אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מיסיסיפי בוערת: שפל במפלס המים בנהר גרם לפקק של אלפי דוברות דוברות ממתינות למעבר בנהר המיסיסיפי | צילום: Thomas Berner/AP

מיסיסיפי בוערת: שפל במפלס המים בנהר גרם לפקק של אלפי דוברות

בצורת קשה במערב התיכון של ארצות הברית הורידה את מפלס המים בנהר המיסיסיפי לשפל של עשור. התוצאה: שמונה דוברות שקעו בקרקעית ויותר מ-2,000 תקועות בפקק. חיל ההנדסה האמריקאי הוזעק להעמיק חלקים בנהר, אך הלחץ על שרשראות האספקה כבר מורגש. בעיה דומה בגרמניה

08.10.2022, 13:53 | חדשות חוץ

מפלס המים הנמוך ביותר בנהר המיסיסיפי זה עשור, שנגרם על ידי בצורת קשה במערב התיכון של ארצות הברית, הביא לסגירת ערוץ חשוב לדוברות משא בתקופה קריטית של השנה בכל הקשור לשינוע יבול שמגודל בלב ארצות הברית, כך מדווח אתר CNN. חיל ההנדסה האמריקאי כבר החל להעמיק חלקים מהנהר בשבוע האחרון בניסיון לאפשר את תנועת הדוברות, אך החסימות הביאו עד כה לפקק מסיבי שמוסיף ללחץ על שרשראות האספקה במדינה.

מפלס המים הנמוך אחראי גם לשקיעתן של שמונה דוברות בקרקעית הנהר בשבוע האחרון, כך דיווח משמר החופים האמריקאי. הארגון דיווח אתמול על 144 כלי שיט ו-2,253 דוברות שתקועות בפקק וממתינות לעבור שני חלקים של הנהר שבהם נעצרה התנועה – האחד ליד ממפיס והשני צפונית לוויקסבורג, מיסיסיפי. "חיל ההנדסה ומפעילי הנהר עובדים כדי לפתוח אותו לתנועה חד-כיוונית ולוודא שהיא בטוחה", כך לדברי משמר החופים.



אך גם אם הדוברות יחזרו לנוע ליעדן, יהיה עליהן לוותר על 20% מהמטען שלהן כדי לא להיתקע בקרקעית הנהר, ועל כלי השיט המניעים אותן תוטל מגבלה של 25 דוברות, במקום 40-30 כפי שקורה בדרך כלל. המשמעות של המגבלות האלו היא ירידה של 50% בהספק השינוע לאורך הנהר, עוד לפני שהוא נסגר לתנועה, כך לדברי מייק סייפרט, מנכ"ל איגוד המזון לבעלי חיים, מה שייקר מאוד את שילוח הסחורות בנהר. "ממה שאנחנו שומעים מחברי הארגון, הדבר הביא למחירי שיא של שינוע בדוברות, שנגרם עקב התנועה המוגבלת בנהר", הוא אמר.

דוברות עדיין מהוות שיטה מרכזית לשינוע מטען בתוך ארצות הברית, במיוחד של מוצרים חקלאיים. כ-5% ממסת המטען במדינה מועברים על גבי דוברות נהר, ולעסקים שמשתמשים בנתיב תחבורה זה יש מעט חלופות, אם בכלל. רוב תנועת הדוברות לכיוון דרום בתקופה זו של השנה משנעת מוצרי חקלאות, בעוד רוב המטען המושט צפונה כולל דשנים לקראת עונת הזריעה הבאה.


דוברה עוברת מתחת לגשר במדינת מיסיסיפי בארה"ב. עדיין מהוות שיטה מרכזית לשינוע מטען בארה"ב, צילום: AP דוברה עוברת מתחת לגשר במדינת מיסיסיפי בארה"ב. עדיין מהוות שיטה מרכזית לשינוע מטען בארה"ב | צילום: AP דוברה עוברת מתחת לגשר במדינת מיסיסיפי בארה"ב. עדיין מהוות שיטה מרכזית לשינוע מטען בארה"ב, צילום: AP


האזור האחראי להזרמת מים לנהר המיסיסיפי נפגע קשה במיוחד מהבצורת מאז יולי, מה שהוביל לרמות מים נמוכות ביותר באזור מדינות ארקנסו וטנסי. הבצורת הקשה התפשטה לאחרונה ברחבי המערב התיכון והדרום, אך זו רק אחת משורת בעיות ששרשראות האספקה בארצות הברית נאבקות לצלוח כבר מתחילת מגפת הקורונה לפני שנתיים וחצי. גם נמלי החוף המערבי, שדרכם נכנס למדינה רוב היבוא שלה, עדיין עמוסים מהרגיל, ובעוד שביתה של עובדי רכבות המשא נמנעה ברגע האחרון בחודש שעבר, חברות המשא הודו שהן מספקות רמת שירות נמוכה מהרגיל עקב מחסור בכוח אדם.

גם נהר הריין בגרמניה, שמהווה עורק תחבורה קריטי לסחורות במדינה, רשם הקיץ – ולא בפעם הראשונה בשנים האחרונות - מפלס מים נמוך שהגביל את תנועת הדוברות, כולל משלוחי פחם שנדרשים לתחנות כוח בעקבות הפסקת הזרמת הגז הרוסי למדינה.

תגיות