אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יותר על מזון, פחות על בילויים: הוצאות הצרכנים באשראי כבר גבוהות יותר מלפני המלחמה לקוחה עושה קניות בסניף יינות ביתן במודיעין במהלך המלחמה | צילום: עמית שעל

יותר על מזון, פחות על בילויים: הוצאות הצרכנים באשראי כבר גבוהות יותר מלפני המלחמה

בשבוע שעבר הוציאו הצרכנים 9.54 מיליארד שקל בכרטיסי אשראי - עלייה של כ-2% לעומת השבוע המקביל ב-2023 ושל כ-5% לעומת שבוע ממוצע אשתקד. הקניות בבתי המרקחת והפארם עולות זה השבוע השישי ברציפות ובשבוע שעבר הם זינקו ב-15% ל-265 מיליון שקל

24.01.2024, 16:21 | אורנה יפת

בשבוע שעבר, שהוא השבוע ה-15 של מלחמת "חרבות ברזל" הוציאו הצרכנים 9.54 מיליארד שקל בכרטיסי אשראי - עלייה של 4.9% לעומת שבוע ממוצע ב-2023, לפני תחילת המלחמה.

לפי נתוני חברת שבא, מנהלת מערכת התשלומים הלאומית באשראי, בשבוע שעבר נמשכו העליות בהוצאות בענף הפארמה, החשמל והאלקטרוניקה, וענפי המזון. אלה מעידים על כך שהציבור ממשיך להפנות את ההוצאות למוצרים הביתיים, למזון ולתרופות ופחות על בילויים והנאות.

ההוצאות בשבוע ה-15 של המלחמה (14 עד ה-20 בינואר), מהוות עלייה של כ-700 מיליון שקל ושל 7.9% לעומת השבוע ה-14 של המלחמה במהלכו היקף ההוצאות באשראי הגיע לסכום של 8.84 מיליארד שקל. בהשוואה לשבוע המקביל ב-2023 (15 עד 21 בינואר) בו היקף ההוצאות עמד על 9.34 מיליארד שקל מדובר על עלייה של 2.1%. ההוצאות באשראי בשבוע ממוצע מתחילת 2023 עומדות על 9.09 מיליארד.

בזמן שבענפי המזון השונים, הפארמה, החשמל והאלקטרוניקה נרשמת עלייה בהוצאות של הציבור במשך למעלה מחודש ימים, בענפי ההלבשה והנעלה, צעצועים וספרים, בתי המלון, סוכני הנסיעות ואפילו המשתלות, יש ירידות מתמשכות מאז החלה המלחמה וענפים אלו טרם חזרו למספרים שאפיינו אותם לפני המלחמה. המכירות באונליין חזרו לעלות לאחר שבועיים של ירידות ובשבוע האחרון הם עלו ב-7% ל-5.58 מיליארד שקל.

טלי הולנברג, סמנכ״לית שיווק של שבא מציינת כי זו הפעם השנייה בלבד מתחילת המלחמה שהיקף ההוצאות השבועי הכולל בכרטיסי אשראי גבוה מהממוצע השבועי שהיה טרום המלחמה. "אנחנו מייחסים את העלייה בהוצאות, שמשתקפת בחלק מענפי הצריכה המרכזיים של המשק, לכך שהעצימות במלחמה פחתה וכן התבצע שחרור של כוחות מילואים במהלך השבוע שעבר. קיימת מגמה של התאוששות בענפי התיירות ובמיוחד הדברים אמורים ברכישת כרטיסי טיסה וחבילות תיירות לחו"ל על ידי הציבור הישראלי".

הענפים שהציגו את העלייה הגבוהה ביותר הם בתי המרקחת וחנויות הפארם וכן רשתות המזון. הציבור הגדיל את הקניות ברשתות המזון ב-2.3% בשבוע ה-15 למלחמה ל-1.17 מיליארד שקל ובמעדניות וקצביות ב-15.1% ל-117 מיליון שקל. גם במכולות ובפיצוציות הוציא הציבור יותר כסף וההוצאות באשראי עלו ב-5.3% ל-308 מיליון שקל. הקניות בבתי המרקחת והפארם עולות זה השבוע השישי ברציפות ובשבוע החולף הם זינקו ב-15% ל-265 מיליון שקל.

בענף החשמל והאלקטרוניקה שנהנה גם בשבוע החולף מעלייה של 5.5% התמתנו העליות לעומת השבועות האחרונים אך הענף עדיין מציג עלייה בקניות של הצרכנים וסיכם את השבוע ה-15 עם 566 מיליון שקל באשראי. במסעדות ובתי הקפה התחזקו העליות בשבוע החולף ועמדו על 3.6% ל-637 מיליון שקל, בהשוואה לשבוע ממוצע ב-2023.

לעומת זאת, בענף ההלבשה וההנעלה ירדו הקניות באשראי בכ-11% ל-514 מיליון שקל לאחר שבשבוע שעבר ירדו הקניות בענף ב-12% ובשבוע ה-13 הם ירדו בלמעלה מ-15%. תחום הצעצועים והספרים סובל גם הוא מירידה מתמשכת בביקושים ובשבוע החולף התחזקו הירידות בענף בהשוואה לשבעת השבועות האחרונים והגיעו ל-13.2% והוצאה של 76.4 מיליון שקל.

תחומי התיירות עדיין לא התאוששו מהמשבר שפקד אותם מאז תחילת המלחמה. כך בסוכנויות הנסיעות ממשיכה הירידה ולמרות שהיא פחתה, גם בשבוע ה-15 היא עמדה על כ-50% וההוצאות הסתכמו ב-113.6 מיליון שקל בלבד, לעומת הוצאה ממוצעת של 226 מיליון שקל ב-2023 לפני שהחלה המלחמה. לעומת זאת חברות התעופה נהנות כבר שבועיים מעלייה בהוצאות ובשבוע החולף היא עמדה על כ-33% לעומת שבוע ממוצע לפני המלחמה והסתכמה ב-67 מיליון שקל.

תגיות