אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חשבתם שיקר לקנות מכונית חדשה ב-2022? תראו מה מחכה לכם ב-2023 טסלה 3 ויונדאי איוניק 5 | צילום: תומר הדר

גלגל חמישי

חשבתם שיקר לקנות מכונית חדשה ב-2022? תראו מה מחכה לכם ב-2023

השנה החולפת כללה אמנם בעיות אספקה, משבר שבבים, מלחמה באוקראינה ואינספור התייקרויות של מכוניות חדשות, אבל ב-2023 צפויים עוד שני גלי התייקרות: בתחילת השנה - בחסות הרגולטור, ובאביב - מכורח הנסיבות

22.10.2022, 08:00 | תומר הדר

שוק הרכב הישראלי נכנס לישורת האחרונה של שנת 2022, אחת השנים הבעייתיות ביותר שידע ענף הרכב: שנה של מחסור באספקה, משבר שבבים, מלחמה באוקראינה, וכמובן אינספור התייקרויות של מכוניות חדשות כתוצאה מכך. אבל זה לא הסוף. אחרי שכל הבלאגן של 2022 יסתיים, ב-1 בינואר ממתינה לצרכנים בישראל מלחמה חדשה על מחירי הרכב, הפעם בחסות הרגולטור.

הסיבה להתייקרות מחירי הרכב בתחילת 2023 היא מתווה המס הירוק שיוטל על המכוניות החדשות שישווקו בישראל. כיום על מכוניות חדשות שמשווקות בארץ מוטל מס קנייה שמשתנה בהתאם לסוג ההנעה של המכונית: על חשמליות מוטל מס בגובה 10%, על פלאג אין הייבריד - 40% ועל מכוניות רגילות (והיברידיות) מוטל מס בגובה 83%, ומכאן העלילה מסתבכת- מאוד. כך, מס הקנייה על החשמליות או החשמליות למחצה יעלה באופן אוטומטי מכוח עדכון של רשות המסים שקבועה בחקיקה מ–10% ל–20%, המס על מכוניות הפלאג אין הייבריד יעלה ל-55%, ולצד אלה גם תקרות הטבת מס הקנייה צפויות להתעדכן באופן שלא יטיב עם הצרכן.

אם זה לא מספיק ישנה עוד בעיה במכוניות שעליהן מוטל המס בגובה של 83%, כי הוא אינו אבסולוטי: ממס הקנייה מופחתים סכומים שמגיעים עד כמעט 17 אלף שקל, ושנקבעים בהתאם לכמות הזיהום שהרכב פולט. הנוסחה לחישוב גובה ההטבה צפויה להפוך בינואר הקרוב לנוסחה מחמירה והמכוניות יקבלו פחות ממנה. לפי מסמכים שפרסמה רשות המסים, ההטבה הממוצעת צפויה להתקצץ ב-2,000-3,000 שקל. כלומר: לא משנה איך נהפוך את זה, מחיר רוב המכוניות עתיד להתייקר בשנה הבאה. לאלה יש להוסיף את שער הדולר, התייקרות חומרי הגלם ועוד לא מעט גורמים שיהפכו את ינואר הקרוב לחודש בעייתי עבור הצרכנים.

 BYD ATTO 3 , BYD BYD ATTO 3 | BYD  BYD ATTO 3 , BYD

אז בכמה כסף המכוניות החדשות יתייקרו? את התשובה ניתן לחלק לכמה סעיפים שמושפעים זה מזה, אבל הנחת היסוד אינה משתנה: מס הקנייה יעלה, יבואן הרכב צריך לייקר את המכונית בשיעור מסוים שהוא מחליט האם לסבסד את חלקו, היבואן פונה אל היצרן ומבקש לסבסד חלק מההתייקרות. כל אלה כמובן נעשים תוך בחינה של מיצוב הרכב, מקומו בשוק ושאלת השאלות: האם הקונים יקנו פחות מכוניות בגלל התייקרות בשיעור מסוים?

ראשית לכוכבים העולים של שוק הרכב הישראלי: הרכבים החשמליים. ניתן לחלק רכבים אלה בקלות לשתי קבוצות: הסינים וכל השאר. במקרה של הסינים, כמו ג'ילי, BYD ודומותיהן, קיימות כמה בעיות שיבטיחו שהמכוניות יתייקרו עם עליית מס הקניה. קודם כל, התנפלות הלקוחות בישראל על המכוניות הסיניות: השנה BYD לבדה צפויה למסור לפי הערכות כ-4,000 מכוניות חדשות בחודשים ספורים, בג'ילי זמני ההמתנה משתרעים עמוק לתוך השנה הבאה והמשמעות היא שישראל היא מדינה שבה הביקוש עולה משמעותית על ההיצע והישראלים מוכנים לפתוח את הארנק בהתאם. כאן מתעוררת הבעיה השנייה: במקביל לחדירה ארצה יצרני הרכב הסינים נכנסים גם לאירופה עם אותם דגמים בדיוק, כלומר מבחינתם ישראל חשובה, אבל בטח לא כמו גרמניה, ולכן הם לא ימהרו לסבסד את עליית מס הקנייה.

הסיבה השלישית והמתבקשת היא אשמת הרגולטור בהתייקרות. החשמליות הסיניות רחוקות מאוד מבחינה תמחירית מלאיים מהמכוניות המערביות, כלומר הפער ניכר ולמעשה הסיניות הן כמעט החלופה היחידה כיום לרכישה של מכונית חשמלית בפחות מ –150 אלף שקל. בשפה יותר פשוטה: תתכוננו להעלאה. גם במקרה של חשמליות שאינן סיניות, מיונדאי איוניק 5 ועד טסלה מודל Y, קשה מאוד לצפות לסבסוד של עליית מס הקנייה בגלל שהביקוש עולה משמעותית על ההיצע.

יונדאי איוניק 5,  יונדאי איוניק 5 יונדאי איוניק 5,

ומה לגבי חשמליות שעולות מעל 200 אלף שקל? יבואני הרכב כבר מדברים על מיתון אפשרי בפתח, בחדרי חדרים נשמע שיח על ריביות, ומספר הלקוחות שכיום שמחים לשלם רבע מיליון שקל על מכונית משפחתית חשמלית עלול להצטמצם, כך שכאן מערך השיקולים שונה וסביר להניח שיש מאמצים לשכנע את יצרני הרכב לסבסד חלק מההתייקרות. אגב – בל נשכח שלפחות במקרה של יצרני הרכב הקוריאנים, דוגמת יונדאי וקיה, ייתכן שהסכם הסחר עם דרום קוריאה יסבסד חלק מהעלויות.

ומה לגבי שאר המכוניות? כלומר המכוניות הרגילות. גם כאן החדשות אינן טובות. בשנת 2023 יצרני רכב לא ישכבו על הגדר כדי לסבסד את עליות המחיר ויבואני הרכב שנאבקים על מלאים לא ימהרו להילחם בשביל אלפי שקלים בודדים למכונית. מה גם שקיים קונצנזוס לפיו ההתייקרות היא הפעם מעשה ידי המדינה. בל נטעה: האפקט הפסיכולוגי חשוב והציבור משום מה התרגל למצב בו עליות מחירים של מכוניות הן עניין שבשגרה. עובדתית, השנה לקוחות לא ביטלו הזמנות בגלל קושי בהשגת עוד 5,000 שקל. אבל עם כל מה שנאמר עד כאן, ההתייקרויות של ינואר אינן הבעיה העיקרית, ההתייקרויות של אפריל-מאי 2023 דווקא כן.

ניתן לקוות כמובן שהתייקרויות אלה לא יגיעו אבל לא מעט סימנים בשוק הרכב מצביעים כבר כעת על התייקרות נוספת שיצרני הרכב יודעים היטב שאינם יכולים "להפיל" עכשיו על שוק הרכב הישראלי, בדיוק בגלל שמדובר בהתייקרות שעלולה להיות אחת יותר מדי. מדוע עוד התייקרות? בגלל עלייה מתמדת במחירי חומרי הגלם שתשפיע מתחילת השנה הבאה על מחירי החשמליות, עלייה חדה במחירי האנרגיה, -במיוחד בקרב יצרני הרכב האירופים, שערי מטבעות שכבר לא פועלים לטובת היבואנים במקרה הדולרי. כל אלה שינויים שהם בגדר "יותר מדי להכיל" בתחילת השנה עם תחילת המס הירוק, אבל הם בהחלט ממתינים מעבר לפינה ויורגשו לקראת אביב 2023.

תגיות