אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חשבונית כתנאי למימוש אחריות? ביהמ"ש אישר הגשת ייצוגית נגד 10 יבואניות מוצרי חשמל (ארכיון) | צילום: מיכל קרמר

פרסום ראשון

חשבונית כתנאי למימוש אחריות? ביהמ"ש אישר הגשת ייצוגית נגד 10 יבואניות מוצרי חשמל

לטענת המבקשים, החברות אינן מצרפות מדבקת אחריות למוצרים, ומתנות מתן שירות בתקופת האחריות בהצגת חשבונית הרכישה. מנגד טענו החברות כי לכל היותר מדובר במקרים בודדים

14.02.2024, 13:40 | ליטל דוברוביצקי

בית המשפט המחוזי מרכז אישר אתמול ניהול תביעה ייצוגית נגד 10 חברות המייבאות ומשווקות, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה. השופט יחזקאל קינר קבע כי המבקשים הוכיחו כי קיימת אפשרות סבירה לכך שתביעתם בגין אי צירוף מדבקות אחריות למוצרים ודרישת חשבונית כתנאי למתן שירות - תתקבל.

הבקשה לאישור תביעה ייצוגית בשני הנושאים האלה אושרה ותנוהל נגד ניופאן, קרט ישראל, סמ-ליין, BSH, י.שלום, המילטון, הנקודה החמה, מ.ברוכים ובניו, יניר מערכות ואס.ג'י אלקטרוניקה. הבקשה נגד מיני ליין נמחקה.

התובענות עוסקות במדבקות אחריות אותן יש לספק לצרכן הרוכש מוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז חדשים וזאת לפי תיקון 31 לחוק הגנת הצרכן, שנכנס לתוקף ב-2012. במדבקה מצוין מועד תום תקופת האחריות.

המבקשים טענו באמצעות עוה"ד רם גורודסקי ויאקי אלגרנטי כי החברות אינן מצרפות כביכול מדבקת אחריות לטובין המיובאים על ידן, וכי הן מתנות מתן שירות בתקופת האחריות בהצגת חשבונית הרכישה. מנגד טענו החברות שנגדן הוגשה הבקשה כי לא הוכח קיומה של מדיניות לפיה החברות, כעניין שבמדיניות, אינן מצרפות מדבקות אחריות, ומתנות את השירות בתקופת האחריות בהצגת חשבונית רכישה. לדבריהן, לכל היותר מדובר בטעות שאירעה במספר בודד של מקרים.

עוד נטען כי החברות מספקות מדבקות אחריות לכל המוצרים המיובאים על ידן וכי אינן מתנות מתן שירות בהצגת חשבונית. לדבריהן, לא הוכח ולו מקרה אחד של צרכן שנאלץ לשלם על תיקון בתקופת האחריות משום שלא הציג חשבונית רכישה.

השופט קבע בהחלטתו כי "שקלתי את האנומליה הקיימת במצב הדברים שהוזכר... מצד אחד, קיימות ראיות המצביעות על קיום חובתן של המשיבות (החברות הנתבעות, ל"ד) בנוגע למדבקות האחריות, אך מצד שני, קיימות הקלטות ברורות המעידות על כך שנציגי המשיבות האמונים על מתן שירות ללקוחותיהן, מכחישים בתוקף קיומן של מדבקות אחריות, גם לאחר שהם נשאלים על כך מספר פעמים. החלטתי כי לצורך שלב זה של הדיון, עמדו המבקשים ברף הראייתי הנדרש מהם כדי לעבור את משוכת הסיכוי הסביר שטענותיהם יתקבלו, שכן הסברי המשיבות לתשובות שניתנו על ידי הנציגים לא הניחו את הדעת, ותשובות אלה הצביעו למעשה על כך שמדבקות אחריות לא סופקו, או לא סופקו לכל המוצרים, או שלא סופקו במהלך תקופות מסוימות בהן התקיימו השיחות ולפניהן".

השופט קבע כי הקבוצה המיוצגת ביחס ל-10 החברות היא כל מי שרכש או קיבל במתנה טובין שנרכשו בתקופה שהחל מ-1 ביוני 2012 לגבי טובין שמחירם הכולל עולה על 10,000 שקל; או בתקופה של החל מ-16 באוגוסט 2012 לגבי טובין שמחירם עולה על 150 שקל ועד 10,000 שקל - וזאת עד 11 בפברואר (יום מתן ההחלטה בבקשת האישור), ובמקרה שנדרש לשלם עבור שירות בתקופת האחריות ו/או שטרח בבירור תקופת האחריות או בשחזור חשבונית רכישה למטרת קבלת שירות בתקופת האחריות.

מדובר בשלב זה באישור הבקשה כייצוגית ובהנחה שהצדדים לא יגיעו לפשרה, ההליך יתנהל ורק בסיומו תינתן הכרעה. במקביל למתן החלטה זו ניתן גם פסק דין המאשר הסדרי פשרה עם 14 חברות אחרות באותו נושא.

תגיות