הגדולים

05.09.2023, 10:51 | תומר הדר

אתמול התרחש בענף הרכב הישראלי מהלך מעניין שהיה צפוי מראש: EV MOTORS, אחת יבואניות הרכב היותר מבטיחות "על הנייר" נרכשה על ידי מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי. המגעים לרכישת השליטה ב-EV MOTORS מתקיימים זה חודשים מול כמה יבואני רכב וגופים בענף הליסינג, מצגות היבואנית לרוכשים פוטנציאליים נחשפו ב"כלכליסט" כבר לפני כמה חודשים והעסקה נסגרה אתמול (טעונה אישורי רגולטור).

סיפור הקמתה של EV MOTORS מעניין וגם הסיבות שהובילו לעסקת הרכישה של אחת היבואניות הקטנות ביותר עם "בנק" המותגים הגדול ביותר בישראל. EV MOTORS נחשפה ב"כלכליסט" בשנת 2019 כיבואנית מבטיחה של כמה מותגים סינים: NEVS (שמכוניותיה לא מיובאות), JAC ואחרים. המצגת האחרונה של EV MOTORS שהוצגה למשקיעים ציינה גם את לוטוס, ארקפוקס, WM MOTOR הסינית ויצרנים נוספים, אבל הנסיבות להקמה שבסופו של דבר הביאו לביצוע העסקה יותר מעניינות.

EV MOTORS הוקמה על ידי אוהד זליגמן ואדוארד דורון, לפי הודעת היבואנית, אבל מי שהיה יותר מעניין הוא איש עסקים חרדי שאינו מרבה להיחשף: אליהו גרידיש. הפרסומים הספורים אודות גרידיש שהחזיק בשעתו ב-74% ממניות החברה מתארים איש עסקים חרדי ומציינים עובדה מעניינת: גרידיש הוא חוזר בתשובה שנשוי לביתו של דניאל "סלים" אברהמס, איש עסקים יהודי אמריקאי שחתום על המצאת קו מוצרי התזונה של "סלים פאסט". בשלהי שנה שעברה מכר גרידיש את אחזקותיו ב-EV MOTORS ויצא מהעסק. האחזקות נמכרו לרפי כהן ואבי פרנסס (קרוב משפחתו של דובי פרנסס) בעליה של "חולון מוטורס", זכיינית מצליחה של כלמוביל שבעבר גם היתה זכיינית מכשירי תנועה, שרכשה את השליטה ב-EV MOTORS כעת. גורמים בענף הרכב שבשעתו היו במגעים לרכישת השליטה בחברה מציינים ששווי העסקה לבעלי חולון מוטורס בשעתו הוערך במעל 80 מיליון שקל.

מבחינה כרונולוגית, המשמעות היא שמי שרכשו את השליטה ב-EV MOTORS לפני פחות משנה כבר מכרו ויתכן שבהפסד, אם כי בעלי חולון מוטורס עדיין מחזיקים ב-15% ממניות החברה. בפועל, כניסתם של בעלי חולון מוטורס והקשר שלהם עם יבואנית סוזוקי הם שאפשרו את העסקה במתווה הנוכחי שלה, אם כי זה עדיין דורש אישור של הממונה על התחרות.

בבואנו לבחון את פועלה של EV MOTORS אנו מגלים שהרבה מותגים יש, רובם על הנייר: מכירות EV MOTORS הסתכמו בשנת 2023 ב-122 חשמליות שעלו על כבישי הארץ, בעיצומו של פיצוץ של רכב חשמלי. לפי רישומי מדינת ישראל ארבע מהמכוניות האלה הן של מותג שטכנית לא נמכר עדיין בארץ: WM MOTOR שפרסומים נרחבים בסין מדברים על קריסה אפשרית שלה, אבל מה שיותר חשוב הוא ארסנל המותגים ש-EV MOTORS השיגה, חלקם עשויים להיות "רדומים" כמה שנים.

ARCFOX היא יצרנית מרתקת ומכוניות ראשונות שלה כבר הגיעו לישראל, אבל מבחינה חוקית עדיין לא ניתן לשווק אותן בגלל היעדר תקינה מתאימה. לוטוס היא מכונית על נחשקת, אבל מחירה גבוה להפליא ואין לה מוניטין שנבנה בישראל. למכשירי תנועה כבר היה רומן עם יצרנית של מכוניות על: הזיכיון של פורשה היה בידיה עד שנת 2015- ואז נמכר לאורכיד. JAC היא המותג החשמלי ה"חזק" היחיד שכיום נמצא בארסנל של EV MOTORS, אבל המכוניות שלו לעת עתה פחות מתאימות לשוק הרכב הישראלי.

עם זאת: הנסיבות שגרמו למכשירי תנועה לבצע את העסקה, כלומר המכירה החפוזה של השליטה בחברה על ידי בעלי חולון מוטורס הן נסיבות מצוינות מבחינתה: גורמים בענף הרכב מציינים שמחיר העסקה נמוך ביחס לעסקאות אחרות שבוצעו בענף הרכב הישראלי לרכישת זיכיונות, אבל הוא "גבוה ביחס למה שמקבלים כיום". כלומר, הרבה מותגים על הנייר ומעט מותגים שמיובאים בפועל. מעבר לכך, מכשירי תנועה היא היבואנית האידיאלית לביצוע העסקה: המותג העיקרי שלה, סוזוקי, מצטיין באמינות ויכולת אבל לא בפיתוח של רכב חשמלי.

אולם השאלה ששואלים היום, בבוקר שאחרי, לא מעט יבואני רכב היא לא האם העסקה משתלמת אלא מי היבואן הבא שימכור את הזיכיון של הרכב הסיני שבידיו? עסקת EV MOTORS מוכיחה לנו שכנראה שיבוא של כמה מאות מכוניות בשנה אינו ריווחי ברמת להחזיק סוכנות, מוסכים, מחסני ערובה, תקציב פרסום ועוד. כיום בטבלת המכירות עוד ניתן למצוא מותגים סינים מדשדשים שלא הצליחו למסור אפילו 500 מכוניות השנה. חלקם לא נתמכים על ידי יבואני רכב גדולים אלא על ידי גופים יחסית קטנים שנקלעו לסין בשנתיים האחרונות וכמו לא מעט ישראלים, קיבלו זיכיון חתום ולחיצת יד- וכעת מגלים שלא כל סיני חשמלי הוא מכרה זהב. מסיבה זו, לא נופתע אם במהלך השנה שנתיים הקרובות מותגים סינים נוספים ימצאו דרכם ליבואני הרכב הגדולים והוותיקים, מה שאגב בפועל מחסל את הדגים הקטנים ומשאיר את הזירה לכרישים.

תגיות