אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שיאומי בצניחה חופשית: כבר לא מקום שני בדירוג הסלולר סמארטפון שיאומי פוקו poco F3 פוקופון | צילום: רפאל קאהאן

כלכליסט-טק

שיאומי בצניחה חופשית: כבר לא מקום שני בדירוג הסלולר

קצב המכירות של החברה הסינית הואט מאוד ברבעון החולף, ומחיר המניה שלה צנח ב-5%. האשמים: משבר האספקה, משבר השבבים, רווח שולי נמוך, השקעות כושלות והתחזקותה של אפל בזכות דגמי האייפון החדשים

24.11.2021, 17:50 | רפאל קאהאן

שיאומי דיווחה על תוצאותיה הרבעוניות אמש, מהן עולה כי החברה רשמה האטה גדולה בקצב המכירות שלה. מחיר המניה שלה התרסק ב-5% בבורסת הונג קונג - הערך הנמוך ביותר מאז ספטמבר 2020. על פי תחזיות החברה, מצבה לא צפוי להשתפר לפני 2022, אבל היא עדיין הצליחה לשלח כ-190 מיליון סמארטפונים בשנה האחרונה - זינוק של 29% ביחס לשנה הקודמת. זאת בעיקר בזכות כניסתה לשווקים בינלאומיים חדשים והרחבת רשת החנויות הקמעונאיות שלה.

קראו עוד בכלכליסט:

בדומה לחברות טק רבות אחרות, הבעיה העיקרית של שיאומי, שסמארטפונים הם רק נדבך אחד של עסקיה, היא קריסת שרשרת האספקה שלה והמחסור בשבבים, שחונק את התעשייה כולה, למעט המותגים הגדולים - סמסונג ואפל - שנהנים מקדימות לעומת החברות הסיניות. למרות הזינוק במשלוחים, שיאומי הגדילה את הכנסותיה רק ב-8% ל-12.2 מיליארד דולר, מספר שעומד בקנה אחד עם ציפיות האנליסטים. מנגד, הרווח הנקי קרס ב-84% לכ-125 מיליון דולר ברבעון של ספטמבר. החברה גם מחקה כחצי מיליארד דולר עקב השקעות כושלות - מה שלא סייע לה בהתמודדות עם בעיות הלוגיסטיקה והרכיבים. 

הבעיות הללו משפיעות בעיקר על מכירותיה של שיאומי מחוץ לסין. בעוד היא מצליחה לשמור על רווחיות גבוהה של שירותי האינטרנט המקומיים שלה, רוב מכירות הסמארטפונים בעולם לא מכניסות לה כסף מהשירותים ההיקפיים, כלומר היא מרוויחה פחות באופן משמעותי על כל מכירה של חומרה נטו. מכיוון שהיא מתמחה במוצרים זולים ובמוצרים לשוק הביניים, שולי הרווח שלה נמוכים מאוד ביחס למתחרים. 

בנוסף היא צריכה כעת להתמודד עם הונור - מותג הבת המוזל (לשעבר) של וואווי, שחזר לפעול בזירה הבינלאומית עם גיבוי של ממשלת סין ומשקיעים מקומיים. הונור מצליחה להגדיל את המכירות בזכות הגישה שלה לשירותי גוגל, שנמנעו מהחברה-האם שלה. מכירתה לקבוצת משקיעים ממשלתיים ופרטיים מסין אפשרה לה לחזור ולמכור בשוקי המערב, שם המותג נחשב יוקרתי יותר משיאומי.     

שיאומי מי Mi 11 סמארטפון. לא משם יגיע הכסף, צילום: רפאל קאהאן שיאומי מי Mi 11 סמארטפון. לא משם יגיע הכסף | צילום: רפאל קאהאן שיאומי מי Mi 11 סמארטפון. לא משם יגיע הכסף, צילום: רפאל קאהאן

עם קריסה של כמעט שליש בשווי השוק שלה, בעיות האספקה והחזרה של מגפת הקורונה במספר שווקים עיקריים שלה, ובהם אירופה, שיאומי רשמה ירידה של 4.6% במכירות, וזאת לאחר שנהנתה במהלך השנה האחרונה מעלייה דו-ספרתית במשלוחים. מנגד, אפל הציגה זינוק מרשים של 21% במכירות בתקופה המקבילה. 

על פי נתוני חברת המחקר קאונטרפוינט, ברבעון השני של 2021 שיאומי החזיקה במקום השני בתחום הסמארטפונים עם כ-16% נתח שוק. במקום הראשון החזיקה סמסונג עם כ-18% נתח שוק, ובמקום השלישי אפל עם 15%. עתה המצב שונה. אמנם אין עדיין נתוני מכירות רשמיים, אבל על פי ניתוח היקפי המשלוחים של הרבעון השלישי עד כה על ידי סוכנות בלומברג, ניכר שאפל עקפה את שיאומי בהיקפי המשלוחים בזכות השקת האייפון 13 לדגמיו - מה שמחזיר את הטבלה לדירוג כפי שהיה ברבעון הראשון, אז אפל החזיקה במקום השני עם 17% נתח שוק, וסמסונג עם 22% נתח שוק. שיאומי דורגה אז שלישית, עם 14% נתח שוק.

כדי להתמודד עם המצב שנוצר, בחברה בונים על פתיחה של עוד כ-20 אלף נקודות מכירה בשלוש השנים הקרובות ועל מכירות של כ-220 מיליון סמארטפונים בשנה הבאה. אולם בינתיים המצב גורם להאטה גם בפעילות הרכב החשמלי שהיא מנסה לפתח, וכעת מאוד לא ברור כיצד היא תצליח לשמור על המומנטום שהיא נהנתה ממנו בשנתיים האחרונות.


תגיות