אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צים פספסה את התחזיות, ורשמה הפסד רבעוני של 213 מיליון דולר אוניה של צים | צילום: יח"צ

צים פספסה את התחזיות, ורשמה הפסד רבעוני של 213 מיליון דולר

בעקבות צניחה של 67% במחיר למכולה ברבעון השני: חברת ספנות התובלה הישראלית מסיימת רבעון הפסדי שני ברציפות, לצד נפילה של 62% בהכנסות; המנכ"ל אלי גליקמן: "הלחץ השלילי יימשך, אבל המעבר לאוניות חדישות יאפשר לצים לחזור לרווחיות"

16.08.2023, 15:38 | ירדן רוז'נסקי

מחירי התובלה בעולם ממשיכים לרדת ואיתם גם הביצועים של צים. חברת הספנות והתובלה הישראלית, שמנוהלת על ידי אלי גליקמן, רשמה ברבעון השני של השנה הפסד של 213 מיליון דולר. זהו הרבעון השני ברציפות שבו צים מציגה הפסד בשורה התחתונה. הרבעון הקודם שבו הפסידה 58 מיליון דולר היה הראשון של צים שהסתיים בהפסד מאז שהונפקה בבורסת ניו יורק בתחילת 2022. ההפסד ברבעון השני הוא העמוק ביותר שהציגה צים מאז ההנפקה.

ברבעון המקביל של 2022 הציגה צים רווח נקי של 1.33 מיליארד דולר, שהוא אחד מהגבוהים שהציגה חברה ישראלית. השיא רשום על שמה גם כן – 1.7 מיליארד דולר שהרוויחה ברבעון הראשון של 2022.

ההפסד למניה ברבעון השני עמד על 1.79 דולרים, גבוה יותר מהממוצע של תחזיות האנליסטים, שצפו הפסד של 88 סנט למניה. למעשה זהו הפסד גבוה יותר גם מהצפי העגום ביותר של האנליסטים, שעמד על 1.03 דולרים למניה.

ההפסד של צים כולל הפסד חשבונאי של 51 מיליון דולר, שהוא תוצאה של עסקת Sell and Lease Back שביצעה החברה בעבר, כשהייתה זקוקה למזומנים ומכרה אוניות וחכרה אותן בחזרה. כעת תקופת החכירה הסתיימה והאוניות הוחזרו לבעליהן, אולם הדבר גרר רישום של הפסד חשבונאי.

גם בשורת ההכנסות צים פספסה את התחזיות, אולם בצורה מתונה יותר. את הרבעון השני של 2023 סיימה החברה עם הכנסות של 1.31 מיליארד דולר - צניחה של 62% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. האנליסטים צפו בממוצע הכנסות של 1.35 מיליארד דולר.

הירידה בהכנסות היא תוצאה של צניחה במחירי התובלה. צים הובילה ברבעון הנוכחי 860 אלף מכולות (TEU) - עלייה קלה בהשוואה לתקופה המקבילה. אולם המחיר הממוצע למכולה ירד ב-67% ועמד על 1,193 דולר.

בשיחה עם "כלכליסט" אמר גליקמן: "ההפסד היה צפוי. כבר ביולי דיווחנו על כך שאנחנו רואים הרעה בביצועים, ולכן הוצאנו הערת אזהרה".

הוא הוסיף כי "מחירי התובלה צנחו על רקע הירידה בביקוש, בעיקר בקווים הטרנס-פסיפיים בין ארה"ב לאסיה. אחרי הבום הגדול של הזינוק בביקושים, שנגרם מעלייה בהתחלות הבנייה וזינוק בצריכה הפרטית על רקע הזרמות הכספים לאזרחים על ידי הממשלות בתקופת הקורונה, כל אלו צונחים. זאת בשל האינפלציה הגבוהה והריבית שעלתה. גם נכנסו לשוק אוניות חדשות שהוזמנו בתקופת הקורונה כדי לענות על כל הביקושים האלו, כך שבזמן שהביקוש יורד ההיצע דווקא גדל. וכך אף שהובלנו יותר מכולות, הירידה במחיר השפיעה על התוצאות".

עוד אמר גליקמן: "אנחנו חושבים שהלחץ השלילי יימשך. היינו רוצים להתעודד מכך שיש עלייה מסוימת במחירים בשבועיים-שלושה האחרונים, אבל זו עלייה מקומית שאנחנו לא יכולים לבנות עליה, ולכן לא נשליך ממנה על המשך השנה". בכך מתכוון המנכ"ל לעובדה שצים לא שינתה את התחזית שלה לתוצאות השנה המלאה, שאותה הורידה בחדות בדו"חות הרבעון הראשון.

עם זאת גליקמן הדגיש: "החברה נמאצת בתקופת מעבר, משימוש באוניות ישנות, לא יעילות ומזהמות לאוניות חדישות, יעילות מאוד ולא מזהמות. אלו אוניות גדולות משמעותית שיכולות להוביל יותר מכולות, והעלות לכל מכולה נמוכה ב-50%. זה יוריד משקל מצים, ויאפשר לנו להתמודד עם המתחרים בצורה טובה יותר ולחזור להציג רווחים". חידוש צי האוניות של צים צפוי להיות מושלם בסוף 2024.

מתחילת השנה ירדה מניית צים בכ-20%, והיא נסחרת לפי שווי שוק של 1.6 מיליארד דולר. מדובר על שווי נמוך מזה שלפיו החלה להיסחר בבורסת ניו יורק בינואר 2022. באותה העת גייסה צים 217 מיליון דולר לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר, כך שהיא החלה להיסחר לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר. בשיא, במרץ 2022, נסחרה צים בשווי שוק של 10.6 מיליארד דולר.

תגיות