אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הדאטה סנטר של מיקרוסופט יזניק את הזירה הרפואית בישראל למהפכה הדיגיטלית הבאה הרפואה בישראל עולה לדאטה סנטר | מיקרוסופט

הדאטה סנטר של מיקרוסופט יזניק את הזירה הרפואית בישראל למהפכה הדיגיטלית הבאה

21.06.2021, 11:09 | בשיתוף מיקרוסופט

מערכת הבריאות בישראל נמצאת בעיצומה של טרנספורמציה דיגיטלית שמעודדת ארגונים ומוסדות רפואיים לעבור לתשתיות מחשוב ותשתיות ענן, אולם אין די באלו כדי לספק לרופאים ולמטופלים את כל הערכים והיתרונות הבריאותיים להם יזדקקו בעשור הקרוב. למימוש מלא של הפוטנציאל הבריאותי יש לעבור מתפיסה תשתיתית לתפיסה חכמה, Next Generation Transformation כפי שמכנים אותה במיקרוסופט, כלומר הסתכלות מקיפה על אתגרי עולם הבריאות המתכללת בתוכה היבטים תפעוליים מצד המטפלים, שיתופיים ונגישים מצד המטופל ותשתית וכלים מחקריים בצד המדע והחדשנות. דוגמאות לכך הן טכנולוגיות שיתוף, כלי Speech-To-Text, מערכות בינה מלאכותית, קורלציה מהירה בין נתונים, ממשקים מתקדמים ומונגשים, ותודעת שירות מוכוונת חוויה.  

בכדי להבין את חשיבות והשפעת המסע הדיגיטלי בזירה הבריאותית וכיצד הדאטה סנטר של מיקרוסופט יקדם אותו בארץ אנו מראיינים היום את רועי חרמוני, ראש תחום ממשלה ובריאות במיקרוסופט ישראל.

מהן המגמות העולמיות שמזהה מיקרוסופט בתחום הבריאות הדיגיטלית?

"מערכות הבריאות בעולם שואפות למיקסום טכנולוגי על מנת להתמודד עם אתגרים עסקיים ותפעוליים." פותח ומסביר רועי חרמוני, ראש תחום ממשלה ובריאות במיקרוסופט ישראל. "כיום כל אזרח מצפה לקבל מקופת החולים או מרופא המשפחה שירות אישי, זמין מכל מקום. מוטיבציות נוספות לשינוי, כוללות רצון לקבל טיפול מדויק יותר, עם מינימום טעויות אנוש, מחסור קיים וצפוי בכמות הצוותים הרפואיים שיאריך תורים, הזדקנות האוכלוסייה, צורך בשילוב נתונים רב יותר על מנת לקצר ולייעל טיפולים, הצורך בשיפור יכולות המחקר ע"י טיפול מקצועי יותר בדאטה וכמובן יכולת המערכת להתמודד עם מצבי קיצון, כמו קורונה למשל. צרכים אלו מעודדים התפתחות טכנולוגית וזהו המקום בו מיקרוסופט נכנסת לתמונה".

רועי חרמוני, מיקרוסופט רועי חרמוני | מיקרוסופט רועי חרמוני, מיקרוסופט

כיצד נוכל לנצל את המאפיינים הספציפיים של מערכת הבריאות שלנו על מנת להתקדם במסע הדיגיטלי?

"מערכת הבריאות בארץ בעלת מבנה ריכוזי המרכז נתונים רבים מאוד על האזרחים מיום היוולדם, הנאגר במשך עשרות שנים ממקורות שונים ומגוונים: אם זה מידע ממטופלים, מידע בין גופי וצוותי טיפול, מאגרים קליניים ומחקריים ברמה גבוהה, מידע תפעולי בהיבטי כוח אדם וציוד כגון שעונים חכמים והאינטרנט של הדברים (IOT), וכמובן מידע גלוי באינטרנט. בנוסף, יש היום טרנד בריאותי חזק ובציבור הרחב מתעוררת מודעות אישית לספורט, לתזונה ולאיכות חיים. למעשה, כל המידע כבר נמצא במערכת (לעיתים ללא קורלציה מספקת), גופי הבריאות מעוניינים להתקדם למיצוי ושיפור ויש אוכלוסייה טכנולוגית שיודעת לאמץ שירותי דיגיטל."

לאור המגמות שתיארת, כיצד אתה מגדיר את האתגר למימוש בריאות דיגיטלית?

"האתגר מאופיין ממספר היבטים" אומר חרמוני, "מנקודת מבטו של האזרח - האתגר הוא לספק לו  פלטפורמה נוחה ונגישה שכל מגע איתה אפקטיבי, ושהוא יוכל להיות בטוח שפרטיו האישיים תמיד מוגנים. הרעיון הוא לגרום למטופל לקחת בעלות על מצבו הרפואי, ולהנגיש עבורו את המידע בצורה נוחה.

מצד הגופים המטפלים - האתגר לייצר תמונה מקיפה ועדכנית של המטופל המכילה את כל המידע ההיסטורי הנאסף ממקורות מידע שונים. בצד הטיפולי יש צורך לאחד נתונים קליניים ממספר מערכות, ולהשתמש ביכולת ניתוח ובינה מלאכותית המתאימות לסיטואציה טיפולית נקודתית. זה נושא מורכב שדורש משאבים רבים, וחשוב שיתבצע תוך הקפדה על אבטחת מידע בצורה המחמירה ביותר על פי כל התקנים העולמיים. בנוסף, קיים אתגר לפתח תרבות ארגונית ולהכשיר את הצוותים הרפואיים באופן מהיר ויעיל למהפכה הדיגיטלית." 

מצד הגופים המחקריים – האתגר הוא אספקת גישה מאובטחת ונשלטת למידע על מנת להגיע לפריצות דרך שישינו את חיינו בשנים הבאות.

מהו הפתרון האסטרטגי שמציעה מיקרוסופט על מנת להתמודד עם אתגרים אלו?

"במיקרוסופט מאמינים בגישת הפלטפורמה ולא בגישת תפזורת לגו. בהתאם לכך השקנו בחודשים האחרונים את Microsoft Cloud for Healthcare - ענן מכוון תחום, ראשון מסוגו בעולם. אנו מייצרים באמצעותו קיצור דרך ללקוחות מיקרוסופט ע"י הנגשת פלטפורמה המורכבת מתשתיות מחשוב, בינה מלאכותית, מודול ניהול מטופלים, מודל ניהול האינטרנט של הדברים, קונקטורים מוכנים למאגרי מידע מבוססי פרוטוקול דאטה בעולם הבריאות FHIR, הנמצאים בבתי החולים, אפליקציות מובנות לניהול משימות של צוותים רפואיים, ניהול משימות בצוות, עבודה שיתופית ותקשורת ישירות משולחן העבודה הדיגיטלי (בעזרת כלי העבודה מרחוק וביניהם Microsoft Teams)". חרמוני מדגיש כי "זו הפעם הראשונה בה אנו בונים ומשיקים ענן שמכוון לתעשייה ספציפית. לצורך כך גייסה מיקרוסופט פרופסורים ואנשי רפואה המבינים את התחום והאתגרים ממקור ראשון. הם היו הוגי הפלטפורמה ועל בסיס זה בנו מפתחי החברה את הטכנולוגיה, כשבשנה האחרונה הכשרנו קבוצות מהנדסים לטובת אפיון ותמיכה בשוק הישראלי. בנוסף לכך חיזוק משמעותי הוא הרכישה האחרונה של מיקרוסופט את חברת ניואנס ב20 מיליארד דולר ושילובה בפתרון ענן הבריאות המפתחת פתרונות מבוססי בינה מלאכותי וטכנולוגיית זיהוי ותמלול דיבור."

תוכל להרחיב כיצד תשפיע רכישת ניואנס על חווית מטפל מטופל? 

"ניואנס פיתחו טכנולוגיית בינה מלאכותית Conversational AI שמשתמשת באלגוריתמים מתקדמים לתרגם דיבור לדאטה. בזמן שהרופא משוחח עם מטופל, המערכת מתמללת את דברי הרופא ומעדכנת בזמן אמת את התיק הרפואי שלו. במקביל המערכת מצליבה באופן אנונימי מידע חשוב שנמצא בתיק הרפואי האישי, אל מול כל המידע הדומה שקיים במערכת, ומציעה דרכי טיפול או מקפיצה התראות שיסייעו לרופא מול המטופל. במקום שהרופא יקדיש את תשומת לבו לאדמיניסטרציה, 77% מבתי החולים וארגוני הבריאות בארה"ב משתמשים כיום במערכת שפיתחה ניואנס, המנתחת בשנה כ- 600 מיליון שיחות מתוכן 300 מיליון ברפואה, כאשר כיום מתועדות מדי שנה 3 מיליארד רשומות לתוך תיק רפואי. המערכת כבר תומכת ב-125 סוגי קולות וביותר מ-50 שפות וגם בישראל מיקרוסופט נמצאת בקשר מתקדם עם מספר בתי חולים וקופות חולים על מנת לקבל תמיכה בעברית." 

ומה המצב כרגע בישראל? 

"הודות לכלי העבודה מרחוק, הצוותים הרפואיים במספר בתי חולים בארץ מתקשרים ביניהם בזמן אמת או על פי תיאום. הצוותים הרפואיים נהנים מסוג של שולחן עבודה ווירטואלי מהמחשב או מהנייד, ממנו הם מבצעים פגישות וירטואליות, מנהלים תורים בזמן אמת, מבצעים סבבים וירטואליים בבתי חולים, מנהלים משימות ומבצעים הכשרות והשתלמויות מרחוק. המערכות מאפשרות לבתי החולים  לנטר ולעקוב אחר מטופלים, זמני המתנה, מעקב וסטטוס לפי חתך של רופא, ומעניק לנו תמונת-על מעודכנת על המרפאה או בית החולים. ניתן אף להעביר באמצעותה צילומים וטפסים והכל בצורה מאובטחת מקצה לקצה. יתרון מובהק של הפלטפורמה שהיא נגישה מכל מקום וכמובן ממובייל, כך שהצוות הרפואי תמיד נשאר מעודכן ויכול לבצע את כלל הפעולות תוך כדי תנועה."  קפיצת מדרגה נוספת שקרתה שנה האחרונה היא שידרוג מערכות "ניהול הלקוח" כגון CRM שמאפשרות לגופים המטפלים ראייה מקיפה יותר ויכולות ניתוח טיפול בצורה התואמות את דרישות העתיד.

כיצד נראה תרחיש טיפולי המבוסס על הפלטפורמה החדשה? 

לדברי חרמוני הגישה של גופי הבריאות בישראל היא מאוד מתקדמת. "כחלק מהטיפול הרפואי, חשובה מאוד המעורבות של המטופלים, והם נתפסים כמובילים את תהליך האבחון העצמי וההחלמה. מטופלים בישראל יכולים להיכנס מכל מקום ובכל זמן לאפליקציה של קופות החולים שלהם ולקרוא חומר רקע, להתכתב עם בוט חכם שעונה על שאלותיהם 24 שעות ביממה, או לקבוע תור דרך הבוט לפגישה פיזית או וירטואלית. בפגישה, הרופאים יכולים לראות תמונה מלאה והיקפית על המטופלים, כולל היסטוריה רפואית, נתונים קליניים, התקשרויות וביקורים אחרונים ובנוסף, הרופאים יכולים לעיין בתוצאות מחקריות קליניות על הסימפטומים ביחס למקרים דומים". 

הרפואה בישראל עולה לדאטה סנטר , מיקרוסופט הרפואה בישראל עולה לדאטה סנטר | מיקרוסופט הרפואה בישראל עולה לדאטה סנטר , מיקרוסופט

גם טכנולוגיית האינטרנט של הדברים (IoT) תופסת יותר ויותר מקום בעולמות הרפואיים. "אם למטופל יש שעון חכם", ממשיך חרמוני, "הרופא יכול לקרוא ממנו נתונים כמו דופק, לחץ דם, מספר צעדים ביום ושעות שינה, על מנת לאמוד את השינויים במדדים לאורך התקופה האחרונה. השעון גם מסוגל לשלוח התראות לרופא על מצבים מסוימים כגון נפילה, שינוי קיצוני בלחץ דם וכו'. המסע הטיפולי מנותר ומתועד לכל אורכו על ידי טכנולוגיה המתרגמת דיבור לטקסט, כשבתום האינטראקציה עם הרופא המערכת אפילו שולחת סקרי שביעות רצון על הטיפול והשירות." מימושי IOT נוספים נמצאים כבר בבתים של המטופלים ועוזרים להשלמת התמונה הבריאותית של המטופל.

"אחד הניסויים המעניינים שביצענו בתקופת הקורונה היה אימוץ כמעט בן לילה של טכנולוגיית ה- HoloLens עם אינטגרציה מלאה בפלטפורמת העבודה השיתופית מרחוק Teams, באמצעות Dynamics365 Remote Assist. אחד מבתי החולים המובילים בישראל פיתח טכנולוגיה מצילת חיים, שאיפשרה לרופאים מומחים ללוות את הסגל הזוטר, ביניהם אנשי צוות רפואי ומתמחים, ולהעניק ייעוץ מקצועי בעת מתן טיפול רפואי מרחוק. המומחים התחברו מרחוק וצפו בהליכים הרפואיים, הדריכו צעד אחר צעד את הצוות באופן שאפשר להם לשמור על רמת טיפול גבוהה ומקצועית ובמקביל למזער את המגע הישיר שלהם עם חולי הקורונה. מערכת שכזו מאפשרת זמינות של רופאים מומחים באזורים מרוחקים כחלק מהפיתוח של Telemedicine ואף במתארים נוספים כגון הניהול האקוטי, תוך שיתוף של רופא בזמן אמת, תוך שהם רואים את המטופלים והמתרחש סביבם. אני מאמין שנראה יותר ויותר יישומים כאלה באים לידי ביטוי מערכת הבריאות בשנים הקרובות" אומר חרמוני.

איך אתה מעריך את התקדמות גופי הבריאות בישראל וכיצד כל זה מתחבר לדאטה סנטר הישראלי שיושק בקרוב ע"י מיקרוסופט?

"ניתן לראות כיום בבירור שגופי הבריאות בישראל נוקטים בצעדים לכיוון מסע דיגיטלי שעדיין לא הכרנו." אומר חרמוני. "הדאטה סנטר של מיקרוסופט עתיד לשנות את חוויית המטופל וחוויית המטפל, יפתור קשיים מבניים, ישנה הקצאת משאבים, יאפשר לגופי הבריאות להתמודד ביתר קלות עם רגולציה, עם משילות המידע, ישפר ביצועי מערכת ויעמוד בכל הגדרות הפרטיות המוגדרות ע"י הגופים המוסמכים בישראל. אם נתמקד בנושא הפרטיות שנמצא בליבת המהלך, הדאטה סנטר ישמור מידע אנונימי או לא אנונימי בגבולות ישראל, ויאפשר לעבוד על נתונים רגישים ללא חשש שגוף זר יניח עליהם את ידו. 

יחד עם התשתית החדשנית והענפה של מיקרוסופט, מובן שקפיצת המדרגה הבאה תלויה במקביל בפיתוח בינה ואוריינטציה לענן תעשייתי מכוון-ענף, כשכל אלו בשילוב מיידיות ושיפור חוויית השירות – יובילו אותנו לצמיחת התועלות הרפואיות בישראל."

לפרטים נוספים>>



תגיות